Gå til innhold

Test av Canon EOS 450D

Anbefalte innlegg

Hei,

EOS 450D har vært på markedet i mange dager allerede, noen som har sett noen tester?

Har akam.no planer om å teste dette i nærmeste framtid?

Mitt ligger i postboksen på Oslo S og venter på meg, men jeg er helt grønn(mitt første speilrefleks), så jeg trenger noen til å fortelle meg om jeg skal være fornøyd med kjøpet eller ikke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok et bra kamera, med god bildekvalitet, mange finesser og litt bedre ergonomi enn forgjengeren.

Om du har grunn til å være fornøyd med kjøpet er det jo bare du som kan avgjøre.

Finn deg noe god lektyre om fotografering, og knips i vei.

Magnar Fjørtoft's Digital Fotografi i Praksis er å anbefale, ellers finnes det hauger med engelskspråklige bøker å velge mellom.

Lenke til kommentar

Jeg holder for øyeblikket på med en samletest av Sony A300, Pentax K200D og Nikon D60 og deres respektive kitobjektiver. Når den er ferdig tar jeg fatt på en samletest av Pentax K20D, Sony A350 og canon EOS 450D. Jeg var og kjøpte Akams eksemplar av 450D i går, så nå er alle kameraene med unntak av A350 her på huset. Vi venter bare på at jeg skal bli ferdig, og på at Sony skal sende oss A350.

Nei, jeg kan ikke si noe om når jeg er ferdig med testen. ;)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Skal funke heletiden det så sant du skrudd af knappen på objektivet på on...ellers er det vel det vanlige med at du trykker knipse knappen halvt ned..

Hos meg her så funker det kunn i søkeren setter man på skjermen så fokuserern ikke.

Lenke til kommentar

Jeg sier det en gang til: Les manualen!

I grønn-firkant modus er det mange begrensninger, og kameraet gjør stort sett som det vil selv,

så du må sette hjulet på en av valgene i den såkalte "kreative" sonen.

Jeg bruker Av (blenderprioritet) stort sett hele tiden, og da slipper man at blitzen spretter opp, og man har kontroll over dybdeskarpheten.

Men dette krever at man har litt basiskunnskaper om hvordan et kamera virker, noe man bør kunne lære seg med litt prøving og feiling med en manual eller fotobok som hjelp.

Det er godt mulig du må gjøre en innstiling for å få autofokus i live view.

Lenke til kommentar
Jeg holder for øyeblikket på med en samletest av Sony A300, Pentax K200D og Nikon D60 og deres respektive kitobjektiver. Når den er ferdig tar jeg fatt på en samletest av Pentax K20D, Sony A350 og canon EOS 450D. Jeg var og kjøpte Akams eksemplar av 450D i går, så nå er alle kameraene med unntak av A350 her på huset. Vi venter bare på at jeg skal bli ferdig, og på at Sony skal sende oss A350.

Kan du si litt av grunnen til at du tester k200d og 450d i hver sine tester? Regner du sistnevnte å være mer i klasse med k20d? Prismessig er den jo nærmere k200d, er den ikke?

Endret av iacob
Lenke til kommentar

Kan du si litt av grunnen til at du tester k200d og 450d i hver sine tester? Regner du sistnevnte å være mer i klasse med k20d? Prismessig er den jo nærmere k200d, er den ikke?

Det reagerte jeg også på. Selv om produsentene ikke plasserer kamera i pent definerte klasser er K20D klart i entusiastklassen med det det innebærer, og 450D i innstegsklassen. De henveder seg i utgangspunktet ikke til samme publikum.

Jeg stusset også over at Canon 450D ble kjøpt inn. Er dette vanlig med testkamera så ok. Blir det kjøpt inn til redaksjonell bruk tør jeg hevde det er problematisk i forhold til testing. Jeg stoler ikke på en test av et kamera som en redaksjon - før testing - har bestemt seg for å kjøpe. I et kjøp ligger det allerede en vurdering av kameraet.

Lenke til kommentar

Pokker! Jeg la inn et langt svar og mistet hele teksten pga "connection to server was reset".

Nuvel, i korte trekk:

1) Pga måten vi tester på er det enklere og mer meningsfylt å teste kameraer med ca lik oppløsning.

2) I dette tilfellet hadde timing mye å si, dvs hvilke kameraer vi fikk inn på samme tid. Det er ikke akkurat lett å lage samletester når det finnes få testeksemplarer av hvert og en samlet fagpresse maser på produsentene om testeksemplarer.

3) Det var mye derfor vi valgte å kjøpe 450D. Vi pleier ikke å kjøpe testkameraer, men får sjelden låne kameraer lenge nok til å kunne bruke dem som sammenligningskameraer i senere tester. Derfor kjøpte vi f.erks i fjor en Nikon D80, bl.a.

4) Vi pleier sjelden å la pris diktere hvilke kameraer vi tester mot hverandre. Vi synes det er mer interessant å se på selve kameraene, og så ta med pris i betraktningen når vi vurderer hva man får for pengene. priser har også en tendens til å forandre seg ulikt over tid, og er derfor ikke spesielt gunstig som kriterium for hva som skal testes mot hverandre. Vi ser imidlertid ikke bort fra pris - vi sammenligner f.eks selvsagt ikke Olympus E-410 med Canon EOS 1D MkIII bare fordi om de har omtrent samme oppløsning.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at sammenliknende tester er enklere å utføre om kameraene som blir testet har nogenlunde lik oppløsning, men

Oppløsning er kanskje det minst interessante for kjøpere av dSLR idag. Alle har nok og mer er ikke nødvendigvis synonymt med bedre.

Har fremdeles til gode å se en tråd her inne som ber om råd om det beste 8 megapikselkameraet fordi 10 megapiksel blir overkill eller 6 mpksl er for lite.

Det samtlige kjøpere må ta hensyn til er budsjett, derav prisdifferansieringen.

Ja, kameraenes priser utvikles til en viss grad forskjellig, men da kan man jo bare tolke resultatene iht den prisen som er oppgitt på testtidspunktet.

De aller fleste setter et budsjett og kjøper det beste de får til den prisen.

Lenke til kommentar

Gleder meg til disse testene :)

Kommer det forresten objektiv tester på Akam?

Lenke til kommentar

Ikke test akkurat,men det står litt her ang 450D-

http://reviews.cnet.co.uk/digitalcameras/0...49296296,00.htm

The camera also includes the same Highlight Tone Priority mode found in the EOS-1D Mark III, which helps preserve detail in the brightest portion of a scene. The 450D also includes Canon's Auto Lighting Optimizer, which automatically adjusts contrast and brightness in case the image you captured isn't quite perfect. Introduced last year in the 40D,
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...