Gå til innhold

Sertifiseringer erfaringer & spørsmål

Anbefalte innlegg

Det var kanskje ikke et veldig overraskende svar fra noen som tjener penger på sertifiseringer, og kanskje en smule inhabilt.

Jeg jobber som selvstendig konsulent. Erfaringen min begynner etterhvert å strekke seg over flere år, og mange prosjekter, så jeg sitter snarere med problemet at jeg får alt for mange oppdrag.

Som jeg skrev har jeg ennå ikke vært ute for en kunde som hverken spør etter, eller vektlegger sertifiseringer.

Det er kanskje feil å ta utgangspunkt i en topp når man får oppdrag kastet etter seg uavhengig av kompetanse. I en normalsituasjon vil det i langt større grad være arbeidsgivers og oppdragsgivers marked. Det er i slike tilfeller man er nødt til å skille seg ut med de midlere man har, og denne diskusjonen går på sertifiseringer som et slikt virkemiddel.

Personlig synes jeg delen av innlegget til Software_Scenario med argumentasjon for sertifisering virker reflektert og ikke som noen "hallelujatale".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, min erfaring sier at sert ikke er verd pengene du må betale for dem. Betaler arb.giver er det ikke annet å gjøre enn å kjøre på! Ta alt du kan! Det er tross alt lønn i en slik sammenheng.

Og mangler du erfaring kan enn jo jobbe gratis. For å få seg erfaring. Ikke så kult å gjøre her i Norge, men ikke uvanlig over dammen.

Lenke til kommentar
Om du jobber som selvstendig konsulent vil jeg anbefale deg å ta sertifiseringer. Det er et ”bevis” på at du kan det du jobber med. Det kan være lettere å få jobb og du kan ta høyere pris som seniorkonsulent.

Her kan det være greit å sette dobbel strek under både kan og hermetegnene i "bevis". Det kan være lettere å få jobb, og det er mulig du kan argumentere deg til bedre betaling. Det er likevel mer sannsynlig at dine markedsforhold, referanser og øvrige kvalifikasjoner får langt større betydning og at ingen nevner sertifiseringene dine med et eneste ord.

De fleste av dagens produktsertifiseringer beviser kun et minimum av produktkunnskap, samt evne til å pugge gloser og plassere små kryss i passende ruter. Jeg tar et lite forbehold om MCITP som jeg ikke har gjort meg kjent med, samt tyngre sertifiseringer med praktisk og relevant oppgaveløsning som Oracle Master og CCIE.

I den grad produsentene fortsetter å levere sertifiseringer som ikke dokumenterer noen evne til å omsette kunnskapen til praktisk arbeid og ikke fokuserer på de meste relevante områdene, tror jeg krav i partneravtaler antagelig er beste argument for å gjennomføre slike løp.

Det hjelper heller ikke at ulike intensivkurs pusher kandidater gjennom sertifiseringstester uten at vedkommende har noen faktisk forståelse av stoffet, eller at flere selskaper leverer ut sertifikater uten at det er avlagt eksamen .. bare ved "spesielle tilfeller" selvsagt.

Min anbefaling er å heller bruke kreftene på å tilegne seg nyttig kunnskap og erfaring, med mindre du sikter så høyt at du faktisk skiller deg ut fra intensivkurs-kandidatene.

Noen som tar i mot utfordringen om å bli første Oracle Master i Norge? :)

Lenke til kommentar

Hei,

Det er ikke meningen å tråkke på noen sine tær. Jeg har heller ikke som mål å blåse opp sertifiseringene. Det er individuelt hvor mye man vektlegger disse når man skal finne arbeidstakere. Selv tror jeg det kan være avgjørende om man får intervjuet, men ikke jobben. Har man først fått et intervju, så betyr det at arbeidsgiveren er interessert i deg.

Uansett hvor mye man vrir og vender på det blir dette ren spekulasjon, fordi det er individuelt. Det som gjør CCNA så "hard" er at det er mye mer praktisk under de sertifiseringene. Dette er noe som MS, citrix mm gjør mer og mer.

Jeg har ingen planer om å diskutere hvor viktig sertifiseringer er. Det er noe dere og deres arbeidsgiver selv må finne ut av. Det jeg kan er å svare på spørsmål angående sertifiseringer/sertifiseringsløp, for de som lurer på noe. :)

Har også hørt firmaer har også fordelen av lavere lisenspris om dems it-ansvarlige er ms-sertifisert. Om det stemmer må jo det være ypperlig for dem

Det du sier her er rett. Et firma kan f.eks bli Microsoft Certified Partner / Gold Partner ettersom hvor mange de har sertifisert. Da vil man bl.a få fordelen med billigere volum lisenser.

Lenke til kommentar
MCSE går ut på dato snart, anbefaler deg å oppdatere deg på de nye :)

"snart" er et ganske så vidt begrep. Jeg holder selv på med MCSE (4 uker uti det). Det er veldig fordelsaktig å ha tatt MCSE uansett hva annet du ønsker å ta. ALLE byråer som leier ut folk typisk ACE, manpower osv annbefaler MCSE. Det gir veldig betryggende følelse for hva du skal fortsette med uansett da du etter sert. forstår veldig mye rundt det du vil jobbe med, og ikke bare akkuratt det du gjør.

Lenke til kommentar
MCSE går ut på dato snart, anbefaler deg å oppdatere deg på de nye :)

"snart" er et ganske så vidt begrep. Jeg holder selv på med MCSE (4 uker uti det). Det er veldig fordelsaktig å ha tatt MCSE uansett hva annet du ønsker å ta. ALLE byråer som leier ut folk typisk ACE, manpower osv annbefaler MCSE. Det gir veldig betryggende følelse for hva du skal fortsette med uansett da du etter sert. forstår veldig mye rundt det du vil jobbe med, og ikke bare akkuratt det du gjør.

MCSE er bare relevant for en liten gruppe konsulenter. Jeg kan ikke se for meg at konsulentbyråene eller vikarbyråene anbefaler MCSE på generelt grunnlag, annet enn i konteksten at det er bedre enn ingenting.

At ALLE anbefaler det er nok uansett en overdrivelse. Jeg har aldri hørt om noen slik generisk anbefaling fra selskapene jeg har et forhold til (Deriblant Ementor, ErgoGroup, EDB, TietoEnator, Adecco, Elan IT og UpSource). Jeg kan heller ikke huske at MCSE sertifisering er blitt poengtert i forbindelse med presentasjon av konsulenter på denne siden av tusenårskiftet.

Som nevnt tidligere er ikke MCSE sertifiseringen lagt opp på en måte som dokumenter noen faktisk forståelse av stoffet. Det er fullt mulig å bestå eksamen uten å evne praktisk anvendelse av kompetansen, og helt uten forhold til metodikk, systemering eller struktur.

Driver Manpower i det hele tatt med konsulenter innen informasjonsteknologi? Jeg trodde denslags ble overlatt til datterselskapet Elan IT.

Lenke til kommentar

Kanskje man ikke skal sette alle sertifieringene i en bås, fordi de er så forskjellige. Jeg tok sertifiseringer som ett biprodukt utrolig mye labbing og lesing. Det er en fin kominasjon, les RFC, sleng opp wireshark og se protokoller i aksjon. Med å labbe opp hundrevis (bokstavlig, har 1200 timer på konsoll) av scenarier vil gi deg en bra forståelse enn å kanskje bare gjøre best practise "make it work" i jobb situasjon.

Sertifiseringene var også det som gjorde at jeg fikk innpass i arbeidsmarkedet da jeg kun hadde labberfaring. Sertifiseringene videre vil også avgjøre lønna framover, feks når jeg tar CCIE R&S. Det er forskjellige miljøer som etterspør disse sertifiseringer, det er gjerne gullpartnere som pusher produkter, eller driftere som har akkurat disse produktene.

Jeg mener det å kominasjon av erfaring og sertifisering er det beste. En sertifisering kan lære deg mye som du ville ikke fått i en jobb situasjon. Skal jeg inn på ett nytt området er bare å dra opp en bok, labbe basic, få erfaring med det i jobb. Labbe mer, ta sertifisering. Synes det er fin måte å ta til seg kunnskap og erfaring på. Det finnes utrolig mange fine opplæringsprodukter på nettet som gjør at man kan lære fortere. Dette er en prosess som tar mange timer og mnder. Man kan ikke ta ett helgekurs og bli sertifisert etterpå.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Først vil jeg si at Victor har mange gode poeng i det han sier over.

Jeg vil bare legge til et "tips" for de som har planer om å ta en sertifisering i nærmere fremtid. Microsoft har en såkalt "second shot" kampanje nå. Dette vil si at du kan ta en test, om du ikke står så får du en ny sjangse gratis. Les mer om dette her

Jeg vet ikke hvilke sertifiserings sentere som har dette. Senteret må nemmenlig kjøpe egene second shot vouchers som det heter. Jeg vet at vi har det og vil anta at andre også har det.

Husk å spørre om dette når dere skal ta en sertifisering. Dette varer i denne omgang kun til 30. Juni.

Lenke til kommentar

Har en del egenutdanning før jeg går for MS sert.

Men jobber for tiden med VMware og Comptia server+

Jeg har kun fagbrev IKT-Driftfag noe jeg selv mener ikke står så høyt,

men jeg mener selv jeg har mye kompetanse.

Derav velger jeg å ta sertifiseringer isteden for skolegang.

Og at jobben dekker det meste er ikke ett minus :)

Men det krever mye lab oppsett, diverse caser og projekter.

Har fått smaken av disse elearning videoene som finnes, da jeg sliter med å lese bøker. Jeg er sikkert ikke alene der.

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å ta noen sertifiseringer etterhvert, men dette blir nok mest for min egen del, for å komme gjennom temaene og bevise for min egen del at jeg har fått det med meg.

Så får vi se hvor det blir eventuelle kurs og sertifieringer etterhvert. Nå vet jeg i alle fall hvor dere i Software Scenario holder til. :) Kjenner jo forsåvidt en som jobbet hos dere før også.

Lenke til kommentar
Har fått smaken av disse elearning videoene som finnes, da jeg sliter med å lese bøker. Jeg er sikkert ikke alene der.

Jeg er personlig som deg når det kommer til det området. Det er vanskelig å anbefale noe, fordi det er stor forskjell på hvilke kurs de forskjellige instuktørene holder. Veldig varierende kvalitet. Gjenerelt så synes jeg at at CBT Nuggets og TestOut holder et høyt nivå. Men merk dere, dette er dyrt. Det koseter 299$ per.

Et annet alternativ er å gå på kurs. Dette er forsåvidt også ofte for dyrt til å betale fra egen lomme.

Dette er selvsagt veldig induviduelt. Noen er kjempe flinke til å lese, andre trenger lyd og bilde og noen må bare jobbe og repitere.

Hyggelig at du var her på seminaret Manfred. :)

Ja, det er bare å komme innom om du trenger kurs eller sertifisering.

Husk, spes om man må betale selv, så kan det være lurt å ta sertifisering når man får "second shot". Jeg synes hvertfall det er en behagelig tanke å ha i bakhode.

Om det er noen andre spørsmål om sertifisering, så fyr løs! :)

Lenke til kommentar

Problemet med video er at de er fine til å gi oversikt, illustrere men ofte så blir dem overfladiske iforhold til testene.

CBT nuggets er bra for å få oversikt, men du bør labbe og lese samtidig. Testout har som regel bra simulatorer, eksamen simulatoer og video. Jeg anser som de beste å bruke for M$. De er nesten stand alone.

For cisco: Netmaster og internetwork expert på høyere nivå, IPExpert på voice. Ellers er global knowledge de beste på CCNP nivå.

Trainsignal har noen gode på diverse servere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg sitter med siste versjon av CCNA-lærebøkene fra Ciscopress nå, men har et lite spørsmål som jeg ikke klarer å se noen plass: Under selve eksamen, hvor mange prosent riktig må man ha for å stå? 90%? 100% (ouch :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...