Gå til innhold

programmere 3d spill

Anbefalte innlegg

Kunne vært spennende å se noe av det dere har laget i XNA.

Hva er det dere fokuserer på? Er det teknologi, eller originale spill-ideer?

Lagde en forholdsvis enkel demo av et spill i XNA som forsøkte å bruke en original design ide, men jeg får ikke legge ut kildekoden og finner ikke lenger videoen på youtube, og det kunne vært morsomt å se hva andre har fått til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du tenker på freak12 med 12 i seg. :D

Jeg er skarp, ser du.

Så .. hva lager du disse spillene i da? Jeg mener spill, ikke animasjoner som du feilaktig kaller spill.

skarp. hehe jeg er ikke 12 men.. viss jeg var 12 ville verden gått under :p siden jeg kan kjøpe sprit

tenk hvis 12åringer skulle kjøpe sprit a .. du er ikke skarp :)

nesten jeg er 24 ikke så ille da hææ :) 12 år feil :) men ønsker jeg hadde vert 12 så TUSEN TAKK :)

ok du skal se noe :) vent jeg må spille det inn med ***underregistered hypercam 2*** ok JAFFE :p

Lenke til kommentar

Du skjønner at dei fleste her har vanskelig med å stole på det du seier? Dersom du vil få folk til å tru at du er 24, så gjør det seg at du ikkje skriver som ein 12-åring (formulering, grammatikk og overdreven bruk av smileys). Skal du få folk til å tru at du kan mykje om programmering, så burde du gi uttrykk for det... i stedet for å snakke stort om kunnskapene dine. Du kan altså kutte ut tullpraten, og vise eit konkret eksempel, eller bare la vere. (mange kan veldig mykje, få legger ut om det)

Du skreiv at du kunne "3Dstudio" og "3dmax". Du veit at begge er forkortelser for 3d studio max? Videre, kva er 3d-rendrer for noe (håper virkerlig ikkje du mener scanline-en til 3dsmax, eller andre "renderers" som mental ray, brazil r/s eller lignende... for dette er igjen bare ein DEL av 3dsmax)

No skjønner eg du bare ønsker å hjelpe, men se på det eg skriv no som eit forsøk i å hjelpe deg, og korleis du kan uttrykke deg bedre (slik at du faktisk oppnår det du vil, og framstår slik du vil). Eg kan ikkje noe særlig om grafikk-programmering eller spill-programmering, men i eit fag på skolen lagde vi eit spill i java som hadde ein del grafikk-element i seg. Dersom man vil vise kva ein har gjort, kan ein lage ei side som beskriver spillet enkelt (http://folk.ntnu.no/roaldf/?page_id=15), folk kan sjå på det, og umiddelbart vite kor landet ligget.

Kan ikkje du gjøre dette eller noe lignende med spillene du har laget? Dette er ikkje vanskelig, og når du ikkje er i stand til å gjøre det så forsvinner all troverdigheten din.

Endret av Quijote
Lenke til kommentar
Berre meg, eller høyrest det for godt ut til å vere sant?

Men uansett, viss du ikkje køddar, så er du sikkert flink du, ja.

Kva spel har du laga?

ok og lage et spill :) gå på www.google.no og søk på Nett søk " download blender "

ok.... da du opner blender er det 2 boxer !!!!! den ene er en BOX som det er *txt* i og en der blender er !!!!!!

la oss si du skal lage en mann som går i lufta!!!!!!! ta trykker du pad og tegner en mann.. ok

trykk på den mannen du har laget og lag bilde får bilde! så går du til *txt* filen og skriver Walk_man=Walk_speed=5

da har du en mann som går i lufta :)

Dette hørtes, rett og slett, lite troverdig ut min venn

For det første så forklarer du på en veldig uforståelig måte

Jeg driver selv med blender, og for å programmere egne script i blender, må du bruke et programmerings språk med navn Phyton.

Dessuten, så tror jeg ikke at de fleste språk tillater deg og skrive 2 erliker i en og samme variabel (Walk_man=Walk_speed=5, selv om dette hørtes mer ut som game maker script, så er det ikke tillatt med 2 erliker der heller)

Endret av Csvk!
Lenke til kommentar
Berre meg, eller høyrest det for godt ut til å vere sant?

Men uansett, viss du ikkje køddar, så er du sikkert flink du, ja.

Kva spel har du laga?

ok og lage et spill :) gå på www.google.no og søk på Nett søk " download blender "

ok.... da du opner blender er det 2 boxer !!!!! den ene er en BOX som det er *txt* i og en der blender er !!!!!!

la oss si du skal lage en mann som går i lufta!!!!!!! ta trykker du pad og tegner en mann.. ok

trykk på den mannen du har laget og lag bilde får bilde! så går du til *txt* filen og skriver Walk_man=Walk_speed=5

da har du en mann som går i lufta :)

Dette hørtes, rett og slett, lite troverdig ut min venn

For det første så forklarer du på en veldig uforståelig måte

Jeg driver selv med blender, og for å programmere egne script i blender, må du bruke et programmerings språk med navn Phyton.

Dessuten, så tror jeg ikke at noen språk tillater deg og skrive 2 erliker i en og samme variabel (Walk_man=Walk_speed=5, selv om dette hørtes mer ut som game maker script, så er det ikke tillatt med 2 erliker der heller)

:yes:

Lenke til kommentar

Csvk!, de fleste språk tillater deg å sette en variabel lik en annen lik en tredje lik en verdi. Dette gjelder C, C++, Python, Java, C# etc.

Mirromurr, hva er det egentlig du forsøker å si? Mener du å si at man ikke kan skrive a = b = c = 5?

Ja, freak12 har ikke ordlagt seg på den beste måten, og har heller ikke kommet med eksempler på hva han har gjort tidligere, men det kan jo være en ide å ikke gå alt for krasst ut mot noen når man ikke er stødig i enkle ting selv....

[EDIT]

Og hva er vitsen med å rakke ned på han, enten kommer han tilbake med eksempler på hva han har gjort, eller så gjør han det ikke. Men de kommentarene som var her tidligere var ikke akkurat inviterende.

[/EDIT]

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar
Quijote: "... Du skreiv at du kunne "3Dstudio" og "3dmax". Du veit at begge er forkortelser for 3d studio max? ..."

Jeg tror han mente "3D Game Studio" for den første, men huff det er jo strengt tatt bare et leketøy.

Endret av MindProse
Lenke til kommentar
Csvk!, de fleste språk tillater deg å sette en variabel lik en annen lik en tredje lik en verdi. Dette gjelder C, C++, Python, Java, C# etc.

Mirromurr, hva er det egentlig du forsøker å si? Mener du å si at man ikke kan skrive a = b = c = 5?

Ja, freak12 har ikke ordlagt seg på den beste måten, og har heller ikke kommet med eksempler på hva han har gjort tidligere, men det kan jo være en ide å ikke gå alt for krasst ut mot noen når man ikke er stødig i enkle ting selv....

[EDIT]

Og hva er vitsen med å rakke ned på han, enten kommer han tilbake med eksempler på hva han har gjort, eller så gjør han det ikke. Men de kommentarene som var her tidligere var ikke akkurat inviterende.

[/EDIT]

Vell, jeg brukte bare en smiley til å indikere at jeg er enig med Csvk!. Jeg synes det også er ganske vanskelig å tro på freak12...

Jeg driver også med Blender, og for noen som aldri har brukt det før, hadde "tutorialen" til freak12 vert som å finne en nål i en høystak. Han skriver også at når man starter skal det være to boxer, jeg går ut fra at han mener to seksjoner av Blender-vinduet. Dette er riktig, men etterpå skriver han at man kan skrive i den ene, noe som er feil. I den ene "boxen" er selve vinduet man modellerer, animerer, etc.(3d-View, som vinduet heter), i den andre er "Buttons Window", der alle kappene, etc. er. For å åpne den såkalte text-editoren til blender, som freak12 snakker om, må man høyreklikke på skillet mellom "seksjonene" og, og velge "Split Area". Da får man en tredje "box", som er enda et eksemplar av "3D-View". Klikk på knappen nederst til høyre, og velg "Text-Editor". Men det er egentlig ikke noen vits, fordi det scriptet freak12 snakker om, mest sannsynlig ikke virker.

Hvis det alikevell er noen som har lyst til å få en/ett mann/apehode til å gå, kan jeg forklare hvordan man gjør det:

Først, start Blender. Nå ser du to "seksjoner" som jeg snakket om over, jeg går ikke nærmere inn på det.

Nå, trykk "A" to ganger, og trykk "X". Bare klikk en gang når "menyen" kommer opp, den skulle sagt noe slikt som "Erase selected objects?". Trykk "Numpad 1".

Deretter, Trykk "Mellomromstasten", og velg Add>>Mesh>>Monkey. Nå skulle du sitte å se på en Ape. Hvis det er tilfellet, trykk "Tab".

I "Buttons Window", klikk "Set Smooth", under "Link and Materials". Apen skulle nå sett "Smoothere", ut.

Klikk.

Nå, i "Buttons Window", ved siden av "Panels", ser du en lilla Pacman. Trykk på den. (Hvis du ikke finner det, trykk F4)

"Buttons Window" vil nå forandre seg.

Jeg skal ikke forklare alt nå, men nå har du kommet inn på "Game pannel".

Du ser tre steder på rad hvor det står |Suzanne|Add|.

Klikk "Add" på hvert av de tre stedene. Det kommer nå opp tre "Bokser".

I den første, klikk på "Always". Fra menyen som kommer opp, trykk på "Keyboard".

Under "Keyboard", trykk på det grå rektangelet ved siden av "Key". Det blir nå mørkere, og det står "Press a key". Nå, trykk "W". Rektangelet blir lyst igjen, og det står "W", på det.

Ikke gjør noe med den midterste boksen.

På den tredje boksen, Ved siden av "dLoc", er det to små "bokser". Det står "0.00" i hver av dem, og det er en "Pil", til høyre og venstre for hver av dem. I den lengst til høyre, klikk "pilen" mot høyre to ganger. Det står nå "0.20".

Ved siden av hver "boks" (og på hver side av den midterste), er det en gul "dott".

Trekk en strek fra "dotten" ved den første "boksen", til "dotten" på venstre side av den midterste "boksen". Gjør det samme fra den høyre "dotten", til "dotten" til den tredje "boksen".

Deretter, klikk den lille boksen Ved siden av der det står "Object Mode".

Det kommer nå en meny opp. Klikk det øverste valget. Nå forandrer "3D-View" seg. Apen blir hvit.

Deretter, trykk "Mellomromstasten" og gå til Add>>Lamp>>Lamp. Klikk "G", og beveg musen så den nye "sirkelen kommer over Apen.

Gjør dette tre ganger til, men plasser dem under, og på hver side av Apen.

Trykk "Numpad 7". Du ser Apen ovenfra.

Trykk "P". Nå kommer det opp en melding om at Det ikke er noe korrekt kamera. Bare trykk på meldingen. Nå forandrer "3D-View" seg. Bakgrunnen blir blå.

Press "W", og se på at Apen går framover.

Du kan lage flere "bokser" i "Game Panel", og gjør det samme som før. Men pass på å Bruke ne annen knapp i den første "boksen", og eksperimenter med verdiene i den tredje boksen. Have Fun!

Kansje litt tung lesing...

Miromurr

Endret av Miromurr
Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Nå kan jeg vel egentlig være 100% sikker på at freak12 har lurt dere alle sammen :) En programmerer med 3 års utdannelse ville ALDRI. skrevet slik som det, NO CHANCE. Det var 0 mening i det han skrev eller det som vi kansje kommer til å få se senere :p

Uansett, hadde planer å begynne litt med C++ spillprogrammering .. noen sider dere kan gi meg :)

Takker selvfølgelig for meg ;)

Lenke til kommentar

Jonas har rett, lær deg programmering og matematikk før du begynner med spillprogrammering. Det er mange kompliserte ting å ta i betraktning når en utvikler spill.

En av de viktigste tingene når en utvikler spill er f.eks. å ha god greie på trigonometri, ligninger, matriser osv. avhengig av hvor komplisert spill du skal lage.

I tillegg er det mange biblioteker som må brukes, som lyd, grafikk, fysikk, tråder, nettverk, scripting osv.

En begynner ikke å bygge et hus på taket.

Lenke til kommentar

Tja, hvis han kan programmere fra før er det jo ikke noe i veien for å laste ned directx-sdk'et og begynne med litt enkel grafikk. Tegn noen trekanter, få dem til å bevege seg, legg på litt textures osv. Så hvis du vil titte på noe for å komme i gang så last ned SDK'et, masse tutorials og informasjon, så kan du se om du skjønner noe av det eller må programmere litt mer. Åh, å søk på matrise-tutorialer for 3d-grafikk, dette må du lære deg.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Dryper, du hoppa rett på mafia-bølgen da du startet med PHP. Ikke begå tabben igjen - start med noe annet, noe litt lettere, enn spillprogrammering.

Det var da ikke noe 3d prosjekt jeg tenkte på som er samme grafikk som Crysis.

Det jeg planla var å begynne med noe lett slik som Snake ;)

Det som er så forvirrende med C++ er dette Svarte console vinduet xD jeg fatter ikke hvordan det er mulig å lage et program med det xD :D jeg vil ha GUI ! :D

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...