Gå til innhold

Kjøreopplæring og bakkestart


Gromle

Anbefalte innlegg

Har en kjenning som driver og kjører opp nå, og stusser på en ting.

Kjøreskolen lærer bort å "ri" på clutchen som den korrekte metoden for stopp i motbakke. Å bruke brekket eller bremsen for å hindre bilen å trille bakover er fyfy. Noen flere enn meg som reagerer på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blei også lært å ri på chlutshen når jeg kjørte opp i 1994 så det er nok ikke noe nytt de har funnet på samt at det er meget praktisk når man behersker teknikken.

Kombinerer man dette med å trå på gass og brems santidig med chlutshbruk ender men opp med smooth bakkestart uten brekk.

Men å holde bilen i bakke på chlutshen er ikke så lurt da du ender med å bruke opp chlutshen veldig fort.

Brekket er det bare min gamle far som bruker for å takle bakkestart.

Lenke til kommentar

Jeg lærte bakkestart ved hjelp av denne metoden, og jeg må si at det hjalp meg veldig med å bli kvitt håndbrekket under bakkestart. Står ikke og slurer i hver eneste bakke nå, så absolutt ikke, men det sikkert greit å kunne.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Å ri på chlutchen = å la bilen henge på chluchen i bakke mens man regulerer med gass og chlutch med bilen i gir.

Det er grei sak å ta løs med bil ved å sette høyreforten midt mellom gass og brems mens man slipper chluchen gradvis samtidig med at høyreforten betjener gass og brems samtidig.

Lenke til kommentar

Står eg i ein bratt bakke med bilar tett oppi bak nyttar eg handbrekket, tar ikkje sjansen på å bomme på gasspedalen når eg kan risikere å trille i andre bilar. Ellers brukar eg clutch, står eg i kø lager eg ei luke på nokre meter fram til neste bil og prøvar å unngå clutching så godt eg kan. Eg nyttar bremsen for å bremse sjølvsagt, står eg i ein bakke med bilar framfor bremsar eg, vil ikkje bruke opp clutchen på sånt. Bremsane er forbruksmateriale og blir dessutan ikkje oppbrukt av sånt, bilen går jo i 5 km/t.

Lenke til kommentar
Synes det er bra at kjøreskolene lærer bort teknikken, om man velger å bruke den er en annen ting men den er bra å kunne.

 

Joda, greit nok å lære bort teknikken. Men at de sier at det er "eneste" måte å gjøre det på synes jeg er feil.

 

Men hvor mye sliter det å ri på clutchen egentlig? Må jo innrømme at jeg gjør det ganske mye selv.

Lenke til kommentar

Selv er jeg 16 år gammel og har øvelseskjørt ca. 15 mil med manuellt gir.

 

Må si jeg er overrasket av at kjøreskolene lærer bort sånn..

 

Selv så holder jeg på bremsen og clutchen, når jeg skal ta av så slurer jeg bittelitt på clutchen før jeg slipper bremsen, gir gass og slipper clutchen helt ut.

 

Fungerer for øyeblikket, men definitivt ikke optimalt.

Lenke til kommentar

Hvorvidt man skal bruke håndbrekk/brems eller slure på clutchen avhenger fullt og helt av to ting - hvor lenge man blir stående og hvor bratt bakken er. Blir man stående lenge på rødt lys eller i stillestående kø, er det helt klart veldig unødnvendig å slite ut clutchen ved å slure. Det samme gjelder dersom bakken er svært bratt, ettersom belastningen på clutchen ved slik sluring blir uforholdsmessig høy. Er det derimot slik at man bare får et raskt stopp før bilen foran kjører videre, er det enklest og mest hensiktsmessig for trafikkflyten å slure et sekund eller to fremfor å trykke clutchen helt inn og trampe på bremsen eller nappe i brekket. For øvrig vil jeg bare anbefale brekk dersom man har veldig tung last/tilhenger og/eller hvis bakken er ekstremt bratt. Generelt er bruk av håndbrekk ved bakkestart en uting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For korte stopp lærte jeg å bruke gass og kløtsj for å holde bilen i ro på kjøreskolen, for bakkestart brukte jeg bremsen sammen med kløtsjen.

 

Men det kommer litt an på bilen, kjøreskolebilen var ganske kraftig og responsiv på kløtsjen så man kunne få den i gang i en bakke kun med litt manøvrering med kløtsjen og vanlig brems, mens pappas bil var veldig sløv på kløtsjen så der måtte man ta håndbrekket til hjelp, det var umulig å få den i gang i en bakke ellers.

Lenke til kommentar

Da jeg tok kjøretimer for et par år siden, lærte jeg tre metoder av bakkestart, og valg av metode skulle skje ettersom hvor bratt bakken var.

 

Slak bakke:

Slipp ut clutch til bilen står av seg selv, uten verken brems eller gass. Gi så litt gass til bilen er i gang.

 

Middels bratt bakke:

Clutch og brems samtidig, hiv foten fra bremsepedal, over på gass, mens du slipper ut clutchen.

 

Bratt bakke:

"God gammeldags" metode med håndbrekk.

 

 

Husker vi brukte masse tid, særlig på metode 1, på å finne gripepunkte på clutchen. Kunne gjerne stå der og slure en god stund også. Metoden fungerte ganske smooth og greit på en kjøreskolebil, diesel med greit dreiemoment, men det er ikke den metoden jeg brukker selv i egen bil. Bruker alltid brekket når jeg skal inn i garasjen, og har stoppet for å åpne garasjedøra. Bratt bakke + grus, da er det greit å ikke spole all grusen utover.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...