Brugle Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Jeg lurer fært på hvordan jeg skal isolere rundt socketen og under hk´et når man bruker et peltier element. Jeg vil gjerne ha navn på produkt og hvor man kjøper det. Også gjerne en kort forklaring på hvordan det skal påføres HK´et... På forhånd takk Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Du kan bl.a bruke silikon til å isolere rundt socketen, og vaselin til å isolere polene til CPU. Du finner masse stoff om dette på nettet... Lenke til kommentar
Noty Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 brukte vaselin hele veien rundt :smile: resten jeg trengte fulgte med peltier settet mitt :smile: Zwiftech fra microplex :smile: med 156w peltier Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Enig!!! Men pass for guds skyld på at vaselinen ikke fordamper... Jeg har ikke peiling, men.. Alt "flytende stoff fordamper" Det vet alle. Dette tar sikkert tid, men sjekk med et par måneders mellomrom for å være sikker. Det ville jeg gjort. Ellers var det en KJEMPEGOD IDE. Jeg gjør det samme hvis jeg går over til vannkjøling Lenke til kommentar
Noty Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 skal vel rimrlig høy temp for at waselin fordamper da :smile: er ikke sikker på tempen men men det er vel noen kloke hoder rundt om kring som vet det :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Quote: On 2002-01-11 23:53, NO_TECH skrev:skal vel rimrlig høy temp for at waselin fordamper da :smile:er ikke sikker på tempen men men det er vel noen kloke hoder rundt om kring som vet det :smile: Jeg ville vurdert noe annet enn vaselin, om du ikke er 100% sikker på at temperaturen der den brukes går over 25-30 grader. Blir den særlig høyere, så vil vaselinen høyst sannsynlig begynne å "sige" dvs. renne vekk. Vil heller foreslå silikonfett, som tåler adskillig høyere temperatur! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Ved høye frekvenser så blir kapasitanser et problem, vaselin er som alt annet et dielektrikum.. har dere testet ytelse før/etter ( cpu )dere har smurt vaselin på ? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Quote: On 2002-01-12 01:21, Hondaen skrev:Ved høye frekvenser så blir kapasitanser et problem,vaselin er som alt annet et dielektrikum.. har dere testet ytelse før/etter ( cpu )dere har smurt vaselin på ? Interessant tema, i og for seg! Men jeg har vanskelig for å tro at (syrefri!!) vaselin havner i kategorien dielektrikum? Har du noen "facts" på dette? Kunne vært interessant å få litt mere greie på sånt :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Quote: On 2002-01-12 01:41, Skrue skrev: Quote: On 2002-01-12 01:21, Hondaen skrev: Ved høye frekvenser så blir kapasitanser et problem, vaselin er som alt annet et dielektrikum.. har dere testet ytelse før/etter ( cpu )dere har smurt vaselin på ? Interessant tema, i og for seg! Men jeg har vanskelig for å tro at (syrefri!!) vaselin havner i kategorien dielektrikum? Har du noen "facts" på dette? Kunne vært interessant å få litt mere greie på sånt :smile: Alle stoffer oppfører seg som et dielktrikum, vakuum har en permitivitet, 8,85*10^-12, man ganger denne konstanten med et stoff sin permitivitet, vann har 81, luft 1, parafin 1.9... Vaselin består av vann og parafiner så den ligger vel på mellom 1.5 og 2. Høye frekvenser lager varme grunnet ut og inn-ladninger, polarisasjonstap.. er ufattelig mye teori om dette Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Quote: On 2002-01-12 02:07, Hondaen skrev: Quote: On 2002-01-12 01:41, Skrue skrev: Quote: On 2002-01-12 01:21, Hondaen skrev: Ved høye frekvenser så blir kapasitanser et problem, vaselin er som alt annet et dielektrikum.. har dere testet ytelse før/etter ( cpu )dere har smurt vaselin på ? Interessant tema, i og for seg! Men jeg har vanskelig for å tro at (syrefri!!) vaselin havner i kategorien dielektrikum? Har du noen "facts" på dette? Kunne vært interessant å få litt mere greie på sånt :smile: Alle stoffer oppfører seg som et dielktrikum, vakuum har en permitivitet, 8,85*10^-12, man ganger denne konstanten med et stoff sin permitivitet, vann har 81, luft 1, parafin 1.9... Vaselin består av vann og parafiner så den ligger vel på mellom 1.5 og 2. Høye frekvenser lager varme grunnet ut og inn-ladninger, polarisasjonstap.. er ufattelig mye teori om dette Imponerende! Jeg tror kanskje jeg aner hva det er snakk om? Nærmer det seg prinsippene for en mikrobølgeovn, eller er jeg helt på jordet? Skjønt der er det vel mer snakk om molekylær friksjon kanskje? Det er jo snakk om svært høye frekvenser i begge tilfellene. Lenke til kommentar
Tønderbørd! Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Alt annet enn luft mellom noe som er strøm i og særlig vekselstrøm med høye frekvenser vil skape en effekt som en liten konsensator mellom. For å si det uhyyyyre enkelt. Det er jo samme effekten i luft men mye mindre, og så er jo luften med i beregningen når kortene er konstruert. De regner neppe med at noen smører kortene med vaselin :smile: Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 tror det du trenger er en god gammeldags biltema-tur. kjøp deg litt silikonspray til 40,-. tåler temperaturer mellom -50 og opptil +250. den legger seg som et tynt lag og sikrer mot AS2 og kondens. Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Denne silikonsprayen, hva blir resultatet hvis du sprayer på socketen og tar av cpu senere? Må du rense vekk alt silikonen og spraye på nytt når du monterer cpu igjen? Er det lurt å spraye under cpu også? bare lurer, fordi jeg skal snart igang med oc' :smile: Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 nei silikonsprayen lager en så tynn hinne at du bare trenger å spraye over igjen. uansett ville det vært en jevla jobb å få den av. Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Jeg har kjøpt ESSE siliconspray denne sprayen tørker ikke og blir stiv. Er dette normalt. Står ingen info på boksen. noen som vet kondensen på silikon spray og hvor tynt laget blir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå