Gå til innhold

Kjøreopplæring og bakkestart


Gromle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I bilen min, hvor jeg er godt kjent med gripepunktet, benytter jeg meg som regel av metode 2, ellers skal brakken være veldig bratt, evt noen som har plassert seg rett bak. I andre biler tyr jeg oftere til håndbrekket rett og slett for sikkerhets skyld.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dette er noe særlig å tenke på. Kan umulig tro de bare lærer den metoden. Kan vel med stor sikkerhet at man lærer brekk også.

Personlig hadde jeg aldri klart å kjøre uten å slure. Kjører mye i byen, mye småbakker og mye kryss i bakketopper, da blir det for tungvint å bruke brekk hver gang, og vil ikke risikere noe som helst ved å gå fra brems til gass i tett trafikk.

Lenke til kommentar

Jeg lærte også denne såkalte "sluremetoden" på trafikkskolen.

Da jeg sa dette til pappa (som har hatt lappen i 25 år) kunne han ikke

forstå hvorfor de lærte dette.

 

Jeg har alltid hørt og lært at man ikke skal slure, da clutchen slites ut mye raskere.

Sa dette til trafikklæreren, han mente at på de nye bilene var ikke dette noe problem, da dagens clutcher

tåler mer enn for 10 år siden.

 

Selv liker jeg best håndbrekke da jeg er sikker på å ikke rulle i en bil bak :whistle:

Lenke til kommentar
Sa dette til trafikklæreren, han mente at på de nye bilene var ikke dette noe problem, da dagens clutcher tåler mer enn for 10 år siden.

 

Men mange, og spesielt ungdommer, har jo gjerne biler som er eldre enn ti år..

Endret av Ikke det?
Lenke til kommentar
Vogntog er vel nesten berre 2 ting som gjeld der: Anten så køyrer du, eller så stoppar du. Røyner jævligt skal du holde igjen 25 tonn med clutch i motbakke.

 

vogntog = bil og henger eller semi.

 

vi snakker nok nærmere 50 tonn... ;) flisespikkeri, men rett skal være rett. :)

poenget blir forsåvidt det samme, hadde nok ikke holdt igjen bare lastebilen på clutchen heller...

Lenke til kommentar
Vogntog er vel nesten berre 2 ting som gjeld der: Anten så køyrer du, eller så stoppar du. Røyner jævligt skal du holde igjen 25 tonn med clutch i motbakke.

 

vogntog = bil og henger eller semi.

 

vi snakker nok nærmere 50 tonn... ;) flisespikkeri, men rett skal rett. :)

poenget blir forsåvidt det samme, hadde nok ikke holdt igjen bare lastebilen på clutchen heller...

Kjørelæreren min på lastebil sa at man SKAL bruke chlutch å brems når man tar bakkestart med lastebil og vogntog. har et bein på bremsen, å et på chlutchen når man står stille, skal man begynne å kjøre, så slipper man chlutchen ut, å i først når man kjenner man begynner å kvele motoren, så slipper man bremsen å tar beinet over på gassen. Trenger ikke gjørra det mange gangene før det sitter i beina. Og det at jeg triller bakover, det skjer bare ikke. Er en idiotsikker metode hvis man kan det. Men nå har man gjerne en motor på mellom 12 og 16 liter i de felste vogntoga, som er utroooolig seig. Har vært borti lastebiler man kan parkere i første-gir, setta på håndbrekket og gå i fra bilen uten at den kveles. Men som det blir nevnt over, så stopper man ikke med lastebil. Er det kø inn mot et kryss, så lager man heller avstand til bilen forran slik at man kan kjøre sakte framover uten å stoppe, framfor å følge resten av trafikken å måtte stoppe. Det å ta i gang fra 0 km/t er 20 ganger værre enn å begynne å kjøre etter å ha hatt hjula rullende konstant i 1-2 km/t. ( en annen grunn til å ha bilen rullende hele tiden, er selvsagt å slippe å bruke chlutchen, ettersom det er en ekstreeem slitasje på lastebiler. Så den gangen i månden man må offre seg å ta en bakke-start, har ikke en gang nevneverdig å si på den totale chlutch-slitasjen).

Lenke til kommentar
Vogntog er vel nesten berre 2 ting som gjeld der: Anten så køyrer du, eller så stoppar du. Røyner jævligt skal du holde igjen 25 tonn med clutch i motbakke.

 

vogntog = bil og henger eller semi.

 

vi snakker nok nærmere 50 tonn... ;) flisespikkeri, men rett skal rett. :)

poenget blir forsåvidt det samme, hadde nok ikke holdt igjen bare lastebilen på clutchen heller...

Kjørelæreren min på lastebil sa at man SKAL bruke chlutch å brems når man tar bakkestart med lastebil og vogntog. har et bein på bremsen, å et på chlutchen når man står stille, skal man begynne å kjøre, så slipper man chlutchen ut, å i først når man kjenner man begynner å kvele motoren, så slipper man bremsen å tar beinet over på gassen. Trenger ikke gjørra det mange gangene før det sitter i beina. Og det at jeg triller bakover, det skjer bare ikke. Er en idiotsikker metode hvis man kan det. Men nå har man gjerne en motor på mellom 12 og 16 liter i de felste vogntoga, som er utroooolig seig. Har vært borti lastebiler man kan parkere i første-gir, setta på håndbrekket og gå i fra bilen uten at den kveles. Men som det blir nevnt over, så stopper man ikke med lastebil. Er det kø inn mot et kryss, så lager man heller avstand til bilen forran slik at man kan kjøre sakte framover uten å stoppe, framfor å følge resten av trafikken å måtte stoppe. Det å ta i gang fra 0 km/t er 20 ganger værre enn å begynne å kjøre etter å ha hatt hjula rullende konstant i 1-2 km/t. ( en annen grunn til å ha bilen rullende hele tiden, er selvsagt å slippe å bruke chlutchen, ettersom det er en ekstreeem slitasje på lastebiler. Så den gangen i månden man må offre seg å ta en bakke-start, har ikke en gang nevneverdig å si på den totale chlutch-slitasjen).

 

det er nå forskjell på å starte med brems - clutch og å slure på clutch. har du lært å slure på clutch med lastebil undrer jeg meg... har selv lappen på vogntog, hatt det noen år, så snakker jo av litt erfaring kan man si... ellers er jeg stort sett enig i økonomisk kjøring og div du snakker om.

Lenke til kommentar
vi snakker nok nærmere 50 tonn... ;) flisespikkeri, men rett skal være rett. :)

Så du meiner alle vogntog er 50 tonn? 50 tonn er maksgrensa det. Ikkje alle som veg 50 tonn, mange veg f.eks 25. Flisespikkeri, men rett skal vere rett :!:

 

du har selvfølgelig rett, men ettersom man teoretisk sett kan sitte forann 50 tonn så tok jeg for meg værst tenkelige slure senario... :tease::D

Lenke til kommentar

det er nå forskjell på å starte med brems - clutch og å slure på clutch. har du lært å slure på clutch med lastebil undrer jeg meg... har selv lappen på vogntog, hatt det noen år, så snakker jo av litt erfaring kan man si... ellers er jeg stort sett enig i økonomisk kjøring og div du snakker om.

 

Edmund Eilertsen fra Tromsø var kjørelæreren min, siden du spør. Har vel ikke skrevet jeg har lært å slurre på chlutchen? Kommenterte en som sa han alltid ville brukt håndbrekk når han skulle ta i gang med vogntog, og fortalte fremgangsmåten jeg har lært UTEN håndbrekk. Men for all del, lærte du å bruke fjør-bremsen når du skulle ta bakkestart med lastebil, så fortell om det.

Lenke til kommentar
Edmund Eilertsen fra Tromsø var kjørelæreren min, siden du spør. Har vel ikke skrevet jeg har lært å slurre på chlutchen? Kommenterte en som sa han alltid ville brukt håndbrekk når han skulle ta i gang med vogntog, og fortalte fremgangsmåten jeg har lært UTEN håndbrekk. Men for all del, lærte du å bruke fjør-bremsen når du skulle ta bakkestart med lastebil, så fortell om det.

 

jeg var litt inne i quoten, derfor svarte jeg deg, men jeg lurte ikke på hvem du hadde som kjørelærer, det har jeg da ingenting med. det jeg stilte meg undrende til var att du skulle ha lært å slure på clutchen, men det er jo herved oppklart... ;) jeg lærte både å bruke brems-clutch metoden og brekk, ganske enkelt fordi jeg fikk beskjed om at det er greit å kunne forholde seg til begge deler. etterhvert blir det rutine som du selv er inne på.

Lenke til kommentar

For meg som lærte å slure på clutchen da jeg tok lappen midt på 80-tallet er det ganske morsomt å lese om "pappaen som har hatt lappen i 25 år og ikke kan forstå hvorfor de lærer dette" og at det er "mogeleg at dagens clutcher tåler meir, men det er ganske mange som kjører bil frå 90-talet". :thumbs:

Lenke til kommentar
For meg som lærte å slure på clutchen da jeg tok lappen midt på 80-tallet er det ganske morsomt å lese om "pappaen som har hatt lappen i 25 år og ikke kan forstå hvorfor de lærer dette" og at det er "mogeleg at dagens clutcher tåler meir, men det er ganske mange som kjører bil frå 90-talet". :thumbs:

Ditto, kjørte opp i 87, alderen tynger....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...