Variable Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Tenkte å få startet en diskusjon ang IT sertifiseringen. Hva som er bra eventuelt dårlig. Hva er mest populært for tiden En oversikt over sertifiseringer jeg har satt en gul lapp på: Cisco CCENT - Starte med den før CCNA Cisco CCNA - Tar denne når jeg føler jeg har jobbet nok med Cisco utstyr. VMware VCP - Denne er populær for tiden, og jobben har begynt med mer og mer virtualisering. MCITP SA - Windows 2008 Server Administrator sertifisering. CISSP - Denne har jeg tenkt å få tatt over tid. Ellers finnes det jo andre, men de er da ikke like lett å få tatt. Og er kanskje av mindre verdi. Ellers håper jeg på at vi får i gang en større diskusjon, og etterhvert kanskje får en egen kategori på dette innen bedrifts delen. Har mange baller i luften innen dette temaet så Christian Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Veldig mange som er ute etter Citrix seritifiseringer. Ikke så veldig stor etterspørsel i Norge, men over dammen har de skreket etter slike i et par år. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Har planer om å gjennom MCSE i løpet av det neste året, uten at jeg egentlig er så gira på det.. Men alt jeg får gratis er greit å ha^^ Er også litt lysten på CCNP (cisco certified network professional) VCP var jeg faktisk ikke klar over fantes, men virker interessant både for meg og firmaet Noen som vet om MCSE er en stor fordel å ha? Er egentlig litt anti-microsoft jeg, men kjører jo citrix omkring og da er det jo ikke til å komme fra btw. http://www.itkurs.no/ Fin link for dem som vil sertifisere seg Endret 4. april 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Variable Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 MCSE går ut på dato snart, anbefaler deg å oppdatere deg på de nye Lenke til kommentar
deviant Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Citrix og VMware har jeg hørt folk snakke litt om i det siste, men det er ikke spesielt ofte jeg hører om noen som etterspør sertifiserte konsulenter. Kanskje fordi mange av sertifiseringer ikke beviser så mye av praktisk betydning. Har selv ASE på Digital UNIX, CNA, DCP på Clariion og Oracle 10g DBA. Lenke til kommentar
Ravenous Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 CCIE kanskje... Men nå er det vel etterspørsel etter sertifiserings-utdannede, så regner med man kan komme et stykke med CCNA/CCNP. Lenke til kommentar
Software_Scenario Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hei, Vi har et eget certifiserings senter, så gjerne still spørsmål om det er noe dere lurer på! Til deg som ville ta MCSE så ville jeg anbefale deg å ta å gå rett på MCITP på Server 2008 isteden. MCSE er 7 certifiseringer, men noen er valgfrie og kan være lett (f. eks Vista/XP. Jeg vil forresten anbefale deg å ta Vista, fordi den kan du i så fall bruke senere om du skal oppgradere til MCITP: Enterprise Administrator.) Ellers så må du ta 2 oppgraderings eksamener for både MCITP: Enterprise Administrator og MCITP: Server Administrator. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Og hvor mange sertifiseringer er MCITP i utgangspunktet? Kanskje det hadde vært noe. Er det er regnet som bedre å ha enn MCSE eller er det noe av det samme bare at det går på server2008 istedenfor 2000/2003? Lenke til kommentar
Yeahright Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Citrix og VMware har jeg hørt folk snakke litt om i det siste, men det er ikke spesielt ofte jeg hører om noen som etterspør sertifiserte konsulenter. Kanskje fordi mange av sertifiseringer ikke beviser så mye av praktisk betydning. Sitter med samme erfaring. Uhyre skjeldent at noen i det hele tatt komentere mine sert. Skal du betale det selv så hadde jeg droppet det. Erfaring er viktigere enn papiret spør du meg. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Er det noe poeng i å ta de forskjellige LPI-sertifiseringene? Utgiftene går da eventuelt av min egen lomme. Er for tiden lærling, så har ikke flust med penger. Lenke til kommentar
Yeahright Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Sert er jo en måte å hevde seg på i forhold til andre i "jobb søke" situasjon. Har du lite eller ingen erfaring er jo sert ganske kjekt å ha. Men ut over det er det ikke verdt stort, synes jeg. Lenke til kommentar
Variable Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Kan har mer å si viss man jobber som selvstending konsulent? Lenke til kommentar
Yeahright Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Da havner du i "jobb søke" situasjonen hver gang du jobber mot en evnt ny kunde. Så jeg vil mene det vil hjelpe der. Spesielt om enn ikke har særlig erfaring å vise til. Lenke til kommentar
enden Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Sert er jo en måte å hevde seg på i forhold til andre i "jobb søke" situasjon. Har du lite eller ingen erfaring er jo sert ganske kjekt å ha. Men ut over det er det ikke verdt stort, synes jeg. Jeg vil nå påstå at sertifiseringer uten erfaring til å backe det opp ser tvilsomt ut. Det er enten totalt feilprioritert eller et tegn på noen som ikke har fått seg jobb på annen måte og forsøkt sertifiseringer som en utvei. Har du bare sertifiseringer har du kastet bort verdifull tid til å bygge erfaringer, eller brukt fem mimnutter på å få et papir som sier at du kan noe du ikke kan. Sertifiseringer viser ideelt sett at du kan noe. Du kan ikke et felt med mindre du har jobbet med det. Erfaringene du bygger deg opp som en del av sertifiseringen er alt for grunne til å veie i mine øyne. Sertifiseringer er glimrende som et tilskudd til erfaring og fin CV-pynt, men grunnerfaringen må være der for at de skal være verdt noe. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg vil si det er viktigere med erfaringer og referanser. Har man ikke disse kan sertifiseringer være en fordel, men de fleste enten bryr seg ikke om det dersom de vet at du kan det, eller så vet de ikke hva det er (som er veldig mange). Og da hevder du deg i alle fall ikke Lenke til kommentar
Ravenous Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 på IT-akademiet fikk vi ihvertfall vite at sertifiseringer var bra, men seff ikke en nødvendighet. Dette kom også fra bedrifter som var på besøk hos oss... De vil gjerne ha folk med sertifiseringer, og som kan få jobber hos dem, slik at man i tillegg får arbeidserfaring. Dette er vel stort sett "trainee" jobber, hvor du er ute etter erfaring og kunnskap (mer enn det man lærer på skolen), for så å få fast jobb. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg har ennå ikke vært borti noen oppdragsgivere som hverken legger vekt på eller spør etter sertifiseringer. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg har ennå ikke vært borti noen oppdragsgivere som hverken legger vekt på eller spør etter sertifiseringer. I mange utlysninger så sier de at de enten ønsker eller krever det, men hvorvidt om dette faktisk er noen som spiller inn når de velger rett mann/kvinne for jobben kan jeg ikke si noe om. Lenke til kommentar
Software_Scenario Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Og hvor mange sertifiseringer er MCITP i utgangspunktet? Kanskje det hadde vært noe. Er det er regnet som bedre å ha enn MCSE eller er det noe av det samme bare at det går på server2008 istedenfor 2000/2003? Hei, MCITP er en veldig bred tittel. Det har blitt en "standard" tittel Microsoft bruker på "toppnivå". Du kan få det på server2008, Exchange 2007, .net, sql osv. Når det kommer til MCITP: Server 2008 så er det 2 "grupper" du kan sertifisere deg i. (tilsvarende MSCE og MCSA). Det er MCITP: Server Administrator og MCITP: Enterprise Administrator. For Server Administrator trenger du kun 3 sertifiseringer. For Enterprise Administrator så trenger du 5. Det er derimot et stort "men" her. 2 av sertifiseringene for Server Administrator som går igjen i Enterprise Administrator. Pluss at én av sertifiseringene for Enterprise er en Vista sert, som er ganske enkel om du har jobba litt med det/PC. Dvs: Hvis du først tar MCITP på Server så mangler du kun 2(pluss Vista) for å få Enterprise. Veien til: MCITP: Server Administrator MCITP: Enterprise Administrator (Merk at det er litt forskjellig om du skal oppgradere fra MCSE/MCSA.) Kan har mer å si viss man jobber som selvstending konsulent? Om du jobber som selvstendig konsulent vil jeg anbefale deg å ta sertifiseringer. Det er et ”bevis” på at du kan det du jobber med. Det kan være lettere å få jobb og du kan ta høyere pris som seniorkonsulent. Når det kommer til alle som diskuterer om sertifiseringer er viktig når man søker jobb så er svaret ja. Men som enden presiserte så burde man ha erfaring for å ”backe det opp”. Men om man har jobbet med det, og man viser frem til en sertifisering i tillegg blir det mye mer troverdig. Når man søker jobb får ofte arbeidstaker inn veldig mange CV’r. Noen blir kasta med en gang, noen havner i en kanskje bunke og noen få havner på toppen. Om man vil være en av to som havner på toppen så kan det hjelpe mye å ha sertifisering sammen med jobb erfaring. Jeg vil anbefale sertifiseringer for 2 grupper. 1. De som har jobbet med noe i lenger tid og vil ha det på papiret at de faktisk kan det. 2. De som skal lære seg noe nytt. Å ta sertifiseringer, dvs lære det teoretiske først, kan være stor hjelp når man skal starte å jobbe med noe nytt. Håper dette ga noe klarhet i deres spørsmål om sertifiseringer. Gjerne spør mer så skal jeg prøve å hjelpe så godt jeg klarer. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Det var kanskje ikke et veldig overraskende svar fra noen som tjener penger på sertifiseringer, og kanskje en smule inhabilt. Jeg jobber som selvstendig konsulent. Erfaringen min begynner etterhvert å strekke seg over flere år, og mange prosjekter, så jeg sitter snarere med problemet at jeg får alt for mange oppdrag. Som jeg skrev har jeg ennå ikke vært ute for en kunde som hverken spør etter, eller vektlegger sertifiseringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå