Gromle Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Har en kjenning som driver og kjører opp nå, og stusser på en ting. Kjøreskolen lærer bort å "ri" på clutchen som den korrekte metoden for stopp i motbakke. Å bruke brekket eller bremsen for å hindre bilen å trille bakover er fyfy. Noen flere enn meg som reagerer på det? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Blei også lært å ri på chlutshen når jeg kjørte opp i 1994 så det er nok ikke noe nytt de har funnet på samt at det er meget praktisk når man behersker teknikken. Kombinerer man dette med å trå på gass og brems santidig med chlutshbruk ender men opp med smooth bakkestart uten brekk. Men å holde bilen i bakke på chlutshen er ikke så lurt da du ender med å bruke opp chlutshen veldig fort. Brekket er det bare min gamle far som bruker for å takle bakkestart. Lenke til kommentar
gerri28 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hørtes nå litt merkelig ut ja. Mulig kjørelæreren har aksjer i et firma som lager clutcher Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Vil nå påstå at det er en grei metode å lære seg chlutchbruk skikkelig selv om man bruker den opp på kjøreskolebilen i opplæringa. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Kan dere forklare dette litt nærmere? Jeg skjønte ingenting... Jeg tar alltid bakkestart med håndbrekket Lenke til kommentar
Camron Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Man slurer såpass at man står stille, istedenfor å bremse. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Jeg lærte bakkestart ved hjelp av denne metoden, og jeg må si at det hjalp meg veldig med å bli kvitt håndbrekket under bakkestart. Står ikke og slurer i hver eneste bakke nå, så absolutt ikke, men det sikkert greit å kunne. Endret 4. april 2008 av Atald Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Å ri på chlutchen = å la bilen henge på chluchen i bakke mens man regulerer med gass og chlutch med bilen i gir. Det er grei sak å ta løs med bil ved å sette høyreforten midt mellom gass og brems mens man slipper chluchen gradvis samtidig med at høyreforten betjener gass og brems samtidig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Står eg i ein bratt bakke med bilar tett oppi bak nyttar eg handbrekket, tar ikkje sjansen på å bomme på gasspedalen når eg kan risikere å trille i andre bilar. Ellers brukar eg clutch, står eg i kø lager eg ei luke på nokre meter fram til neste bil og prøvar å unngå clutching så godt eg kan. Eg nyttar bremsen for å bremse sjølvsagt, står eg i ein bakke med bilar framfor bremsar eg, vil ikkje bruke opp clutchen på sånt. Bremsane er forbruksmateriale og blir dessutan ikkje oppbrukt av sånt, bilen går jo i 5 km/t. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Dette er vel ikke snakk om direkte start i motbakke, men stopp, og der bør en bruke clutch og ikke bremse eller håndbrekk.. Du skjønner dette ganske fort første gang du prøve å bremse eller bruke håndbrekk f.eks. i kø i motbakke. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Synes det er bra at kjøreskolene lærer bort teknikken, om man velger å bruke den er en annen ting men den er bra å kunne. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Fin måte å bli kvitt clutchen kjappere på da. Særlig om du blir stående og slure litt hver gang- det sliter! Velger heller håndbrekket da- men sjeldent det trengs- da skal det være en skikkelig bakke. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Kjører automatbil på privaten så jeg kan henge så mye jeg bare vil på converteren. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Kjører automatbil på privaten så jeg kan henge så mye jeg bare vil på converteren. Sånn-sett er det deilig med automat. Spesielt i bykjøring. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Man lærer noe nytt hver dag. Har hatt lappen i 10 år, og aldri hørt om dette før nå. Men det skal prøves! Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Synes det er bra at kjøreskolene lærer bort teknikken, om man velger å bruke den er en annen ting men den er bra å kunne. Joda, greit nok å lære bort teknikken. Men at de sier at det er "eneste" måte å gjøre det på synes jeg er feil. Men hvor mye sliter det å ri på clutchen egentlig? Må jo innrømme at jeg gjør det ganske mye selv. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Selv er jeg 16 år gammel og har øvelseskjørt ca. 15 mil med manuellt gir. Må si jeg er overrasket av at kjøreskolene lærer bort sånn.. Selv så holder jeg på bremsen og clutchen, når jeg skal ta av så slurer jeg bittelitt på clutchen før jeg slipper bremsen, gir gass og slipper clutchen helt ut. Fungerer for øyeblikket, men definitivt ikke optimalt. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hvorvidt man skal bruke håndbrekk/brems eller slure på clutchen avhenger fullt og helt av to ting - hvor lenge man blir stående og hvor bratt bakken er. Blir man stående lenge på rødt lys eller i stillestående kø, er det helt klart veldig unødnvendig å slite ut clutchen ved å slure. Det samme gjelder dersom bakken er svært bratt, ettersom belastningen på clutchen ved slik sluring blir uforholdsmessig høy. Er det derimot slik at man bare får et raskt stopp før bilen foran kjører videre, er det enklest og mest hensiktsmessig for trafikkflyten å slure et sekund eller to fremfor å trykke clutchen helt inn og trampe på bremsen eller nappe i brekket. For øvrig vil jeg bare anbefale brekk dersom man har veldig tung last/tilhenger og/eller hvis bakken er ekstremt bratt. Generelt er bruk av håndbrekk ved bakkestart en uting. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 For korte stopp lærte jeg å bruke gass og kløtsj for å holde bilen i ro på kjøreskolen, for bakkestart brukte jeg bremsen sammen med kløtsjen. Men det kommer litt an på bilen, kjøreskolebilen var ganske kraftig og responsiv på kløtsjen så man kunne få den i gang i en bakke kun med litt manøvrering med kløtsjen og vanlig brems, mens pappas bil var veldig sløv på kløtsjen så der måtte man ta håndbrekket til hjelp, det var umulig å få den i gang i en bakke ellers. Lenke til kommentar
heismann Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Da jeg tok kjøretimer for et par år siden, lærte jeg tre metoder av bakkestart, og valg av metode skulle skje ettersom hvor bratt bakken var. Slak bakke: Slipp ut clutch til bilen står av seg selv, uten verken brems eller gass. Gi så litt gass til bilen er i gang. Middels bratt bakke: Clutch og brems samtidig, hiv foten fra bremsepedal, over på gass, mens du slipper ut clutchen. Bratt bakke: "God gammeldags" metode med håndbrekk. Husker vi brukte masse tid, særlig på metode 1, på å finne gripepunkte på clutchen. Kunne gjerne stå der og slure en god stund også. Metoden fungerte ganske smooth og greit på en kjøreskolebil, diesel med greit dreiemoment, men det er ikke den metoden jeg brukker selv i egen bil. Bruker alltid brekket når jeg skal inn i garasjen, og har stoppet for å åpne garasjedøra. Bratt bakke + grus, da er det greit å ikke spole all grusen utover.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå