Gå til innhold

Problemer med RAW. EOS 450 + Photoshop

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg et Canon EOS 450 :thumbup: og har begynt å eksperimentere både med camera og programvare. Men av en eller annen grunn vil verken Photoshop Elements 6 eller CS3 lese RAW filene fra cameraet. Jeg bruker Elements til å tømme kameraet men når den da skal legge bildene inn i organizer får jeg følgende melding på RAW (jpeg'ene går fint) : "The file is damaged or is in a format that cannot be included in the Organizer". CS3 kommer med denne feilmeldingen når jeg prøver å åpne en RAW fra HD: "Could not complete your request because it is not the right kind of document."

Jeg klarer fint å åpne bildene i Canon sitt eget program (Digital Photo Professional).

Er RAW formatet endret på EOS 450 slik at photoshop ikke er oppdatert til å klare dette?

Eller er jeg helt grønn og overser noe elementert her? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok oppgradere Adobe Camera RAW for å få støttet 450D. Og jeg lurer på om den støtten først kommer i Adobe RAW 4.4.1. Men prøv 4.3 - just in case.

Men du kan jo bruke Canon Photo Professional imens. Grei til å justere hvitbalanse og rett eksponering, for så å eksportere som TIFF. Eller kan ikke DPP TIFF ?

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Har akkurat fått meg et Canon EOS 450 :thumbup: og har begynt å eksperimentere både med camera og programvare. Men av en eller annen grunn vil verken Photoshop Elements 6 eller CS3 lese RAW filene fra cameraet. Jeg bruker Elements til å tømme kameraet men når den da skal legge bildene inn i organizer får jeg følgende melding på RAW (jpeg'ene går fint) : "The file is damaged or is in a format that cannot be included in the Organizer". CS3 kommer med denne feilmeldingen når jeg prøver å åpne en RAW fra HD: "Could not complete your request because it is not the right kind of document."

Jeg klarer fint å åpne bildene i Canon sitt eget program (Digital Photo Professional).

Er RAW formatet endret på EOS 450 slik at photoshop ikke er oppdatert til å klare dette?

Eller er jeg helt grønn og overser noe elementert her? :blush:

Gå til Adobe sine sider og sjekk at du har rett plug in (Camera Raw)Ellers har det vel vært flere poster ang Canon og Raw filer. Konklusjonen er vel at du bør bruke kortleser når du overfører filene til PC eller bruke Canon sitt program hvis du overfører rett fra kamera. Men det sikreste (og enkleste) er å bruke kortleser. Men uansett må du ha rett plug in for ditt kamera. du finner den her

Ser ikke ut som om ned nyeste (4.3.1) støtter ditt kamera, da må du vente til 4.4.1 kommer i midten av denne mnd

Endret av hostebo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...