Gå til innhold

Råd for kjøp av skjermkort for Blu-ray video, ikke for spilling.

click1

Anbefalte innlegg

Ønsker innspill/råd for kjøp av nytt skjermkort for videoavspilling av blu-ray.

Er usikker på mitt behov ?

Ønsker ikke noe fancy kort med gode spill/3D egenskaper, ønsker et enkelt

lite effektkrevende kort.

(varme/kjøling/støy)

Skal drive tv/projektor analogt via VGA utgang til flere skjermer. Ser for meg å bare kjøre 720p oppløsning foreløpig.

Er også usikker på lyd overføring fra pc via blu-ray. Har hørt at noen plages med å få ut surround lyd 5.1-7.1 via spdif.

Innspill ønskes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har funnet en kjempeside for HD video på pc.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....t=940972#RecSys

Lyd fr blu-ray er et problem via s/pdif ser jeg:

The most important criteria for choosing a video card for HTPC are:

* Hardware assist for decoding HD contents (of all three formats MPEG-2, H.264, and VC-1)

* HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) support

* Picture quality

How about HDMI? HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is an high-definition digital audio/video interface that is replacing analog audio/video and older digital standards such as DVI and has become the de facto standard interface in the consumer electronics market. HDMI 1.0/1.1/1.2 provides 4.9 Gb/s bandwidth and the current HDMI 1.3 provides 10.2 Gb/s that has enough headroom for 1080p at 60Hz and 8 channel/24 bits/192 kHz LPCM audio (e.g. sounds decoded from the new digital audio codecs Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio) as the following simple calculation shows:

* 1920 x 1080 pixels x 60 Hz / 0.95 (5% overhead) = 131 MHz (megapixel/s), 131 MHz x 24 bits = 3.14 Gb/s

* 24 bits x 192 kHz x 8 channel = 36.9 Mb/s

HDMI video is compatible with the existing digital standard DVI and in fact one form can be converted to the other via a simple adapter. So there is nothing new. In contrast HDMI audio completely takes over the aged digital standard S/PDIF which supports only stereo PCM and 5.1 Dolby Digital/DTS with the maximum bandwidth around 12 Mb/s.

Unfortunately HDMI audio has not been realized yet in the PC world and we are still confined to S/PDIF. As a matter of facts, every HDMI video card simply passes S/PDIF signals from a sound card or onboard audio codec over the HDMI connector. Thus there is no real advantage of the current HDMI solution over the existing DVI + S/PDIF solution. Recent IGPs (ATI Radeon Xpress 1250 for Intel and AMD 690G) are no exception. Right now the only way to take the full-rate lossless multichannel sounds from the PC is use analog outputs.

Lenke til kommentar
Ønsker innspill/råd for kjøp av nytt skjermkort for videoavspilling av blu-ray.

Er usikker på mitt behov ?

Ønsker ikke noe fancy kort med gode spill/3D egenskaper, ønsker et enkelt

lite effektkrevende kort.

(varme/kjøling/støy)

Skal drive tv/projektor analogt via VGA utgang til flere skjermer. Ser for meg å bare kjøre 720p oppløsning foreløpig.

Er også usikker på lyd overføring fra pc via blu-ray. Har hørt at noen plages med å få ut surround lyd 5.1-7.1 via spdif.

Innspill ønskes.

skjermkort ja.. du ska ikkje tenka på nåke fancypancy der, for det har ingenting for seg, barra bortkasta spenn.. noen skjermkort har noe som heter (nvidia) Pure video, eller (ati) hd accellerator(trur eg)... Dette hjelper/avlaster CPU`en, å det er det einaste og- Så har du en litt dårlig cpu( Dobbel kjerne på 2.2Ghz ifra Intel= i minste laget) så kan det verr en fordel med ett bra/ny/kjapt skjermkort..

Viss du har ein Quad proccessor fra Intel, på 2.4 og oppover, så drar du alle Hd formater uanz.

Det vil eg anbefale, e heller bruke litt extra på Cpu, å drite litt mere i skjermkortet..

Min anbefaling:

Flere skjermer samtidig = PowerColor Radeon HD 3870 SCS3 512 MB

https://prisguiden.no/product.php?productId=86826

Eller

En skjerm omgangen= MSI Radeon HD 2600 XT 512 MB

https://prisguiden.no/product.php?productId=77119

(2600xt- pass på at du får 512mb versjonen)

Grunnen til at eg anbefale kun ati sine kort, er at de ligger noe forran Nvidia på film og hd...

Argo,ikkje velg Nvidia til film og Hd...

Lenke til kommentar

Har også funnet ATI sine kort et hestehode forran på HD video.

Er det noen forskjell på HD video prossesering på et kraftigere skjermkort ,eller brukes all ekstra kraft til 3D ytelse i spill ?

Krafigere skjermkort skal avlaste prosessor på hovedkort ved decoding av MPEG-2, H.264, VC-1 i blu-ray.

Mitt spørsmål: Er det bedre video decoding/prossesering i et større skjermkort ,eller er alle AVIVO kort satt opp med samme prossesering av video?

Endret av click1
Lenke til kommentar
Har også funnet ATI sine kort et hestehode forran på HD video.

Er det noen forskjell på HD video prossesering på et kraftigere skjermkort ,eller brukes all ekstra kraft til 3D ytelse i spill ?

Krafigere skjermkort skal avlaste prosessor på hovedkort ved decoding av MPEG-2, H.264, VC-1 i blu-ray.

Mitt spørsmål: Er det bedre video decoding/prossesering i et større skjermkort ,eller er alle AVIVO kort satt opp med samme prossesering av video?

Nei eg tror ikkje det, men den vesentlige forsjellen e jaffal at jo større skjerm, jo mere ram i kortet må du ha, for å utnytte evnt HD fullt ut..hvor godt våre amatør øyner får det me seg, er eg usikker på..

LCD skjerm 22" = 512 Mb/Ram

32" = 1024 Mb/Ram

46" = 1536 Mb/Ram

Dette er info eg såg i en tråd her på forumet engang, så hvorvidt det er sant, kan eg ikkje bekrefte.

Når det gjelder AVIVO, så har du et bilde her så gir deg ein følelse på hvor stor forsjellen er i praksis..

http://www.driverheaven.net/articles/avivo...tavivosmall.jpg

hvor store skjermer skal du ha bilde på?

Lenke til kommentar
Skal kjøre bilde på 50 tommer og projektor ca 90 tommer.

Men hadde tenkt på "bare" 720p oppløsning..

eg hadde et MSI Radeon HD 2600 XT 512 MB, å kjørte Bioshock, på ein 47" og det gikk fint, men hd på over 14.000 i video bitrate, det gikk ikkje litt ein gong. feilen fant eg ut at va Cpu`en.. Den var rett å slett ikkje kjapp nok-det var ein Intel Core 2 Duo E4500 på 2,2GHz.

Så eg vil tippa at så sant som du har ein kjappare cpu enn det eg hadde, så holle det lenge med 2600XT kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...