Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe Rover 620ti, trenger erfaringer og tips.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har endelig fått økonomi til å kjøpe bil, og har tenkt og kjøpe meg en Rover 620ti. Lurer litt på kjente problemer og utgifter og sånt. Er den billig i daglig drift?

 

Spørsmål:

- Hva koster service av bilen, tenker da på alt fra bytting av olje til skifting av registerreim.

- Hva koster det å registrere bilen evt. omregistrere den?

- Hva bruker den på mila?

 

Er det noe annet som kan overtale en slektning til å sponse dette kjøpet? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra bilvalg spør du meg.. Har hatt de bilene der i kikkerten lenge.

 

Du får ekstremt mye bil for pengene.. Skinnseter, klima og alt..

 

Det er jo 200hk i den og du får skremt dem opp mer, men det anbefaler jeg ikke. Da går det ikke så lenge. Kurant og skru på. Det er en honda!

 

Alle turbobiler bruker en del bensin og olje for den saks skyld.

Lenke til kommentar
En turboladet bil skal ikke bruke noe mer olje enn hvilken som helst bil. Bruker bilen olje - og da mener jeg mer enn det som normalt er, så er det et problem. Løse foringer, toppdeksel etc...

 

Litt off topic, men ifølge VAG håndbøker så bruker deres biler normalt opptil 1 l pr. 1000 km. Dette kan jeg også bekrefte i praksis på nye biler.

 

Selv synes jeg det er mye..

Lenke til kommentar
En turboladet bil skal ikke bruke noe mer olje enn hvilken som helst bil. Bruker bilen olje - og da mener jeg mer enn det som normalt er, så er det et problem. Løse foringer, toppdeksel etc...

 

Litt off topic, men ifølge VAG håndbøker så bruker deres biler normalt opptil 1 l pr. 1000 km. Dette kan jeg også bekrefte i praksis på nye biler.

 

Selv synes jeg det er mye..

 

Bortsett fra at man må åpne panseret og etterfylle olje så har det ingenting å si så lenge motor er i god stand, dvs riktig komp, ikke oljelekkasjer osv. En fordel med det er at man får byttet ut oljen og ikke kjører på gammel olje hele tiden. Når man har opptil 2 år mellom oljeskiftene sier det seg selv at det er bedre å få byttet ut oljen iløpet av 6mnd-12mnd enn å kjøre rundt på samme oljen i opptil 2 år.

 

Bruker ikke bilen olje i det heletatt er det noe galt, litt olje vil alltid bli forbrent. Synker ikke oljenivået har den sannsynligvis blitt blandet ut med vann\drivstoff som ikke er så veldig bra smøremiddel. Det er derfor man f.eks kan oppleve at oljenivået synker fort når man kjører en langtur og motor blir skikkelig varm med en bil som vanligvis bare kjører småturer.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Min har ikke brukt en dråpe ekstra etter nesten 5 år. I følge deg burde vel den nå spy ut blårøyk og være døden nær :!:

 

Beklager, men jeg klarer ikke å forklare det på en enklere måte, kanskje noen andre klarer å komme ned på ditt nivå slik at du forstår :)

Endret av trra
Lenke til kommentar

Har ingen link, men hva er det som er så vanskelig å forstå med at en bil vil alltid bruke olje, om det er 1l\1000km eller 1\10.000km, så vil nivået på pinnen synke med mindre oljen blir forurenset med vann\bensin?

Lenke til kommentar
Har ingen link, men hva er det som er så vanskelig å forstå med at en bil vil alltid bruke olje, om det er 1l\1000km eller 1\10.000km, så vil nivået på pinnen synke med mindre oljen blir forurenset med vann\bensin?

 

Det er stor forskjell på om forbruket er 1l pr 1000, 10 000, 15 000 osv.

Og i følge ditt utsagn virker det unormalt å ikke måte påfylle olje mellom normale oljeskift (f.eks. 15 000 km). Min erfaring er at det ikke skal være nødvendig.

Lenke til kommentar

Og da har nivået holdt seg konstant Spartan? Skiller vanligvis 1 liter mellom høy og lav på pinnen. Dere vet hvordan en otto-motor er bygd opp? Det er umulig å få null oljeforbruk, noe vil den alltid bruke, holder nivået seg konstant i 15.000km inneholder oljen mye forurensinger, ikke det at motoren ikke tåler det, men oljen vil ha dårligere egenskaper enn f.eks enn motor som bruker f.eks 2-3 dl i mnd.

 

Personlig har jeg aldri vært borti å bruke så mye som 1l\1000km med mindre det har vært en lekkasje.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Så langt jeg har sett har nivået variert kanskje 1 mm eller noe slikt på pinnen.

Altså langt i fra noen grunn til påfylling.

 

Dette gjelder altså en japansk bil.

 

På min forhenværende 2002 modell VW med TDI motor så lyste oljelampa og målepinnen inndikert stadige påfyll. Endte med at jeg alltid kjørte med en kanne olje på en bil som var kun noen få mnd gammel. Forresten krevde Møllers garantiordning for long life service at jeg måtte kjøpe en olje som jeg tror koster 300-400 kr literen.

 

Med et forbruk som var omtrent 1 l pr. 1000 km så kunne jeg like godt kjøre en gammal Volvo som slukte bensin når jeg så på totalregnskapet (drivstoff + olje).

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
En turboladet bil skal ikke bruke noe mer olje enn hvilken som helst bil. Bruker bilen olje - og da mener jeg mer enn det som normalt er, så er det et problem. Løse foringer, toppdeksel etc...

 

Litt off topic, men ifølge VAG håndbøker så bruker deres biler normalt opptil 1 l pr. 1000 km. Dette kan jeg også bekrefte i praksis på nye biler.

 

Selv synes jeg det er mye..

Jeg har også merket det ja, mamma sin A6 1.8T drikker olje, pappa sin bruker ikke en dråpe. Samme motor, men 1 år forskjell i produksjon. Begge bilene går bra uansett, og har vært kjørt av oss fra de var nye (2000/2001) og til i dag, ca 180.000 på begge bilene, uten problemer med annet enn bremser som ruster.

Lenke til kommentar
En turboladet bil skal ikke bruke noe mer olje enn hvilken som helst bil. Bruker bilen olje - og da mener jeg mer enn det som normalt er, så er det et problem. Løse foringer, toppdeksel etc...

 

Litt off topic, men ifølge VAG håndbøker så bruker deres biler normalt opptil 1 l pr. 1000 km. Dette kan jeg også bekrefte i praksis på nye biler.

 

Selv synes jeg det er mye..

Jeg har også merket det ja, mamma sin A6 1.8T drikker olje, pappa sin bruker ikke en dråpe. Samme motor, men 1 år forskjell i produksjon. Begge bilene går bra uansett, og har vært kjørt av oss fra de var nye (2000/2001) og til i dag, ca 180.000 på begge bilene, uten problemer med annet enn bremser som ruster.

Jeg har en 2008-modell VW 1.9 TDI. Fikk med en liter olje da jeg kjøpte den ny. Peiler og peiler, men oljenivået er konstant. Har nå kjørt 13.000 km uten å ha brukt olje. (Jeg var veldig snill med den de første 1000km.)

Dette er kanskje unormalt for en VAG-motor.

 

Når det gjelder Rover er jeg skeptisk, ja. Har ikke de gått konkurs?

Endret av touran08
Lenke til kommentar

Var skeptisk til disse roverne før jeg også, men etter og ha hatt en del servicer på dem må jeg si at dem er bra. Absolutt ikke den verste bilen du får kjøpt. De er også stappfulle med utstyr og 620ti går bra. Du får mye bil for pengene. Forsikringen er eller ikke gæren siden dette er en typisk gubbebil med 200hk. Lett og skru på. Jeg pleier og anbefale dem for kompiser etc som skal kjøpe seg bil..

 

Når det kommer til oljeforbruk sånn generelt så bruker turbo motorer mer enn sugemotorer. Hvis du demonterer en turboslange på den kliss nye turbobilen din vil du finne ut at slangene er litt innsausa i olje. Henger sikkert en dråpe eller 2 på den nederste slangen også.. Om det kommer av veivhus ventilasjonen eller turboen er jeg ikke sikker på, men olje er det der.. Ikke at man vil se det på peilepinnen. Kan ofte se rundt pop-off ventiler også at det er oljesøl.

 

Veishusventilasjonen fungerer jo også sånn at den forbrenner oljedamp så litt olje går den veien også..

 

På enkelte turbomotorer kan du oppleve at hvis du fyller til max så vil det forsvinne mye olje. Folk etterfyller og tenker at denne bruker noe jævelig med olje.. Legg nivået midt i mellom eller på minimum og se hva som skjer.. Fullt mulig den slutter helt og bruke olje. Dette gjelder stort sett turbo motorer som tilleggs smører veiva med at den går og plasker i olja. Det produserer mye veivhus damp og er rimelig unødvendig.. Det er ikke vits og fylle max for det bare forsvinner. Har selv hatt en sånn bil og demonterte hele dritten for og finne ut av det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...