Gå til innhold

Vil WLAN være en naturlig del av telefonene fremover?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil gå til innkjøp av en ny telefon i fremtiden, og vil ha muligheten WLAN. Men jeg må spare opp penger, og har best sannsynlig ikke råd før slutten av året/starten neste. Derfor spør jeg:

1) Tror dere at WLAN vil finnes på telefoner om 1-2 år fortsatt, eller er dette noe produsentene satser i for liten grad på? Er WLAN noe som vil forsvinne fra mobiler, eller vil det derimot komme i større grad?

Endret av theportable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil i alle fall håpe det!

Mange av dagens mobiler gir muligheter for tjenester som krever stor dataoverføring, og med GRPS eller 3G vil dette bli veldig dyrt. Resultatet av det, er naturlig nok at disse tjenestene ikke frister til særlig bruk, og man får dermed lite og ingen glede av dem. Det finnes jo abonnement/tilleggstjenester som gir ubegrenset dataoverføring til fastpris, men det koster fort 4-500 kr per måned.

Med WLAN derimot, vil man kunne ha glede av disse tjenestene. Trådløst internett finnes jo i mange hjem, arbeidsplasser, hoteller, fellesareal, kommunikasjonsmidler osv, og mulighetene for å kunne bruke WLAN på telefonen er dermed gode, og de blir bare bedre og bedre.

I utlandet er gevinsten ennå mye større.

Det man eventuelt betaler mer for en mobil med WLAN, betaler seg fort ved at datautgiftene reduseres kraftig. Enten inkluderes de i hjemmeinternettabonnementet, på jobben er det firmaet som betaler, andre steder er det enten gratis, eller man betaler en avgift for et visst antall timer. Uansett blir det billigere!

WLAN er foreløpig forbeholdt de dyrere telefonene, men det finnes unntak. Nokia 6300i, som kommer nå i annet kvartal, vil komme til en meget ok pris. Man kan også gå for modeller som har vært på markedet en stund, og som dermed har falt i pris, som f.eks Nokia E65. Mens vi snakker om Nokia: Jeg har prøvd WLAN på 3-4 nokiamodeller, samt på HTC S710 og SE P1. Av disse var nokiatelefonene klart lettest å bruke WLAN på. Men la det bli en annen diskusjon :)

Jeg er helt enig med Big_JJ som sier at WLAN er en helt naturlig ting å ha med :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det, så vil det være WLAN på noen av fremtidens telefoner. Jeg sparer meg hovedsakelig opp til en ny mobil i 2009/2010, da Windows Mobile 7 kommer ut. Da vil jeg tro at TyTN II, Touch Cruise telefoner (i den klassen) fortsatt vil tilby WLAN etter hva dere sier.

Krysser i hvert falll fingrene! :) Har mye bruk for WLAN til forskjellige småting på skolen, og vil vel egentlig tro at flere brukere har det samme.

Endret av theportable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...