banan2 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Heisann. Har en kunde som ønsket seg muligheten til å passordbeskytte en mappe på nettverket. Da er det ikke snakk om NTFS rettigheter. Han vil bli spurt om passord hver gang han prøver å gå inn på mappen. Grunnen til dette er fordi de ansatte bruker brukere og klienter om hverandre hvis noen er borte og slikt, men vil fortsatt ha muligheten til å beskytte disse mappene. Har lett en del på nettet, men finner bare løsninger for en enkelt PC og ikke nettverk. Finnes det en enkel løsning eller bør jeg foreslå noe annet? Forslag? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 du må ihvertfall ha ekstra programvare for dette, jeg kjenner ikke til noen programmer som gjør det. jeg vil anbefalle dem å ikke dele brukerene hvis de har info som ikke skal deles. det du alternativt kan gjøre er å lage en ny bruker, som har tilgang til denne mappen, og lære kunden til å bruke "kjør som". Han får da ikke tilgang med sin vanlige bruker, men må starte mappen som en annen bruker. Tror kanskje kunden blir fornøyd med det, det er dette som er minst jobb for deg også. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Det er flere personer på nettverket som skal ha tilgang til mappene, det er derfor de er delt. Om jeg bruker Kjør som, vil XP huske passordet til neste gang de går inn på mappen, så da er jeg like langt. Men takk for forslagene. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 At den husker passordet kan du vel stille inn på en Group Policy. Vi bruker denne metoden her jeg jobber, for å få administrative rettigheter, den har aldri husket passordet her. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Det jeg tror er at kunden din trenger å stramme inn policyene sine angående å gå fra en innlogget maskin. Så lenge folk klarer å logge seg av og på, så vil helt vanlig NTFS-rettigheter holde. Dersom kunden ikke klarer å håndheve policyene sine bør det vurderes å kjøre inn en GP som låser arbeidsstasjonen etter 1 minutts idle-tid. Sannsynligvis vil det gå mindre enn 1 uke før de ansatte klager Da er et passende tidspunkt og gjennom gå policyene kunden har med sine ansatte. Dersom kunden ikke ønsker reaksjonen, men kun virkningen kan man selvsagt sette idle-tid til 5 minutter. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 lag en snarvei som inneholder: runas /user:domain\mappebruker explorer.exe "\\server1\share\mappe" Da vil du bli spurt om passord hver gang, siden runas ikke husker passord, med mindre du legger på /savecred Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Takk for tipsene. Skal teste dette på mandag Lenke til kommentar
deviant Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Om du vil ta det litt lenger kan du jo vurdere å lage et TrueCrypt volum. Særlig sikrere får du det ikke, og den husker garantert ingen passord så snart volumet av avmontert. www.truecrypt.org Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 lag en snarvei som inneholder: runas /user:domain\mappebruker explorer.exe "\\server1\share\mappe" Da vil du bli spurt om passord hver gang, siden runas ikke husker passord, med mindre du legger på /savecred Kjørte en slik, for å teste: runas /user:domenet\minbruker "explorer.exe \\server1\share\mappe" Det fungerte fint. Men med en gang jeg opprettet en ny bruker (som skal ha rettigheter til mappen), og byttet ut minbruker med nybruker, så spørte den om passord, og den godkjenner innloggingen, men ikke noe mappe kommer opp. Får meldingen: Forsøker å starte explorer.exe \\server1\share\mappe som brukeren "domene\nybruker" ... Før den bare lukker seg og ikke noe mappe kommer opp. Jeg er 100% sikker på at både bruker, passord, mapper og sharenavn stemmer. Ideas? Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Har feilsøkt litt mer. Ser ut til at RunAs snarveien kun fungerer hvis jeg har samme bruker i RunAs snarveien som den brukeren jeg er pålogget som. Får denne meldingen i DOS-vinduet etter jeg har skrevet inn passordet: RUNAS ERROR: Unable to run - explorer.exe \\server\beskyttetmappe1385: Logon failure: the user has not been granted the requested logon type at this computer Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Har litt problemer med helt å skjønne hvor skoen trykker, men hvis jeg har tolket deg riktig vil både ftp og ssh kunne gi deg det du er ute etter. Sjekk gjerne signaturen min for oppsett av begge. Ssh har den fordelen at det trygt kan brukes ut mot internet. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 FTP kan muligens løse problemet. Vet ikke helt hvordan FTP-klienten i Windows Explorer fungerer. Om jeg bare kan logge inn på et området med brukernavn og passord, dobbeltklikke på et dokument for å åpne det, om jeg da trykker på lagre, vil den da lagre på FTP området eller en midlertidig fil? Det går jo i teorien ikke å arbeide direkte på et FTP området slik som man kan på en vanlig filplassering? Har ikke så veldig dyp kompetanse her, så får bare gjøre et forsøk og se hvordan det går. Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Vet ikke hvordan MS gjør dette, men på linux kan både ftp og ssh monteres som vanlige mapper lokalt, slik at man uproblematisk kan jobbe på dem som om de lå lokalt. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Det kjøres i et Windows nettverk, med Windows Server 2003, og Windows XP klienter. Å få FTP til monteres som vanlige mapper i Windows må i det tilfellet gjøres via en tredjeparts applikasjon. Takk for intiativ uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå