Gå til innhold

Volum på brystet! 3x8 eller 5x5? HJELP!

Anbefalte innlegg

Å siden jeg ikke har suttet meg inn i dette fagspråket spør jeg;

hva betyr reps og det? kilo x ant.løst? :s

Oppklaring på tullet her nå :p

En repitisjon er et mål på hvor mange ganger man løfter stanga

Eks: 6 repitisjoner. Da løfter du stanga 6 ganger.

Et sett er et mål på hvor mange ganger du skal gjøre repitisjonene.

Eks: 3 sett x 6 repitisjoner. Det vil si at du skal løfte stanga 18 ganger tilsammen, bare i tre omganger (sett)

Litt dårlig forklart, men håper det var litt oppklarende

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å siden jeg ikke har suttet meg inn i dette fagspråket spør jeg;

hva betyr reps og det? kilo x ant.løst? :s

noen skulle lagd en ordbok (sticky) for dette 'språket' :)

Reps: repetisjoner, altså hvor mange ganger du utfører øvelsen uten pause..

Sett: Kan kalle det en runde kanskje, ett sett inneholder x-antall repetisjoner..

eks: 8x3 da utfører man 8 repetisjoner 3 runder/ganger.. ;)

håper det var forklarlig;)

Lenke til kommentar

Men får man volum av dropp sett. Jeg får noe satans pump av det. Jeg kjører først benk 4 sett med 6 rep. Så kjører jeg skrått med hantler 3 sett og 8 rep. Så tar jeg flyes. 2x8 og etter siste serie tar jeg 2,5 kilo lettere og kjører ca 10 rep. Det er deilig. Så tar jeg to sett med cable cross. 12-15 rep her. PÅ triceps kjører jeg 3x8 så tar jeg pushdown med mange repitisjoner. Dette funker som faen for meg. Men gir dette volum også?

Lenke til kommentar
Men får man volum av dropp sett. Jeg får noe satans pump av det. Jeg kjører først benk 4 sett med 6 rep. Så kjører jeg skrått med hantler 3 sett og 8 rep. Så tar jeg flyes. 2x8 og etter siste serie tar jeg 2,5 kilo lettere og kjører ca 10 rep. Det er deilig. Så tar jeg to sett med cable cross. 12-15 rep her. PÅ triceps kjører jeg 3x8 så tar jeg pushdown med mange repitisjoner. Dette funker som faen for meg. Men gir dette volum også?

Jeg skjønte vel ikke helt hva du mente. Sett det opp litt mer oversiktlig så kanskje vi kan hjelpe deg bedre ;)

EDT; hva er droppsett? :)

Endret av Gaby
Lenke til kommentar
HVis du er ferdig med 3x8 sette ditt feks, så tar du lettere vekter og kjører umiddelbart flere rep med den vekta. Feks: bicepscurl 3x8 med 15 kilo så tar du 12 kilo hantler og kjører så mange rep du klarer

Hvis vi tar disse øvelsene som eksempel da.

Da ville jeg tatt 3x8 bicepscurl (helt ypperlig).

Deretter kan du kjøre 3x8 med hantel (16 tilsammen, 8 på hver arm :) )

Synes dette blir mye mer ordentlig enn bare å hive seg ut i neste øvelse.

Muskelene må ha gode pauser mellom hvert sett/øvelse, for å greie og yte maksimalt i neste sett/øvelse.

Et lite tips som fungerer fett for meg. Mellom hver øvelse (eks, bicepscurl og hantel) tar jeg situps (evt annen "magemaskin"). Da får musklene god restitusjon og magen blir bra. Du slipper også å tenke på å trene mage som et eget punkt på programmet. Du bare sveiser den inn blandt alt det andre ;)

Endret av Gaby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...