Gå til innhold

programmere 3d spill

Anbefalte innlegg

GUI er også noe som er ekstremt vanskelig å lære seg i C++

Mitt forslag:

Lær C++ først med console programmer, til du forstår språket.

Deretter kan du velte deg over på OpenGL, fordi da slipper du å tenke på GUI, som kan være et helvete i C++

Aner jeg traumatiske minner fra tidligere erfaringer? ;)

Jeg har jobbet med C++/Windows/GUI i over 10 år, og jeg mener at det fremdeles ikke finnes noe bedre verktøy enn C++/MFC hvis man skal lage komplekse GUI'er i Windows. Visual Basic, og senere .Net med C#, VB og C++/CLI gir deg ett enklere verktøy å jobbe med, så hvis kravene til det du skal lage ikke er for avanserte kan de ofte være bedre egnet.

Å lære seg C++/MFC er ingen lett oppgave, og det er låst til Microsoft plattform. Trolltech's QT er ett greit alternativ hvis man ønsker å utvikle kryssplattform GUI.

Og jeg mener det er litt feil å si: "GUI, som kan være et helvete i C++", da C++ har fått store deler av sin populæritet og utbredelse nettop fordi det var så mye bedre egnet enn C for Windows/GUI utvikling.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eventuelt skal det jo ikke være noe stort problem å skrive spillet i C++ og lage GUI i python. Har ikke forsøkt koblingen, så vet ikke hvordan det gjøres med C++, men GUI i python er veldig enkelt og greit, samtidig som det skal være greit å kjøre med andre språk. Hvertfall et forslag hvis en absolutt vil ha GUI til noen programmer. MVC modellen er vel også grei å kunne i det tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti flere av disse bibliotekene, QT, MFC og GTK+

Jeg har bare brukt MFC egentlig, men prøvde meg på GTK+, men GTK+ er et virrvarr av referanser, test programmet til GTK+ krevde 12 forskjellige DLL-filer for å i det hele tatt starte. MFC krever 1: mfc80.dll

Og jeg drev og slo i bordet når jeg prøvde å vise en non-modal form i MFC... jeg fikk faen meg assertion UASNETT hvordan jeg gjorde det.

Og det håpløse makrosystemet (igjen, problem med begrensninger og problemer i C++)

ARGH!!!!

kunne det ikke bare vært CWnd wnd; wnd.Show();? NEI! TYDELIGVIS IKKE!

derfor bruker jeg kun C++ til å skrive egne biblioteker, fordi du får ingen fordeler, bare hodepine av å bruke C++ til GUI.

Lenke til kommentar

Hehe, lærekurven i MFC er ganske bratt ja. Men når man først har fått litt oversikt over hvordan det hele er bygd opp så er det ganske bra. Jeg hadde fordelen av å komme fra ren Win API programmering og over til MFC, og siden MFC er ett relativt "tynt" lag over windows API'en var det lett å kjenne seg igjen.

Qt's slots er kanskje en mer elegant løsning enn MFC's makroer for meldingshåndtering, men etterhvert blir man vant til makroene også. MFC's command routing er kanskje det vanskeligste å lære seg ordentlig, men har man først forstått hvordan det virker kan man lett oppnå ting som funksjonspekere(slots) og delegates(.Net) ikke matcher.

Så jeg mener fremdeles at MFC er ett godt verktøy hvis man skal lage komplekse GUI'er på Windows plattform. Har man andre behov er det andre verktøy/språk som egner seg bedre.

Lenke til kommentar

C++/CLI er ett ypperlig verktøy for å lage bro mellom managed og unmanaged kode. Du kan inkludere vanlige c/c++ header filer og kalle dem direkte, samtidig som som de klassene/funksjonene du lager kan brukes direkte fra C# og liknende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Spill kan også fint lages i C#, det eneste jeg savner er egentlig PhysX :(

OpenGL og OpenAL er forholdsvis enkelt å få til å fungere i C#, men PhysX krever veldig mye arbeid før det fungerer (ihvertfall hvis det skal kun implementeres med C#)

Har du en fin tutotial på physX?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...