Gå til innhold

Hvordan få zoom'n til å gå tilbake når man slår av kamera

Anbefalte innlegg

Har lurt litt på dette: Har Canon EOS 400D, og jeg har nå de første måneder hatt objektivene på AF (autofokusering) og ikke MF (manuell fokusering). Jeg fotograferer vanligvis i AV modus hvor jeg setter blenderåpning selv. Når jeg da slår av kamera kan objektivet være "langt utskrudd" og det kan man ikke skru tilbake selv i AF modus. Det jeg gjør er å sette bryteren på MF og så skru tilbake. (Er det annen måte å gjøre dette på?) Det som er det lille problemet da, er at neste gang jeg skal fotografere, har jeg glemt at jeg har bryteren på MF og så blir det et par difuse bilder før jeg "Oppdager feilen".

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er dessverre slik det er ... det samme skjer med meg.

Du bruker riktig metode, men det er bare å skru tilbake til AF når du har fått pakket inn "trulten".

Tom

Oi, så fint å høre...at man gjør noe riktig. Trodde det bare var meg som ikke hadde oppdaget "oppskriften" i alle de fotobøkene jeg har bladd i.

Takk, takk for svar.

RandiA

Lenke til kommentar

Pallesen sier det jeg alltid har gjort med 70-300mm'ern min.

Men når dere først har glemt MF'n, hvordan klarer dere å ta bilder uten å merke at det fokuserer?

Bruker dere continouos focus? De stilleste objektivene koster mye, og har IF, og de som bråker og ikke har IF burde være lett å oppdage det på.

jeg tror nok kun EN gang at kameraet fokuserte, uten at det gjorde det, og det er etter en 3 timers knallhard sykkeltrening, og skulle ta en snap-shot...

Uansett, om objektivet stikker plagsomt mye ut, så fokusèr med capen.

Lenke til kommentar

Er ikke noe storproblem hos meg, men paa 50/1.8 tar jeg det manuelt inn naar det ikke sitter paa huset. IF er fint, og det har jeg paa de andre objektivene mine.

Husk forresten at det ikke er lurt aa stille paa dette naar det staar innstillt paa AF paa enkelte objektiv, de objektivene som ikke er beregnet paa akkurat dette kan ta skade om man tvinger det inn.

Lenke til kommentar
Det er (på mine objektiver hvertfall) bare å ta i en smule og vri det "inn"..

Nei, det lærte jeg i hvert fall på et kort innføringskurs at man ikke skulle gjøre...ikke i det hele tatt skru selv på den i AF modus, bare i MF modus...men som en tidligere sa her, ser jeg at jeg kan zoome det inn med lokket på. (Det er bare 50mm macro objektivet som har dette "problemet", på Tamron 17-50mm kan jeg skru inn med zoom-ringen.)

RandiA

Lenke til kommentar

Ikke at det er det tryggeste man kan gjøre, men du frikobler fokusskruen når du trykker inn knappen for å løsne objektivet. Om du er litt forsiktig og ikke vrir noe på det, vil fokusskruen hoppe tilbake når du slipper knappen.

Problemet kan gjerne være det samme som når du bruker fokusbryteren, er ikke mye som skal til før fokusskruen ikke vil tilbake, og om objektivet løsner, sitter du fint i det. Kanskje ikke å anbefale når fokusbryteren er minimalt mer tunvindt, men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...