Gå til innhold

Nytt Forslag fra FrP! Ulovlige innvandrere skal kunne sendes ut av Norge uten at Norske myndigheter vet hvor de kommer fra!

Nytt Forslag fra FrP  

234 stemmer

1. 1. Synes du dette er et bra forslag?

• Ja
      154
    • Nei
      80

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
Er bare å sende dem dit dem kom fra. Er det en som kommer via Kenya f.eks, så skal dem bare dyttes tilbake dit, og myndighetene der får finne ut hvor vedkommende kom fra.

Ja, hva med å laste et av våre Hercules med asylsøkere og fly over eks. det afrikanske kontinentet og bare lempe dem ut under fart? Sparer både tid og penger, samt at de heldige mottakerlandene vanskelig kan forsvare seg mot den type bombing.

god ide, berre at dei an ha falskjerm og ein spade dei kan jobbe med.

Lenke til kommentar
Blir alltid satt ut av å lese innleggene dine. Har forstått det som om du er en voksen kar, alikevell argumenterer du på ett så lavt nivå at jeg blir helt flau.

Jeg gidder ikke involvere meg for dypt i debatten, bare uttrykker et samtykke om å få sendt ut dem som ikke vil identifisere seg, som tydeligvis ikke har god nok grunn for å komme hit. Ser ikke at jeg synker på et lavt nivå med å uttrykke noe slik.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, det synes jeg er noe stort tull jenter! :new_woot:

Mere alvorlig. Hva er det som er så revolusjonerende nytt med forslaget til FRP. Har faktisk forstått det slik at det er disse utfordringene vi har i dag også, og våre myndigheter forsøker etter beste evne å kvitte seg med urettmessige søkere, og det helst uten å krenke noen viktige fellesrettigheter?

Lenke til kommentar
Mere alvorlig. Hva er det som er så revolusjonerende nytt med forslaget til FRP.

Det nye er at vi da kan sende innvandrerne ut uten å måte vente på at landet for ut fingeren å tar imot den aktuelle innvadreren. Kan sende de til en annen del av landet... Da trenger heller ikke våre asylkøer og vokse slik de gjør i dag!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Mere alvorlig. Hva er det som er så revolusjonerende nytt med forslaget til FRP.

Det nye er at vi da kan sende innvandrerne ut uten å måte vente på at landet for ut fingeren å tar imot den aktuelle innvadreren. Kan sende de til en annen del av landet... Da trenger heller ikke våre asylkøer og vokse slik de gjør i dag!

Hvis mottakeren ikke er villig til å ta i mot, hva da? Sende de til en annen del av landet! Mener du med det at vi skal smugle dem inn uten at myndighetene er informert?

Lenke til kommentar

Synes det er et godt forslag. Jeg mener at de som sier at de ikke vet hvor de kommer fra skal med en gang få avslagt søknaden sin og enten sendt til et "passende" land eller fortelle hvor de kommer fra og bli sendt hjem til det landet istedenfor. Da vil folk slutte å bruke det argumentet og de som bruker slike argumenter er utvilsomt de verste innvandrerene vi får her i Norge. Problemet er om det tilfeldige landet vil ta dem imot.

Hva med å putte dem i fengsel til de sier hvor de kommer fra?

Det finnes ingen grunn til å ikke vite hvor man kommer fra. Hvis man ikke er hjerneskadet eller noe.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Mere alvorlig. Hva er det som er så revolusjonerende nytt med forslaget til FRP. Har faktisk forstått det slik at det er disse utfordringene vi har i dag også, og våre myndigheter forsøker etter beste evne å kvitte seg med urettmessige søkere, og det helst uten å krenke noen viktige fellesrettigheter?

En mer konsekvent oppfølging av dagens lovverk burde egentlig holde. Har man blitt beordret ut av landet, må en forvisning iverksettes omgående. Videre burde nyankomne i landet bli internert inntil en asylsøknad ble innvilget. Slik det er nå, så "forsvinner" mange asylsøkere når dem har fått avslag på søknaden, men med en internering har man full kontroll på personene til en hver tid. Dette er humant, det samme gjøres i de fleste Schengen-land, og det sender samtidig et signal til lykkejegere om at det ikke er så enkelt å få bo i Norge.

Det er viktig at vi kan tre støttende til for dem som virkelig trenger hjelp og beskyttelse. Ser heller at ressursene som brukes på "ulovlige innvandrere" blir brukt på flyktninger.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg lurer litt på om dette forslaget bygger på en forestilling om verden som er litt i enkleste laget: Utlendinger kommer fra "borti der et sted," det er ikke så viktig å finne ut nøyaktig hvor. De er jo like alle mann. Men dette er vel bare ufine spekulasjoner. :)

Spørsmålet om utsendelse er nok temmelig komplekst. Én ting er iallfall sikkert: Det er et stort behov for å sende ut asylsøkere som har fått avslag på sin søknad. Problemet er vel at asylsøkerne ikke har noen lyst til å dra tilbake til sine respektive hjemland - eller til å bli sendt ut fra Europa i det hele tatt.

Og her er det viktig å huske på at Norge ikke KAN sende dem ut til land hvis det foreligger en reell og tilstrekkelig stor risiko for at de der vil lide umenneskelig behandling eller endog bli torturert. Dette følger av Menneskerettighetene.

Hva skjer da? Jo: Asylsøkerne påstår at de kommer fra slike steder, for derved å slippe utsendelse. Hva skal da norske myndigheter gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En mer konsekvent oppfølging av dagens lovverk burde egentlig holde. Har man blitt beordret ut av landet, må en forvisning iverksettes omgående. Videre burde nyankomne i landet bli internert inntil en asylsøknad ble innvilget. Slik det er nå, så "forsvinner" mange asylsøkere når dem har fått avslag på søknaden, men med en internering har man full kontroll på personene til en hver tid. Dette er humant, det samme gjøres i de fleste Schengen-land, og det sender samtidig et signal til lykkejegere om at det ikke er så enkelt å få bo i Norge.

Det er viktig at vi kan tre støttende til for dem som virkelig trenger hjelp og beskyttelse. Ser heller at ressursene som brukes på "ulovlige innvandrere" blir brukt på flyktninger.

Nå dreide du debatten over på internering. Trodde det var utsendelse av asylsøkere vi diskuterte her!?

Hvordan skal vi kunne kvitte oss med uønskede søkere uten å ha en avtale med et mottakerland?

Lenke til kommentar
Nå dreide du debatten over på internering. Trodde det var utsendelse av asylsøkere vi diskuterte her!?

Hvordan skal vi kunne kvitte oss med uønskede søkere uten å ha en avtale med et mottakerland?

Beklager det.

Jeg mener at et hvert land som har flyforbindelse med et annet er forpliktet å ta imot personer som har reist derfra.

Gitt eksempel:

Person X kommer opprinnelig fra land A. X drar til land B, for så å reise til land D via land C. D vil da returnere X til C, som igjen returnerer X til B, og slik fortsetter det til personen er tilbake i A.

Det er opp til B og C å forvisse seg om X har nødvendig dokumentasjon før X reiser videre. Ved brudd på dette, forplikter landene seg til å ta imot vedkommende ved utkastelse.

Lenke til kommentar

Send dem til Finnmark for å måke snø i 6 måneder, se om de har lyst til å være her etter det :p

Sånne leirer tror jeg også er et flott forslag. Ser for meg store gjerder, tårn, bevæpnede vakter og røyk fra pipene...

Men fra spøk til alvor. Når en som har blitt utvist klarer å ta livet av en person to år etter at han skulle vært utsendt så er det noe alvorlige gale med sytemet. Få dem ut!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Beklager det.

Jeg mener at et hvert land som har flyforbindelse med et annet er forpliktet å ta imot personer som har reist derfra.

Gitt eksempel:

Person X kommer opprinnelig fra land A. X drar til land B, for så å reise til land D via land C. D vil da returnere X til C, som igjen returnerer X til B, og slik fortsetter det til personen er tilbake i A.

Det er opp til B og C å forvisse seg om X har nødvendig dokumentasjon før X reiser videre. Ved brudd på dette, forplikter landene seg til å ta imot vedkommende ved utkastelse.

Mulig at det kan lages slike avtaler hvor utreiselandet blir definert som hjemlandet. Har vi forresten slike avtaler i dag?

Hva så med alle de som ikke kommer inn til landet med fly?

Lenke til kommentar
Mulig at det kan lages slike avtaler hvor utreiselandet blir definert som hjemlandet. Har vi forresten slike avtaler i dag?

Elektronisk registrering i et fellesregister for hele Schengen-område burde holde. Men så er det heller ikke mulig å ta seg inn på lovlig vis i området når man ikke har gyldige reisedokumenter. Blir grensene inn til området behørlig bevoktet, er det kun illegale innvandrere som kommer med småbåter som er et problem. Disse burde da fengsles for det lovbruddet det er å ta seg illegalt inn i området, noe som da også ville være til skrekk og advarsel for andre. Under soning av en 4-5 års fengselstraff skulle det være nok tid til å finne ut hvor vedkommende kom fra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Enig med roberteh. En bør kunne kreve om folk skal få komme hit å bo er at de er ærlige om hvor de kommer fra!

Hvis du var i deres sted, hva ville du gjort da?

Vært ærlig! Hvordan i all verden skal man tro at det styrker sin sak å ikke fortelle hvor man kommer fra?

Vakkert, men ikke særlig hensiktsmessig så lenge reglene for å få oppholdstillatelse er strenge. Hvis målet er å få bosetting så lønner det seg ikke å være ærlig. Da hadde det kanskje vært morsomt å finne på noen nye incentiver for å motivere søkerne til større ærlighet heller.

Lenke til kommentar
Er det bare meg eller kan det være at denne aktuelle saken trigger de som har tenkt litt lengre i nye metoder for oppbevaring av mennesker? Er vi ferdige med det som egentlig skulle diskuteres?

FrP's forslag holder i grunn ikke mål i mine øyne. Jeg tror en kombinasjon av internering og et regelverk hvor avreiserland tar ansvar ved utsendelse er løsningen.

Lenke til kommentar
Vakkert, men ikke særlig hensiktsmessig så lenge reglene for å få oppholdstillatelse er strenge. Hvis målet er å få bosetting så lønner det seg ikke å være ærlig. Da hadde det kanskje vært morsomt å finne på noen nye incentiver for å motivere søkerne til større ærlighet heller.

Jeg synes forslaget åpner for slik ærlighet ;) Tror ikke litt press for å få frem ærlighet er det verste.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Elektronisk registrering i et fellesregister for hele Schengen-område burde holde. Men så er det heller ikke mulig å ta seg inn på lovlig vis i området når man ikke har gyldige reisedokumenter. Blir grensene inn til området behørlig bevoktet, er det kun illegale innvandrere som kommer med småbåter som er et problem. Disse burde da fengsles for det lovbruddet det er å ta seg illegalt inn i området, noe som da også ville være til skrekk og advarsel for andre. Under soning av en 4-5 års fengselstraff skulle det være nok tid til å finne ut hvor vedkommende kom fra.

Nå er det bare yttergrensene som voktes godt, men tydeligvis ikke godt nok. så da snakker vi om nye tiltak som ikke setter oss i den situasjonen 

at vi må kvitte oss med illegale innvandrere fordi det kommer ingen gjennom yttergrensene.

Hva skal vi da gjøre med de enslige midreårige asylsøkerne som kommer? Skal vi

fengsle dem også?

Jeg synes forslaget åpner for slik ærlighet ;) Tror ikke litt press for å få frem ærlighet er det verste.

Hvor i forslaget er det du finner disse opplysningene? Jeg forholder meg til trådstarters artikkel. Hva legger du for eksempel i ordet "press"?

Lenke til kommentar

Poenget er som sagt ikke så mye hva hjemlandet mener om saken, om det vil eller ikke vil ta imot vedkommende asylsøker. Saken gjelder heller ikke forholdene ved en eventuell internering her til lands.

Poenget er nok heller at asylsøkerne kan unndra seg utsendelse. Dette gjør de ved å hevde at de kommer fra et land hvor de risikerer tortur o.l. Pga. Menneskerettighetene kan vi ikke sende dem ut til slike land.

Edit: edit.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...