godingen00 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hei. Er en gutt på 15 år som har trent litt på treningsstudio. Det jeg lurer på er om det er forskjell på 5x5 og 3x8? 5x5 er for styrke og 3x8 mer for volum? Trenger ikke så mye styrke, men vil VELDIG gjerne ha volum. Kjører 5x5 på benken, men vil heller ha volum, så skal jeg trene 3x8? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) "Det ideelle volumet for å bygge masse er 6-8 serier fordelt med to øvelser på de minste muskelgruppene, og 10-12 serier fordelt med 3 øvelser for de store muskelgruppene." Iform Endret 5. april 2008 av OZ-Racing Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Fase 1 i det programmet nevnt her er et typisk volumprogram. Det du skal være klar over at du trolig ikke bør kjøre det hele tiden, du kan f.eks. variere mellom fase 1 og 2 i programmet, kjør 2 mnd på fase 1, og så 2 mnd på fase 2. Repeter. Endret 5. april 2008 av Elgvenn2 Lenke til kommentar
godingen00 Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Ja, men jeg vil ikke trene et sånt program som "Effektiv benkpressprogram". Det tar for lang tid. Jeg gidder rett og slett ikke å vente med å trene på en måte. 70 % av maksløft er altfor lite. Da blir det lite trening med en gang og jeg vil ha muskler så fort som mulig.Vil KJENNE at jeg trener , ikke trene med altfor lette vekter. Trenger bare et litt større bryst , og da lurer jeg på om jeg skal ta 3-4 sett x 10 repitisjoner eller 5x5 eller hva jeg skal for å øke volum. Vær så snill å svar Lenke til kommentar
Camron Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Du kan tydeligvis ingenting om grunnprinsippene i trening. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Du spurte meg om dette på PM også, man kan ikke bare begynne hardt på ett program når man ikke har noe treningsgrunnlag, du spør hva som gir volum, og det svarte jeg på i første post... Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Ja, men jeg vil ikke trene et sånt program som "Effektiv benkpressprogram". Det tar for lang tid. Jeg gidder rett og slett ikke å vente med å trene på en måte. 70 % av maksløft er altfor lite. Da blir det lite trening med en gang og jeg vil ha muskler så fort som mulig.Vil KJENNE at jeg trener , ikke trene med altfor lette vekter. Trenger bare et litt større bryst , og da lurer jeg på om jeg skal ta 3-4 sett x 10 repitisjoner eller 5x5 eller hva jeg skal for å øke volum. Vær så snill å svar Har du prøvd å løfte 70% av maksløft 3-4 sett x10? Lenke til kommentar
TehKris Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Ja, men jeg vil ikke trene et sånt program som "Effektiv benkpressprogram". Det tar for lang tid. Jeg gidder rett og slett ikke å vente med å trene på en måte. 70 % av maksløft er altfor lite. Da blir det lite trening med en gang og jeg vil ha muskler så fort som mulig.Vil KJENNE at jeg trener , ikke trene med altfor lette vekter. Trenger bare et litt større bryst , og da lurer jeg på om jeg skal ta 3-4 sett x 10 repitisjoner eller 5x5 eller hva jeg skal for å øke volum. Vær så snill å svar Skal du ta 3-4 sett med 10 repitisjoner klarer du ikke med stort mer enn 70 %.... Så du motsier egentlig deg selv. Lenke til kommentar
godingen00 Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Jeg har faktisk litt treningsgrunnlag. Har trent i 2mnd nå. Uten veldig mye volum på brystet spesielt. DERFOR lurer jeg på om jeg skal ta 5x5 eller 3x10.. skjønner dere men kan dere ikke svare ordentlig? Er ikke så veldig rutinert! Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 spm. fra n00b her, hva betyr 5x5 3x8 osv? tar bare max med engang jeg kommer, så jogger jeg litt.. >.< Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg har faktisk litt treningsgrunnlag. Har trent i 2mnd nå. Uten veldig mye volum på brystet spesielt. DERFOR lurer jeg på om jeg skal ta 5x5 eller 3x10.. skjønner dere men kan dere ikke svare ordentlig? Er ikke så veldig rutinert! Vi svarer ordtlig, men du klarer tydligvis ikke å oppfatte det De to første svarene i tråden burde gi deg nok pekepin til at du kommer deg vidre. Jeg skal love deg at det programmet til iform ikke er noe kødd. Det er kanskje lett 1. og kanskje 2. uka, men skal love deg at 50 repetisjoner blir tungt etter hvert. Husk, du skal øke med 2.5kg i uka! Det er 10kg i mnd! (120kg på et år... nei kanskje ikke det ) Uansett, du sier du har trent i 2 mnd. Da foreslår jeg at du tar litt input fra de av oss som har mere erfaring. Sett at du ønsker den erfaringen da. Du får den helt gratis! spm. fra n00b her, hva betyr 5x5 3x8 osv? tar bare max med engang jeg kommer, så jogger jeg litt.. >.< AxB = A sett á B reps f.eks. 5x5 = 5 sett á 5 reps 3x8 = 3 sett á 8 reps osv.... Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 spm. fra n00b her, hva betyr 5x5 3x8 osv? tar bare max med engang jeg kommer, så jogger jeg litt.. >.< 5x5 = 5 reps 5 sett.. 8x3 = 8 repes 3 sett.. Jeg har faktisk litt treningsgrunnlag. Har trent i 2mnd nå. Uten veldig mye volum på brystet spesielt. DERFOR lurer jeg på om jeg skal ta 5x5 eller 3x10.. skjønner dere men kan dere ikke svare ordentlig? Er ikke så veldig rutinert! at det går ann, svare ordentlig, vi svarer ordentlig, men du tar det jo ikke til deg... som sagt så se linken som jeg satt inn i den første posten min, eller var det litt for mye å lese? Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hvis han har treningsgrunnlag er det ingen grunn til panikk. 2 mnd med ca 3 økter i uka holder lenge.. Skal han ha volum (altså å uke muskeltverrsnittet) bør han trene med mange repitisjoner (10-12) i få sett. Dette er fordi hvis man kun skal øke tverrsnittet er noe av greia å slite muskelen mange repitisjoner. Da "blåses" den opp under restitusjonen. Ikke misforstå dette, du skal trene det du MAKSIMALT greier av 12 reps. Eks: 4 x 12 reps i benkpress. Men når man til motsetning trener for 1 RM, altså det å virkelig bli sterk ikke bare stor, skal man trene med færre repitisjoner. Da øker antallet muskelfibrer og muskelen blir sterkere. Eks 4 x 6 reps i benkpress. Personlig bruker jeg 3x8 reps. Synes det fungerer best, men på nytt treningsprogram nå til neste uke begynner jeg med 4 x 8. Mer forklaring gidder jeg ikke nå . Står på jobb serru Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 5x5 = 5 reps 5 sett.. 8x3 = 8 repes 3 sett.. Blir det ikke motsatt OZ? Jfr http://www.iform.no/pub/art.php?id=40 punkt 8... Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) hmm, tror det blir sånn, hvis ikke jeg surrer vanvittig nå, kan liksom ikke se for meg at man tar 3 repetisjoner 8 ganger..... ihvertfall sånn jeg har brukt det igjennom hele tiden jeg har pumpa toastjern Endret 7. april 2008 av OZ-Racing Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hehe, sikkert et fett bare man skjønner det selv. Men det jeg mente mitt tidligere innlegg (for å unngå misforståelser) var 4 sett og 12 repitisjoner. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hehe, sikkert et fett bare man skjønner det selv. Men det jeg mente mitt tidligere innlegg (for å unngå misforståelser) var 4 sett og 12 repitisjoner. skjønte hva dere mente nå.. vetke hvorfor jeg skriver repsa først, er nok bare en vanesak..... de programmene jeg har brukt har hatt repsa først men man ser jo egnetlig det med engang.. om man kjører 5x5 er det ihvertfall ett fett hehe Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Å siden jeg ikke har suttet meg inn i dette fagspråket spør jeg; hva betyr reps og det? kilo x ant.løst? :s noen skulle lagd en ordbok (sticky) for dette 'språket' Endret 7. april 2008 av Hayer Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hehe, sikkert et fett bare man skjønner det selv. Men det jeg mente mitt tidligere innlegg (for å unngå misforståelser) var 4 sett og 12 repitisjoner. skjønte hva dere mente nå.. vetke hvorfor jeg skriver repsa først, er nok bare en vanesak..... de programmene jeg har brukt har hatt repsa først men man ser jo egnetlig det med engang.. om man kjører 5x5 er det ihvertfall ett fett hehe Haha, håper da det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå