_Brukernavn_ Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Jeg har hatt litt stabilitetsproblemer med PC-en min siden jeg kjøpte den, og etter å ha kjørt Memtest fant jeg ut at det var noe feil med RAM. Etter masse leting, prøving of feiling fant jeg endelig noe som kunne beskrive problemet mitt. En gammel tråd om kompabilitet mellom A64 hovedkort og RAM: Kompatibilitet A64 hovedkort og minne. Jeg har TwinMos som står oppført som ukompatibel med mitt hovedkort, så jeg kjøpte ny ram fra Croscair, og de nye brikkene består Memtest, noe de gamle ikke gjorde. Men jeg har likevel mer problemer nå enn før. Problemene startet etter at jeg forandret på RAM innstillingene i BIOS etter anbefaling på diverse nettforum. Jeg satte ned hastigheten til 333MHz og Cas Latency til 3, og dette så ut til å fungere. Dette gikk så greit at jeg bestemte meg for å stille på vifteinnstillingene til hovedkortet for å redusere støynivået i samme slengen. Men jeg stilte på spenningen til viften i stedet. Det gjorde at viften på hovedkortet jobbet på full styrke konstant før PC-en skrudde seg av og ville ikke boote. Eneste løsning var å tømme CMOS. Men jeg glemte meg ut og prøvde å starte maskinen uten å sette jumperen tilbake i vanlig posisjon. Det skjedde ikke noe, så jeg satte den tilbake i standard posisjon igjen og bootet. Men etter dette har jeg fått en rekke feilmeldinger på hovedkortet: C3 - Expand compressed BIOS code to DRAM. 01 - Expand the Xgroup codes locating in physical address 1000:0. 04 - Reserved. 05 - 1. Blank out screen. 2. Clear CMOS error flag. 16 - Initial onboard clock generator if Early_Init_Onboard_Generator is defined. See also POST 26h. 26 - 1. If Early_Init_Onboard_Generator is not defined, Onboard clock generator initialization. Disable respective clock resource to empty PCI and DIMM slots. 2. Init onboard PWM. 3. Init onboard H/W monitor devices. 29 - 1. Program CPU internal MTRR (P6 and PII) for 0-640K memory address. 2. Initialize the APIC for Pentium class CPU. 3. Program early chipset according to CMOS setup. Example: onboard IDE controller. 4. Measure CPU speed. 52 - Test all memory (clear all extended memory to 0). Og sikker noen flere som jeg ikke kan huske. Den som kommer klart oftest er nr. 26 som går på skjermkortet. Det står videre på Abit.com: Cause: BGA or Graphic card errors. Action: Change graphic cards or unplug card and plug card back in again. Jeg prøvde å ta det ut og inn igjen, uten noe hell. Men for å oppsummere litt; Dette er hva som skjer: Når jeg prøver å starte maskinen begynner den å boote, men skrur seg av med en gang etter 1-3 sekunder men ulike feilmeldinger, men hovedsakelig nr 26. Etter gjentatte forsøk (mellom 10-40 ganger), eller en lengre venteperiode kommer den endelig på. Når jeg først har fått på maskinen er den meget stabil, faktisk mer stabil enn noen gang. Jeg har kjørt tester på alt hardware, og det ser ut til å virke som det skal. Det er derfor at jeg tror problemet ligget i BIOS. Jeg har oppdatert BIOS til siste versjon, og kjørt på default settings, men har likevel problemer med å få maskinen på dersom jeg skrur den helt av. Å restarte er ingen problem. Så lenge maskinen ikke skrus helt av opplever jeg ingen problemr! Dette ble litt langt, men jeg tenkte at det var greit å få med så mye informasjon som mulig. Men kan dette være fordi jeg prøvde å starte maskinen med CMOS jumperen i feil posisjon? Jeg leste en advarsel om at systemet kunne bli skadet eller ustabilt dersom du gjorde det. Tusen takk for all hjelp! Min maskin: Abit KV8-MAX3 AMD Athlon 64 3000+ 2 x Samsung 160GB S-ATA i Raid-0 Creative SB Audigy 2 RADEON 9800 PRO 128MB Corsair DDR400 1024 MB (2x512) (tidligere: TwinMOS DDR-400 1024 MB (2x512)) Endret 21. april 2008 av pro_odeh Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Er det ingen som vet hva som kan forårsake at en maskin skrur seg av noen sekunder etter oppstart når alle komponentene ser ut til å være i orden? Det må nesten være et BIOS problem..? Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Fant ut at det var strømforsyningen som ikke lenger klarte å levere nok strøm etter at jeg hadde konfigurert på spenningene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå