vegjoh Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Hei! Har bygd en PC til en venn, men den er veldig ustabil når den begynner å jobbe med noe. Har installert Windows Xp Professional, og alt så greit ut helt til han skulle kopiere noen filer fra en cd-plate. Da restarter maskinen seg. Noen som har noen gode råd? (Haster!!) Har søkt i forumet, og det er ganske mange tråder med pc-er som ikke virker osv. men jeg har ikke funnet noe som passer til mitt problem... Det første jeg tenkte på var temperaturen, den ligger på 49 grader. Burde vel ikke være noe problem. Er heller ikke satt opp i BIOS (eller noe annet prog) at maskinen skal slå seg av ved før høy temp. Har også prøvd med en annen ram-brikke, men samme problem. Maskinen består av: MSI KT4 Hovedkort XP2000+ (Ikke overklokket) Glacial Tech CPU kjøler (opp til 2100+) 256 DDR-RAM (PC 2700) WD 80 gb Diskettstasjon Brenner Kan noen være så snill å komme med noen gode tips til meg, da dette haster ... Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
tom^ Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Hei At den blir ustabil når det er belastning kan jo tyde på at strømforsyningen er for liten. Hva er den på ? Du bør ha 300W+ for ett slikt system. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Om det ikke er det overstående, kan det være minnet som gjør systemet ustabilt. Prøv Memtest86. Be aware, den kjører som loop som standard, så bare la den kjøre en stund og se om den har funnet noen feil. Lenke til kommentar
pseudofilosofen Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Hei, Virker som et analogt problem til mitt. 1. gå inn i kontrollpanel > System > Avansert > Ved "Systemoppstart, Systemfeil og feilsøkingsinformasjon", velg "innstillinger" > Ved valget "Systemfeil", skru av "Start på nytt automatisk". Slik får de en feilmelding istedenfor at maskinen restarter. Bruk denne som utgangspunkt for videre feilsøking. Jeg famt slik ut at det var driveren til mitt skjermkort, som fikk maskinen til å restarte, nesten hver gang jeg brukte HDen... Lykke til! Anders Lenke til kommentar
SolarDexus Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Hva ligger strømforsyningen på???Må ha 300W+... trykk ctrl+alt+del en gang og trykk ytelse,hvis det står at du bruker mer enn 100 MB,så lukk noen programmer... ellers har jeg et MSI system selv,og den kræsjer også stadig vekk... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 at han skal lukke programmer hvis han bruker mer enn 100mb blir vel litt drøyt, da kan han såvidt kjøre IExplorer Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 det kan ikke ha noe med DMA på cd/DVD-spilleren din å gjøre da? Det gis jo sterke advarsler om at DMA kan gjøre systemet ustabilt hvis enheten ikke støtter det.... :-? Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 nå har jo ikke jeg XP, men på både win 95,98 & ME kan du høyreklike på "min datamaskin" , for så å gå til "Enhetsbehandling" , så finner man "CD-Rom" ,og finner eventuelle CD/DVD-spillere. Her merker du enheten, og trykker på "egenskaper". Gå så på "Innstillinger" og prøv å skru av DMA, og forsøk på nytt og overføre filene. Funker det fett, så må du ha deg ny CD/DVD-stasjon, eventuelt laste ned nye drivere. (Du må forresten restarte maskina etter å ha fjerna DMA-tegnet :wink: ) Good luck! Forresten, nevn hvor kraftig stømforsyning du har, så kan andre også komme deg til unnsetting. Lenke til kommentar
EchoSierra Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Har nylig byggd opp en PC med samme HK. Det er samme problemet med det. Har lagt inn alle oppgraderinger for windows og HK, samt for skjermkortet. Det hjalp noe, men maskinen er fortsatt ustabil. Har sett tester av kortet på nettet som sier det samme, dette kortet er svært ustabilt. Skal kjøpe noe annet, sansynligvis Asus A7N8X DeLuxe, dette MSI-kortet er ikke verdt å satse på. Les denne: http://www.thehardwarereviewer.com/MSIKT400_1.html Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Har bygd en PC til en venn, men den er veldig ustabil når den begynner å jobbe med noe. Har installert Windows Xp Professional, og alt så greit ut helt til han skulle kopiere noen filer fra en cd-plate. Da restarter maskinen seg. Noen som har noen gode råd? (Haster!!) Det første du skal gjøre er å installere alle oppdateringene, winxp sp1, oppdatere brikkesette sine drivere, skjermkort driverne. det kan ikke ha noe med DMA på cd/DVD-spilleren din å gjøre da? Det gis jo sterke advarsler om at DMA kan gjøre systemet ustabilt hvis enheten ikke støtter det. Det var i gamle dager det ikke var støtte for DMA (Direct memory access) på cd. I dag støtter alle den funksjonen, men i winxp er DMA satt til auto og tilgengelig om nødvendig. Hva ligger strømforsyningen på???Må ha 300W+... trykk ctrl+alt+del en gang og trykk ytelse,hvis det står at du bruker mer enn 100 MB,så lukk noen programmer... ellers har jeg et MSI system selv,og den kræsjer også stadig vekk Du kan ikke lukke hva du vil der da mann? Har selv msi og ikke noe problemer, er sikker du som har gjort noe som ikke kortet liker. Ikke still på noe i bios så funker det som regelt meget bra At den blir ustabil når det er belastning kan jo tyde på at strømforsyningen er for liten. Ja det er den ene tingen som kan være årsaken, men det kan og være dårlige drivere, defekt ram, feil konfiguert i bios osv. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Resursdeling kan også være et problem. Sjekk hvor du har plugga i tilleggskort (om du har noen). Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Hei! Tusen takk for alle svar!!! Skal sette meg nå å gå gjennom hvert enkelt tips, så får vi se. Strømforsyningen er på 360W (Chieftech). Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Hei! Nå har jeg prøvd tipsene jeg fikk: - Som sagt så er strømforsyningen på 360W, så det burde ikke være noe problem. - Har bare et tileggskort, nettverkskort så det er vel ingen resurskonflikter. EchoSierra: Da kan det jo være hovedkortet som rett og slett er dårlig ... Delene ble kjøpt på bakgrunn av denne pakken fra komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...44&GrpID=2&s=pl så han regnet med det var et greit kort, og det gjorde for så vidt jeg også. Har krysset ut restart ved systemfeil (tipset til pseudofilosofen), og da får jeg en feilmelding (blue-screen): DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (Standard info) Teknisk informasjon: ***ndis.sys - Adress F98E8CA9 base at F98D6000, Date stamp 3b7dc561 Nå burde det kanskje være mulig å finne problemet, eller i vertfall komme nermere. Men jeg vet ikke. Noen som kan tyde denne feilmeldingen? Takk! Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Vel altså ndis.sys er en driver til nettverkskortet. Synes det er meget rart at det skal ha noe med ustabilitet av pc'en å gjøre. Det du kan gjøre er enten å forsøke å disable dette kortet, for å finne ut om det er det som ødelegger. Eller så kan du jo forsøke med et annet nett-kort. Ville iallefall prøvd dette før jeg gjør noe videre Lenke til kommentar
Klette Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 XP kan være ustabilt...... Hvis ikke noe annet fungerer, kjør in Windows 2000 Pro. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Jamen da har du problemet, det er en IRQ konfllikt. Det du måå gjøre er å flytte nettverkskortet til en annen pci slot. Annet kan være å disable enheter som optar irq, gå inn i enhetsbehandling og se om du ser problemer Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Hei! Flyttet nettverkskortet til en annen slot, men ingen forandring. Tok ut kortet, og da fikk jeg en annen feilmelding: *** win32k.sys - Adress BF884602 base BF800000, Date Stamp 3b7de698 (Nettverkskortet er et gammelt kort han hadde liggende, så jeg vet ikke hvor vidt det er et godt kort). Kan noen tyde denne nye feilmeldingen?' Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Win32k.sys tror jeg har med Adaptec programvare å gjøre Finnes noe sånt installert på maskinen ? Isåfall må du gå inn manuellt i registeret å fjerne alt som har med adaptec å gjøre. mvh Jon Ivar Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Uhm, hehe jeg som tenkte litt feil her. Win32k.sys er en windows system fil. IKKE slett den, da får du blåskjerm hver gang du skal starte maskinen. mvh Jon Ivar Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Kan du få postet de fire første linjene av feilmeldingen eller mer? Akkurat det der sier ikke så mye om hva feilen er forårsaket av, eller hva som faktisk skjer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå