WhoIsLikeGod Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hei, bare lurte på om noen kan forklare meg reglene for que og qui? Mvh Michael Lenke til kommentar
Raugen Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Det er ikke spesielt vanskelig, men det hjelper å kunne enkel setningsanalyse. Je parle à Jean S----V-------O Altså: subjekt (det som styrer verbet), verbal og Objekt. Qui og Que er begge relativpronomen. Hvis relativpronomenet skal stå til subjekt i din leddsetning (den setninge som kommer etter qui/que og ofte et komma) skal du bruke qui. Eksempel: Je parle à Jean, qui est mon frère. (Her er det Jean som har blitt subjekt og styrer verbet "être") Je parle à Jean que je connais très bien. (her er "Je" subjekt i leddsetningen, altså ingen "qui". Que'et i denne setningen peker fortsatt til Jean, men han er blitt Objekt. En tommelfingerregel er at dersom det finnes "je,tu,il,nous,vous,ils" i leddsetningen din skal det i alle fall ikke være Qui Endret 8. april 2008 av Haugiz 2 Lenke til kommentar
Dorothy Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Det var et bra svar:) Hvis man skal gjøre det enkelt (kanskje litt for enkelt:p), så har jeg "lært" at etter verb brukes som regel qui. Lenke til kommentar
WhoIsLikeGod Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Tusen takk, det var bra svart, og jeg følte at jeg skjønte det Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Det var et bra svar:) Hvis man skal gjøre det enkelt (kanskje litt for enkelt:p), så har jeg "lært" at etter verb brukes som regel qui. Problemet er at det rett og slett er feil Qui står til subjekt, que til objekt. Lenke til kommentar
Henke98 Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Vi har lært en veldig enkel regel i Fransk II på VGS; - HVIS "SOM" KAN UTELATES PÅ NORSK, BRUKES QUE PÅ FRANSK. HVIS IKKE BRUKER MAN QUI PÅ FRANSK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå