Gå til innhold

Normal temp på en AMD XP1800+ CPU?

Kneipp

Anbefalte innlegg

Med EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager Socket A.

Chieftec Dragon Medium Tower.

Den ligger alltid rundt 50 grader.

Kan gå opp i 54 for krevende oppgaver.

System temp 28 grader.

Er dette vanlig temp. på dette oppsettet?

Har ikke overklokket noe som helst foreløpig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har 40C Load på min 1800. den er klokka til 1921 og 1,85Vcore. Men jeg har vannkjøling da..

Big surprise :lol: Hadde vært ille om du hadde 50 grader når du har vannkjøling. Har lyst på vannkjøling selv, men pengene, kunnskapen og viljen strekker ikke til.

EDIT : Selv ligger min CPU på 48 grader nå etter noen timers bedagelig jobbing med mail og internett. Systemtempen er 28 grader. Jeg har XP1800 med Silent Twin vifte, 5 kabinettvifter på 12dB, 3 harddisker, GF4 4200 og annet utstyr som avgir varme.

Lenke til kommentar

Afseth: dumt spørsmål: hvordan "virker" disse kabinettviftene dine. Poenget er vel å få sirkulasjon av luft gjennom kabinettet. Jeg har en 12db vifte som jeg vil bruke som kabinettvifte, men problemet er at den har sgs null innvirkning på temp. Har prøvd å snu den...Virker som om det er for lite åpninger i kabinettet. Er det fram med vinkelsliperen her eller hvordan fikser man dette?

Lenke til kommentar

hea:

Eg har to bak som blåser ut av kabinetet og en foran diskene mine som suger inn lutf, og samtidig kjøler ned diskene mine. 4ibm og 1 wd.

Sensor Properties

Sensor Type Winbond W83627HF

Sensor Access ISA 290h

Temperatures

Motherboard 38 °C (100 °F)

CPU 34 °C (93 °F)

Cooling Fans

CPU 3571 RPM

Voltage Values

CPU Core 1.68 V

CPU Aux 1.50 V

+3.3 V 3.30 V

+5 V 5.03 V

+12 V 11.98 V

-12 V -11.79 V

-5 V -5.00 V

+5 V Standby 5.02 V

VBAT Battery 3.38 V

Diskene har en temp på ca 31c.

Lenke til kommentar
Afseth: dumt spørsmål: hvordan "virker" disse kabinettviftene dine. Poenget er vel å få sirkulasjon av luft gjennom kabinettet. Jeg har en 12db vifte som jeg vil bruke som kabinettvifte, men problemet er at den har sgs null innvirkning på temp. Har prøvd å snu den...Virker som om det er for lite åpninger i kabinettet. Er det fram med vinkelsliperen her eller hvordan fikser man dette?

I mitt kabinett har jeg vifter som følger :

Ett nederst, foran i kabinettet som suger frisk luft inn. En vifte som ligger vannrett under den som blåser opp for å få luften fra den andre viften til å gå oppover i kabinettet og ikke bli fanget under PCI kortene (dette hjalp bra på temperaturen). En bak i kabinettet, i prosessorhøyde, som blåser frisk luft inn over prosessor. To vifter øverst, bak i kabinettet (over strømforsyning) som blåser luft ut.

På den måten vil sirkulasjonen av luft bli slik : Frisk luft trekkes inn i nedre halvdel av kabinettet, går over prosessor og harddisker og trekkes ut i øvre halvdel av kabinettet gjennom de to strømforsyningsviftene og de to kabinettviftene over der igjen.

Kan være greit å lage større hull der du har kabinettvifter så luften går friere inn/ut. Jeg trengte imidlertid ikke det.

Lenke til kommentar

Jeg har et vanlig Chieftec-tower, og har to vifter som blåser inn foran (en ved harddiskene), og to som trekker ut bak.

Såvidt jeg har hørt skal det være best at det er slik, for at luftgjennomstrømningen skal bli best. Men skal prøve å snu den nederste av de to bak, for å se om effekten blir bedre, som beskrevet i en post like over her...

Det som egentlig er det største "problemet", er at jeg ikke har støvfilter, slik at det blir fryktelig fort støvete inni boksen.

Nå er det slik at det er strømforsyninga som er suverent varmest. Heldigvis er det nå slik at den er øverst da, men lell da...! ;)

Lenke til kommentar

yeechi: Tror nok ikke du har en pålitelig måling der. Det er et kjent at måleproben som sitter under CPU er upålitelig.

Ocshoot har jo vist hvor dårlig den er. (Selve proben sitter ikke under core ,men på siden. Og det er jo mange butikker som setter en Merkelapp under cpu for og sjekke om den er brent.)

http://www.ocshoot.no/ubb/ultimatebb.php?u...c;f=23;t=000072

Anbefaler deg også og sjekke den. Og det er det flere grunner til :)

Lenke til kommentar

I skrivende stund:

Motherboard : 36 grader

CPU : 47 grader

Kun to vifter som går. CPU og front kabinett. Har en stor vifte som blåser direkte på hovedkortet/northbrigten, men den er koblet fra i vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Afseth:

Skal si du har laget det avansert? Ville bare neven at varme luft stiger opp, så er vel ikke noe vits i å lage det så ava :D

Jeg erfarte at temperaturen sank betraktelig ved å installere en "hjelpevifte" som blåser den kalde luften fra viften ved siden av oppover. Tror den kalde luften fra viften ble delvis "fanget" under PCI kortene før jeg gjorde dette. Nå blåser den i tillegg rett på harddiskene. Løsningen jeg har valgt er nemlig ikke så dum skjønner du. Det viser temperaturmålingene meg.

Uansett så er det kald luft når det kommer inn i kabinettet, og stiger dermed ikke så raskt opp når luften over er varmere.

Lenke til kommentar

yeechi: Tror nok ikke du har en pålitelig måling der. Det er et kjent at måleproben som sitter under CPU er upålitelig.

Nei sant, enig om jeg lot det passere hjernen. Bare en ukritisk post litt sent på fredagskvelden:-)*plystre* :D

Lenke til kommentar
Afseth:

Skal si du har laget det avansert? Ville bare neven at varme luft stiger opp, så er vel ikke noe vits i å lage det så ava :D

Jeg erfarte at temperaturen sank betraktelig ved å installere en "hjelpevifte" som blåser den kalde luften fra viften ved siden av oppover. Tror den kalde luften fra viften ble delvis "fanget" under PCI kortene før jeg gjorde dette. Nå blåser den i tillegg rett på harddiskene. Løsningen jeg har valgt er nemlig ikke så dum skjønner du. Det viser temperaturmålingene meg.

Uansett så er det kald luft når det kommer inn i kabinettet, og stiger dermed ikke så raskt opp når luften over er varmere.

Ja ok, ville bare si at har du to som blåser inn ned og to vifter oppe som suger ut av kabinettet så er det bra nok.

Da har du like mye varm luft som gå ut som kald luft som kommer inn.

Sier ikke det er tull det du har gjort, sa bare det var ikke nødvendig å lage det så avansert, ok. :yes:

Lenke til kommentar

Øy, jeg tror enten at MBM5 røyker hasj eller at det noe seriøst feil her, jeg har 50c på cpu`en min! (XP1800 @ 1868 mhz). Jeg har Magnum 462 blokk, shi et sun goop, Eheim 1048, Blackice Pro2, 2x 120mm Titan vifter.

I biosen står d 24 grader, men dette høres ganske lavt ut? eller? Før jeg fikk vann avkjøling lå den på 40c ved standard speed 1533mhz, og 55c ved 1768mhz (max).

Lenke til kommentar
Afseth:

Ja ok, ville bare si at har du to som blåser inn ned og to vifter oppe som suger ut av kabinettet så er det bra nok.

Da har du like mye varm luft som gå ut som kald luft som kommer inn.

Sier ikke det er tull det du har gjort, sa bare det var ikke nødvendig å lage det så avansert, ok. :yes:

Det er riktig det, har selv samme kjøle oppsett som Kjetil Lura, derhvor med cpu vifte innstilt på 3000 rpm og AMD XP2000@2200 (palomino) har jeg cpu temp (idle) 33 C og kabinett 31 C, ved load blir cpu temp 38 C og kabinett temp 34 C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...