Gå til innhold

Hva er sunnest, enumettet eller flerumettet fett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spør du meg er hele spørsmålet feil. Det blir som å spørre hva som er sunnest av å spise og drikke. Vi bør jo gjøre begge deler for å fungere optimalt ;)

 

Hmm ja, tipper læreren bare har sett i boken og tatt et spørsmål. Noen elever vet faktisk mye mer enn læreren om mange emner innen naturfag, så det er ikke akkurat noen drømmelærer vi har.

Jeg skal i alle fall ikke finne meg i å få feil på det spørsmålet.

 

Et eksempel på et annet spørsmål vi fikk på sist prøve: "Er solen en fornybar energikilde"?

Ifølge henne, nei. Solen dør ut om 15 milliarder år :ermm:

Nei, skulle undervist bedre i mye av det vi har selv.

Lenke til kommentar
Spør du meg er hele spørsmålet feil. Det blir som å spørre hva som er sunnest av å spise og drikke. Vi bør jo gjøre begge deler for å fungere optimalt ;)

 

Hmm ja, tipper læreren bare har sett i boken og tatt et spørsmål. Noen elever vet faktisk mye mer enn læreren om mange emner innen naturfag, så det er ikke akkurat noen drømmelærer vi har.

Jeg skal i alle fall ikke finne meg i å få feil på det spørsmålet.

 

Et eksempel på et annet spørsmål vi fikk på sist prøve: "Er solen en fornybar energikilde"?

Ifølge henne, nei. Solen dør ut om 15 milliarder år :ermm:

Nei, skulle undervist bedre i mye av det vi har selv.

 

Herregud, sola er seff en fornybar energikilde. Be hun søke litt rundt på internett - der finner man svært mange kilder som sier noe helt annet!

Lenke til kommentar
Spør du meg er hele spørsmålet feil. Det blir som å spørre hva som er sunnest av å spise og drikke. Vi bør jo gjøre begge deler for å fungere optimalt ;)

 

Hmm ja, tipper læreren bare har sett i boken og tatt et spørsmål. Noen elever vet faktisk mye mer enn læreren om mange emner innen naturfag, så det er ikke akkurat noen drømmelærer vi har.

Jeg skal i alle fall ikke finne meg i å få feil på det spørsmålet.

 

Et eksempel på et annet spørsmål vi fikk på sist prøve: "Er solen en fornybar energikilde"?

Ifølge henne, nei. Solen dør ut om 15 milliarder år :ermm:

Nei, skulle undervist bedre i mye av det vi har selv.

 

lol

Lenke til kommentar
I skoleboken vi har, står det oppgitt at enumettet fett er bedre for helsen enn enumettet.

Vi har hatt en prøve, og vi fikk dette spørsmålet. Jeg mener bestemt at flerumettet er sunnest, hva mener dere?

I så fall skal jeg ikke gi meg her :)

 

rart i våre skolebøker ( går i 9. klasse) står det at flerumettet fett er sunnest, pappa er lege og han sier det samme

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke boken her, men det står noe slik som:

"Mettet fett er det mest usunne fettet, umettet er det sunneste og bør utgjør den største delen av fettinntaket.

Umettet fett kan deles inn i to grupper, enumettet og flerumettet. Flerumettet fett er sunnere enn mettet fett, og vi finner dette i fiskeolje og tran. Enumettet fett er det beste for helsa, og vi finner dette i olivenolje og planteoljer.

Enumettet fett er mykt i kjøleskapet, flerumettet fett er flytende og mettet fett er hardt."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...