grandiosa Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 driver med web programering på hobbybasis. har lyst å bruke vinterferien til å avansere fra html. så jeg lure på hva jeg burde lære meg. har vel disse anternativene: java xml php noen som kan gi meg en kort forklaring av språket. fordeler og ulemper. og hvilke programmer som trengs. og selvsagt din meninghva du bruker. skal ikke bruke det til annet enn å utvide netsia mi. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Kort og godt; Java/JavaScript er i all hovudsak eit klient-side-språk. Det er difor vanskelig å bruke til system som skal gje deg tilbakemeldingar som du kan stole på som eigar av sida (det bør sjeldan brukast til å sette data inn i databasar utan feilsjekking på databasesida). Java fungerer veldig bra i lag med PHP. PHP er eit server-side-språk, og vert difor nytta til å generere HTML med. Ved hjelp av PHP kan du då lage sider etter innholdet i ein database. XML er ikkje eit programmeringsspråk, det er eit dataspråk. Me skreiv litt om XML tidlegare. Lykke til! Lenke til kommentar
smetho Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Bør ikke stille Java og JavaScript side om side. Det er to helt forskjellige ting. Java er et fullt programmerings-språk. JavaScript er (som navnet tilsier) et skript-språk med Java-syntakst (inneholder Java i navnet av den enkle grunn at Java var et populært ord (varemerke) å assosiere seg med. Baserte seg i begynnelsen (da det her LiveScript) på C) <-- beklager alle parantesene Java kan absolutt brukes på serversiden (Servlets/JSP), og er et veldig kraftig serverside-språk. Generering av dynamiske websider går glimrende her (noe greiere i JSP visstnok, men har ikke prøvd dette noe særlig selv) Fordeler med java på serversider (som jeg kommer på i farten) er: -kraftig, starter en ny tråd for hvert request istedet for en helt ny prosess (CGI) -servleter kan kommunisere direkte med web-serveren, noe som ikke er vanlig for CGI-programmer -har fordeler av at det er skrevet i Java, altså kan man ta i bruk vanlige java-klasser, enkel kommunikasjon mot databaser mm. Ulemper er jo selvfølgelig at man må lære seg Java som programmerings-språk. Dette er noe mer omfattende enn å lære f.eks PHP. PHP er forresten et ypperlig alternativ. Finnes veldig mye informasjon om dette, og det er ikke for vanskelig å komme igang. Har selv ikke for mye peiling på PHP så skal avslutte nå Sorry, måtte bare rette på kilogram Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Sats på PHP...det er veldig enkelt! Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Sats på PHP...det er veldig enkelt! Fordeler med PHP: - lett å komme i gang med - innebygd støtte for en rekke databaser - du kan skrive svært avansert kode - har mange syntaktiske likheter med C Ulemper med PHP: - lite strengt (i forhold til feks Java), lett å lage dårlige programmer - semi-objektorientert (blir etter ryktene bedre i neste versjon) Hvis du ikke har noe særlig programmeringserfring er PHP faktisk et genialt sted å starte. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Jeg har alltid brukt perl som webspråk, men har nå gått over til php etter en diskusjon med KiloGram. Etterhvert som jeg lærte meg språket fant jeg ut at det var mye enklere og ryddigere enn perl (ihvertfall til webkoding), og tviler på at jeg vil gå tilbake med mindre jeg må. Hvis det er server side koding du tenkte på så finnes det også endel andre alternativer som asp og c++, men spørs om ihvertfall sistnevnte han være litt for avansert å starte med kun for webkoding. Jeg anbefaler deg å ta en titt på www.php.net hvor det er veldig lett å komme igang på grunn av dems gode hjelpefunksjoner. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Eg vet ikke så mye om PHP, eneste eg har hørt er att det er billig og fleksibelt men lite verktøy..... ASP.NET med VB.NET eller C# er ein veldig Bra verktøyer og enkelt å komme i gang med. Dessuten kan du skrive windows programmer med det samme språket (Gansek hendigt med tanke på Site Mananger og sånt) Fordeler: -Enkelt å komme i gang med -Bra Verktøy (Både gratis og Komersielle) -Kan bruke .NET kompenenter som er laget i andre språk, fks. C# -Enormt felksibelt, inkluderer et enormt Klasse Bibliotek Bakdeler: -Ikke så mange servere er støttet enda(IIS og en Open Source, huske ikkje hva den hette) -Forløpig kun for windows...kankje forever XML er bra å lære seg men det mye mer for seg viss du lærer deg ett programerings språk først. Lenke til kommentar
grandiosa Skrevet 12. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2003 hvodan lager man ehm... hvordan skal jeg si det.... f.eks den kollonen til venstre? det er ikke et bilde.. er det noe man gjør i dreamweaver eller noe php koding. sitter å er om jeg skal øøøøøm kjøpe det. ja akurat kjøpe det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå