Gå til innhold

pcen nekter å starte med xp

galaxee

Anbefalte innlegg

har en gammel pc som var win2000 på..det sletta eg en dag og installerte xp...ja ja ja den startet opp 3 eller 4 ganger helt fint...men så stopp

får ingen feil meldinger eller noe,skjernen blir helt svart!

og en sånn prikk som er her når eg skriver

er hoved kortet for gammelt?

kvifor starter den 3- 4 ganger?

hjelper det å oppgradere bios?

den startet lett med linux redhat,win98/2000

men siden brenneren er gått til ******* er det bare xp eg kan bruke

hardware:

gammel pentium3 500mhz

128+64 mb ram

har ikke noe navn på hoved kortet.

er 6 knapper på kortet som enten kan vere av eller på

men det tror eg har noe med prosessoren

for vis eg endrer en så blir prosessoren 300mhz

og ikke mulighet til å overklokke :grumpy:

takker for tips :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt svart skjerm, mener du at du ikke ser noen ting? som f.eks. press del for å gå inn i bios. Om det er tilfellet tror jeg heller det er skjermen eller skjermkortet som har sagt takk for seg. Kan være så enkelt som en løs skjermkabel, eller skjermkort. Det er nok vært å skjekke før du kaster den iallefall. uansett er det sikkert mulig å få noen kroner for CPU'en den er jo fullt brukbar til Linux server e.l.

Lenke til kommentar

joda eg kommer inn i bios

eg kommer til her:

windows kan ikke starte opp...så kan eg velge om eg skal starte i sikkerehetsmodus osv...

så blir skjermen svart med en sånn "skrive strek" aner ikke ka den heter

hard disken jobber ikke engang

starter greit opp i .95,98.2000 og linux

men ikke xp...

har installert windows xp 5 ganger på den nå og alle gangen har disken starta i den andre pcen

men 3 ganger og så stopp? :roll:

Lenke til kommentar

Skrivestrek?, går utfra at det er en Dos prompt. Nå har jeg holdt meg langt unna XP hittil så det er godt mulig jeg er helt på jordet her men er det ikke et valg som heter restore system? Kan være at windows ikke finner hardware siden du sier at du har installert XP på disken i en annen maskin. En mulighet er å lage en Win 2000/NT boot disk (siden du trenger en boot disk som kjenner igjen NTFS for å komme inn på hardisken) XP boot disk er jo en mulighet men om ikke jeg husker helt feil går det med en 6-7 floppyer til det.

Som tidligere nevnt er ikke XP min sterke side, men går utfra at et forslag til løsning, selvom det ikke virker, er bedre en ikke noe svar i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Dos prompt ja :smile:

eg har installert xp på den pcen som den nekter å starte opp i..

kvar gang eg har installert det så har den starta 3 eller 4 ganger normalt opp...så stopp

filsystemet er fat32.

skal prøve å bruke oppstart diskett (vis eg finner diskett stajonen igjen)

syns det er rart den starter 3-4 ganger normalt opp kvar gang eg har prøvd,og så stopp...er sikkert for gammelt kort

får vente til eg får tak i en brenner og kjøre linux

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette hjelper deg, men det er verdt å prøve.

For noen måneder siden hadde jeg samme problem. Hadde nettopp oppgradert bios og etterpå nektet den å start. Stoppet ved en svart skjerm men en lang stripe nede ved skjermen. For en eller annen grunn hadde ASCI (tror det var slik det skrives) blitt skrudd av etter oppgraderingen. Skrudde det på og voila.. Verdt å sjekke..

(Fikk med meg at du ikke hadde oppgradert bios, men pc'er har noen gang sin egen vilje. Sjekk du! :wink: )

Lykke til

Lenke til kommentar

Dette har jeg hørt om før. Mener å ha lest at det kan ha med skjermkortet å gjøre. Men før jeg testet det, ville jeg uansett ha oppadatert BIOS først, for det kan likne på et typisk BIOS-problem.

Hvis ikke det hjelper, prøv å bruke et annet skjermkort til Windows er ferdig installert, og så kan du bytte tilbake etterpå. Det virket i det tilfellet jeg har lest om tidligere.

Lenke til kommentar

jeg hadde det problemet. det skjedde plutselig mens jeg arbeidet i xp at den bottet av seg selv og fikk ikke startet opp. kom så langt at den streken bare sto å blinket.

mitt spm er. har du klokka den noe? rotet med vcore(volt)

virket som det var feil med en ide controller.

jeg tok i allefall å skiftet til andre ide kontroller der den startet....skiftet tilbake ville ikke starte på den. så eg formaterte hdd. satte opp vcore litt. og installerte igjen. er nå 5 uker siden og maskin går som en klokke. ikke noe tull etter det.

og den feilen oppsto helt uten videre etter en installasjon jeg hadde.

er verdt å teste.

Lenke til kommentar

nei den er ikke klokka..men den kjører greit win2000 og linux

skal prøve å formatere en gang til

takk for svar 8)

men siden den starter opp 3-4 ganger normalt lurer eg på om det kan være noe som windows update laster ned og så stopper...hmmm..avinstallere det først

Lenke til kommentar

linux er ikke så kresen på det som XP er. win2000 heller.

så å si at5 linux og 2000 kjører skjønner jeg godt

linux funker vel åp det meste uansett.

og nei. jeg tror nok ikke det har noe med windows update å gjøre i det hele tatt....

og joda. det kan være ramen også.....jeg byttet plasser på min ram men tenkte ikek over det før det ble sagt her men ramen er tilbake slik det sto før problemene kom

. uansett. alt er vel vedt å prøve til en vis grad

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...