Gå til innhold

bygge pc for første gang, hmmm?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg ny pc og vil gjerne bygge den selv. Har lest endel på forskjellige nettsteder og vil prøve. Mangler jeg noe på listen, noe vitalt eller noe som er greit å ha?

Jeg har et oppsett men lurer på om jeg glemmer noe....

kabinett: chieftec dragon mdør sort 360 w

hovedkort: asus a7n8x deluxe

cpu: amd athlon xp 2600+ 333mhz bus

sony diskettstasjon intern

harddisk: western digital caviar 120gb 8mb cache

CD brenner: Asus 52x/24x/52x

RAM: twinMOS pc2700 DDR-DIMM 256mb CL2 x2 ??? usikker på denne, hva er forskjellen på CL 2 og CL 2.5 Ser at denne rammen er billig, er den å anbefale til oppsettet?

Skjermkort: Sapphire Radeon 9700 Atlantis 128mb

Vifter: Cooler Master CPU Socket A 2800+

Cooler Master kabinett 80x80x25mm

Har høyttalere, 15" skjerm og tastatur/mus....

Mangler jeg noe?????

Takker på forhånd erfarne pc assemblers og håper prosessen går smertefritt etter tips og hint!

(Kjølepasta, hva er det og må du ha det når du setter sammen pc selv, ser ingen oppføringer på web-shoppene. brukes det kun i overklokkings sammenheng?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser utrolig fint ut dette her, men jeg ville aldri i verden ha hatt en 15" skjerm til en slik PC. Ta å spander på deg selv en fin 19" du heller :)

Også ville jeg ha valgt PC3200 RAM istedenfor. Koster bare 400kr for 256 MB nå, billigste RAM priser så jeg kan huske! :)

Lenke til kommentar
Ser utrolig fint ut dette her, men jeg ville aldri i verden ha hatt en 15" skjerm til en slik PC. Ta å spander på deg selv en fin 19" du heller :)

Også ville jeg ha valgt PC3200 RAM istedenfor. Koster bare 400kr for 256 MB nå, billigste RAM priser så jeg kan huske! :)

For ikke å snakke om TwinMOS PC2700 512mb til 550kr!

Skulle kjøpe i dag, men det var utsolgt på komplett i Oslo :(

Lenke til kommentar

Sjekk ut www.jmdata.as. Kjøpte meg nettopp en så vidt 1 1/2 år gammel 21 tommers EIZO skjerm til 2700 kroner nypris var ca 18000. Kjølepasta er et must det skal som sagt mellom prosessoren og kjøleren. Kjøp Arctic Silver 3 eller Shin Etsu. Hadde også valgt en annen vifte. Selv kjører jeg xp 2600 på en Thermaltake Volcano 11 og på laveste hastighet har jeg en temp på ca 42 grader og det med bare 17 dB. Sjekk ut www.netconnection.no for gode priser på kjøler og kjølepasta. De har nå et tilbud på Volcano 11. Og forresten A7N8X Deluxe kortet har 200 mhz FSB så kjøp PC 3200 ram brikker. Brenneren hadde jeg byttet ut med en Plextor. Skjermkortet kan du spytte inn noen hundre til på et Pro kort

Lenke til kommentar

Ser bra ut dette her, men kjøp kjølepasta... Arctic silver III på www.3dfxcool.no ! :)

Du burde kanskje legge til en dvd spiller til pc'en, med tanke på at noen spill kommer på dvd plater, spes. hvis de er store...

Ang. rammen, kjøp deg 2 256 brikker, eller 2 512 brikker, hovedkortet du skal ha støtter dual DDR, ergo, du får bedre ytelse hvis du kjører 2 brikker med like mye ram...

Så at du hadde skrevet kabinett vifte, men det kan ofte være smart å ha 2 av disse, en som blåser kald luft inn og en som blåser varm luft ut...

Men som sagt, eller ser alt bra ut :)

Lenke til kommentar

Thermal take volcano 11 så rå ut.

leste også kjølepasta guide på overklokking.no så nå satser jeg på å prøve på det også :)

Hva slags vifter skal jeg velge til kabinettet med tanke på en inn og en ut?

takker, det er alltid gøy å finne ut noe nytt

Lenke til kommentar

Velg Thermaltake eller papst vifter f.eks. EKL Papst NGL8412 80x80x25mm vifte eller Thermaltake 80x80mm kabinettvifte. Finner mye bra av vifter på disse adressene.

www.netconnection.no

www.microplex.no

www.3dfxcool.no

Dette er butikker som er spesialisert seg på å levere bra produkter og har utvalg på de delene som de store ikke gidder å ha. Vifter, pasta, kjølere m.m.

Velg en vifte som har både bra CFM/M3 per time helst rundt en 30 - 40 CFM og ikke bråker for mye. Begge disse viftene over bråker lite og har bra cfm.

Og husk på filter til innsugsviften.

Lenke til kommentar

ok, så med mitt dragon midi dx01 burde jeg f.ex sette en thermaltake 80mm vifte i bunn for å skape overtrykk i topp av kabinettet og en som trekker luft ut i topp...

monterer du disse viftene etter ønsket blåse retning eller kan du stille blåse retning? 80mm er vel ikke for mye for utblåsing???

Lenke til kommentar
ok, så med mitt dragon midi dx01 burde jeg f.ex sette en thermaltake 80mm vifte i bunn for å skape overtrykk i topp av kabinettet og en som trekker luft ut i topp...

monterer du disse viftene etter ønsket blåse retning eller kan du stille blåse retning? 80mm er vel ikke for mye for utblåsing???

Du burde montert en oppe bak og en nede framme foran en harddisk, så får du kjølet den og i samme slengen. Den oppe skal blåse ut, den ned suger luft inn?

Når det gjelder ram brikkene ville eg kjøpt 2x256 pc3200 DDR400 eller 2x512. Grunnen er at da slipper du å kjøpe nye rambrikker nå du en dag bestemmer deg får å kjøre dual ddr400 som er på vei nå.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg en formening om viftene. Det jeg lurer på derimot er:

Hvis jeg kjøper f.ex to thermaltake volcano 11 vifter og monterer den ene i toppen av baksiden på kabinettet så skal denne trekke luft ut av kabinettet, kan viften stilles til å blåse ut eller må du montere den slik at luftstrømmen går utover?

Lenke til kommentar

Volcano 11 er prosessorkjølere men du kan kjøpe to Thermaltake 80x80mm eller EKL Papst NGL8412 80x80x25mm og montere inn slik at den blåser ut. Som oftest så blåser de den veien de er åpne men det må du sjekke ved å sette den inn og kjenne etter hvilken vei de blåser.

Lenke til kommentar

Skjermen selger de hos quad.no, 2335 er uten moms. Jeg tenkte å kjøpe inn til firmaet og da "slipper" jeg momsen.

De har også viewsonic e95 19" tco99 til 2300 INKL moms :yes:

Uansett, jeg fikk tips om å sjekke ut jmdata.as, de selger brukte skjermer... 21"ere til 1700-3000 fra 1 til 2 år gamle. Nypris var på mange over 10'000.

Personlig vil jeg kjøpe en 21" der....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...