kevinedomm Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hei! Ja, som emnetittel sier, hvis man mister hjulgrep i et sving eller noe med bilen, skal man da trykke inn clutchen med en gang for så å prøve å få kontrollen igjen over bilen, eller bare styre og ikke trykke inn clutchen? Lenke til kommentar
Toset Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg har hørt at man skal trykke inn clutchen, men hvorfor, det kan jeg ikke si... Lurer på dette selv, håper noen kan svare Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Du skal selvfølgelig trykke inn clutchen. Jeg trodde dette var "barnelærdom". Lenke til kommentar
Toset Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ja, men hvorfor? Hvilken effekt har dette? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Glemte selvsagt å si hvorfor. Du kobler ut driften på hjulene, noe som hjelper til å gjenvinne veigrepet. Husk å styr forsiktig da det er lett å styre masse fordi bilen ikke responderer, slik at når hjulene først tar så overstyrer du og havner i grøfta. 1. Trykk inn clutchen og vri forsiktig på rattet. 2. Slipp clutchen rolig ut. 3. Nyt følelsen av å ha kontroll over bilen igjen. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Grunnen til at det er som det er, er jo fordi meste parten av dagens biler er forhjulstrekk (feilhjulstrekk) noe som gjør at du svinger og trekker på samme hjulsett. Det vil si som Quayle sier at når du trykker inn clutchen så går ikke hjulene rundt ved hjelp av motoren, og hjulene bare triller. Det hjelper på veigrepet og begrenser understyringen (det at du sklir rett frem istedenfor å svinge i hjulenes retning) Riktig nok har dette mindre å si på biler med bakhjulstrekk, som da ikke trekker på fremhjulene. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Riktig nok har dette mindre å si på biler med bakhjulstrekk, som da ikke trekker på fremhjulene. Hehe, jeg tror du aldri har kjørt med bakhjulstrekk. Når rumpa kommer, så må klutsjen inn. Hvis ikke seiler man baklengs inn i møtende trafikk (eller hva som dukker opp). Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Riktig nok har dette mindre å si på biler med bakhjulstrekk, som da ikke trekker på fremhjulene. Hehe, jeg tror du aldri har kjørt med bakhjulstrekk. Når rumpa kommer, så må klutsjen inn. Hvis ikke seiler man baklengs inn i møtende trafikk (eller hva som dukker opp). Bråslipper du gassen eller trykker inn clutsen i en god sladd får du fort en kontrasladd og går som oftest rundt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Erfaringen min med bakhjulstrekk er at det er lettere at rumpa slipper og ikke minst at det er vanskeligere å rette opp sleng. Det kan selvsagt være en vanesak da jeg har kjørt mye mindre RWD enn FWD. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Bråslipper du gassen eller trykker inn clutsen i en god sladd får du fort en kontrasladd og går som oftest rundt. Du har åpenbart aldri kjørt med bakhjulstrekk (på vinteren), så spar oss tullpraten. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Bråslipper du gassen eller trykker inn clutsen i en god sladd får du fort en kontrasladd og går som oftest rundt. Du har åpenbart aldri kjørt med bakhjulstrekk (på vinteren), så spar oss tullpraten. Vet ikke om jeg skal le eller grine jeg, men hvis du baserer oppretting av dine slenger på clutchen så ønsker jeg deg lykke til. Det vil kanskje fungere i små slenger, men i store slenger gjør det vondt værre Endret 4. april 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
Rage Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Du har IHVERTFALL ikke kjørt rwd bil på glatta. Hvis du ligger i sladd med en rwd\4wd bil og trår inn clutchen, hva skjer? Vips du har rompa i autovernet. Skal du rette en bil så GI GASS, ikke gå av gassen, da slipper du en overraskende kontra. Alternativt kan du slakke gassen, men ikke gå helt av gassen i sladd. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Det kommer vel helt ann på situasjonen, Rage? Det kan godt hende det er lurt på gi gass for å rette opp bilen, hvis du kjører på en stor, bred veg med lite trafikk, men jeg hadde aldri gitt mer gass hvis jeg fikk sleng på bilen på en small, svingete veg mens bilen gikk rett mot en container (som den gjorde). Godt mulig det er teoretisk lurest å gi gass, men aldri i livet om jeg hadde gjort det hvis jeg havnet i den situasjonen igjen. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Med å gi gass, mener ikke Rage nødvendigvis at du skal gi MER gass, men holde et jevnt gasstrykk eventuelt gå litt av gassen (hvis du har veldig mye pådrag i utgangspunktet) Problemet med å bråslippe gassen eller trykke inn clutchen i en sånn situasjon er at vekten på bilen blir slengt tilbake så fort du får grep, det vil da si at bilen går som ei slegge ut i en kontrasladd som det veeldig ofte er vanskelig å rette opp igjen uansett hva du gjør. Men selvsagt, om sladden i utgangspunktet går mot en container er det bedre å snurre rundt motsatt vei enn å dra inn i containeren, men i det aller fleste situasjoner er det bedre å la bilen rette opp sladde ved å korigere gasstrykket enn å trykke inn clutchen som vil i de aller fleste tilfeller gi deg en kontrasladd som er mye vanskeligere å rette opp. Må igjen presisere at dette gjelder biler med bakhjulstrekk, og ikke forhjulstrekk, på forhjul vil clutchbruk i de aller fleste tilfeller være det lureste Edit. Leif Endret 5. april 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Det finnes ikke noe fastisvar på spørsmålet i topic, mener jeg. Når jeg kjører forhjulstrekkere og mister veggrepet på forhjulene (f.eks på snøslaps) så letter jeg passelig på gassen og svinger litt (ikke så mye) mer enn det jeg gjorde før forhjulene begynte å flyte. Trikset er å få senket farten rolig og på den måten få igjen veigrepet, uten noen brå bevegelser eller store forandringer i input'en (gass/brems/ratt). Kommer bakhjulene slengende på en forhjulstrekker styrer jeg imot og gir mer gass for å trekke inn rumpa igjen. Uansett så er trikset å IKKE bremse ved slike scenarioer. De aller aller fleste (spesielt de som må spørre) bremser i slike tilfeller alt for hardt og da vil man enten låse forhjulene og bilen understyrer enda mer, eller bakenden vil fortsette rotasjonen og man ender på tvers eller motsatt vei av det man egentlig kjørte. Bakhjulstrekk gidder jeg ikke gå inn på, for ifølge politiet som tok førerkortet mitt har jeg ikke peiling Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Beste tipse fra denne kanten er rett og slett å finne seg en stor åpen parkeringplass evt bane med is ig snø, for å prøve ut hvordan netopp DIN bil er på glatt føre. Det har hjulpen meg x-antall ganger mvh UM KTerjesen Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hvis du skal følge tipset i posten over har jeg et annet tips: ha politiradioen med deg, og forduft fra plassen når den blir nevnt på lufta Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Med å gi gass, mener ikke Rage nødvendigvis at du skal gi MER gass, men holde et jevnt gasstrykk eventuelt gå litt av gassen (hvis du har veldig mye pådrag i utgangspunktet) Baserer du dine teorier på Playstation? Det virker sånn, for det stemmer overhodet ikke med mine 6 år i Opel Omega og 1/2 år i Ford Scorpio. Overstyrer man utilsiktet med en bakhjulstrekker så er eneste riktige å slippe kløtsjen, styre kontra og ta inn sladden. Det samme gjelder hvis sladden blir breiere enn beregnet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Viktig å ikke blande sladd/overstyring på tørr asfalt og glatt snøføre. Er lettere å få kontra på glatt føre. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Baserer du dine teorier på Playstation? Det virker sånn, for det stemmer overhodet ikke med mine 6 år i Opel Omega og 1/2 år i Ford Scorpio. Nei, ren fakta. Det handler om overføring av energi, noe vi alle lærte om i naturfag timene. Får bilen grep må kreftene du har i forbindelse med vekten av bilen som flytter seg sideveis gjøre av seg et eller annet sted. Du vil derfor bli kastet ut i en kontrasladd dersom bilen får grep. Overstyrer man utilsiktet med en bakhjulstrekker så er eneste riktige å slippe kløtsjen, styre kontra og ta inn sladden. Det samme gjelder hvis sladden blir breiere enn beregnet. Det du sier fungerer på glatt føre, DERSOM det er så glatt at bilen aldri får tak, men at du retter opp sladden ved at du sklir videre. Derimot om du trykker inn clutchen for å få bedre tak og bilen faktisk får godt med grep vil vekten av bilen som da er i fart sideveis få en bråstopp og du vil bli "slått" tilbake i en kontrasladd som ofte er mye større og uberegnelig enn den første du i utgangspunktet hadde. Må jeg virkelig finne videoer som bekrefter det jeg sier? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå