Gå til innhold

Hva skjer med filmindustrien når opphavsretten forsvinner?

Anbefalte innlegg

Motivert av et innlegg i en annen tråd som jeg ikke ønsket å spore av så lurer jeg på hva som skjer med filmindustrien når opphavsretten forsvinner.

Mens musikkere har flere inntekskilder utover å selge plater så hva har filmindustrien, som å spille konserter og salg av effekter så mangler filmer i stor grad denne muligheten.

Den mest naturlige konsekvensen er at skuespillerne vil miste sine høye honorarer fordi det ikke vil være midler til det. Uten at det er synd i dem for den grunn.

Likevel er det høye kostnader og mange mennesker involvert ved å lage en block-buster.

Selvsagt kan man finansiere produksjonen ved produktplassering, men Rambo IV hadde ikke vært helt den samme om de skulle gomle McDonalds i Burma-jungelen.

Om vi kan skissere filmer grovt inn i tre kategorier så har vi de virklig store filmene som LOTR, Titanic, etc. De mellomstore filmene som ikke alltid finner veien til kino engang og ikke-kommersielle filmer som har blitt laget av et rent kunstnerisk motiv og som gjerne oppleves som noe sær i uttrykksformen sin.

Min oppfattelse er at det gjerne er filmene i mellomklassen som er stort sett de beste og som gir mest inntrykk. Og uten å ha den enorme kommersielle appellen og heller ikke være stats-subsidiert kunstprosjekt så er jeg rett for at nettopp mellom-klassen kan forsvinne.

Så hva er da alternativene, særlig for mine favoritter(!) men og for å unngå at Harry sjekker Dell'n sin når han skal finne formelen for å få Hermione i seng?

NB: Utgangspunktet er at opphavsrett vil forsvinne før eller siden uansett pga fildeling er allerede, og vil ble enda mer, utbredt.

Om utgangspunktet er feil så gi gjerne beskjed om det, men

DETTE ER IKKE EN TRÅD FOR ELLER MOT OPPHAVSRETT.

Det finnes det mer en nok tråder om!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opphavsretten vil ikke forsvinne uansett hvor utbredt piratkopiering blir, men bransjen kan likefullt gå dukken på grunn av det. Om det skulle skje (noe jeg tviler på), så må jo bare folk greie seg uten eller plukke frem pengepungen igjen - jeg satser på sistnevnte.

Lenke til kommentar
Men med tilstadig teknologiske fremskritt som til enhver (overskuelig frem)tid som gir tilgang på gratis matriale med opphavsrettighet så vil ikke folk betale for det.

Det har jeg liten tro på. Så vidt jeg kan se går jo DVD-salget så det suser for tiden, i hvert fall i Norge, og iTunes putrer da og går enn så lenge.

Vet ikke hvor utbredt denne "jeg VIL JO IKKE betale"-holdningen egentlig er, jeg.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Saken er at i dag finnes det så og si ikke noe lovlige alternativer som dekker behovene ulovlig nedlasting dekker. Med tiden vil dette endre seg. Microsoft satser, meg bekjent, sterkt på online videotjenster som skal kunne konkurrere med både Blu-Ray og ulovlig nedlasting.

Opphavsretten vil på ingen måte forsvinne, det neste logiske steget for opphavsretten er at dens virkeområde utvides. I dag kan man t.eks. ta opphavsrett på en musikklåt som kostet 5 øre å produsere, men ikke en matematisk (vitenskaplig) formel som har kostet mange millioner å utvikle.

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at en lønnsom, praktisk og utbredt digital distribusjonsform for film vil bli en realitet i de fleste hjem før filmindustrien rykker nedenom og hjem. Jeg kan ikke se at piratkopiering vil slutte og opphøre med det første, men jeg er fullstendig overbevist om at majoriteten ville valgt overnevnte system fremfor andre ikke-lovlige (og mindre brukervennlige) alternativer dersom det ble aktuellt. Jeg tror at utformingen av et slikt system vil komme som en naturlig men tvungen utvikling bort fra tidligere distribusjonsformer. Merk mine ord; Det er bare snakk om tid. I mellomtiden vil vi sikkert se litt av hvert inntill den uungåelige konvergens. Film som underholdningsmedium er så befestet at det umulig kan avgå med døden, spørsmålet er bare hva som vil skje med det hele som omslutter det.

Om 10 år kjøper man en lisens til en film med et trykk på fjernkontrollen, og alt er selvsagt visuelt innpakket i et lekkert og brukervennlig grensesnitt knyttet opp til et eget abonnement. Filmen kan man streame fra den aktuelle brukerkontoen så mange ganger man vil; det er lisensen og ikke filmen man eier. I et familiesekskap vil et søskenbarn ligge på sofaen å bla gjennom vertfamiliens utvalg av forhåndskjøpte filmer og serier etter middagen er overstått, mens en annen plass har valget av film(er) til lørdagskvelden aldri vært større eller lettere.

Jeg tror brukervennlighet rangerer høyest for majoriteten av brukere, og hvis det blir like enkelt å kjøpe lisens til en film, en episode (eller en hel sesong for den saks skyld) som det er å skifte kanal ser jeg ikke noen grunn til at filmer på et fysisk medium skal klare å overleve. Utfordringene ligger i første rekke i teknologien, men den beveger seg i riktig rettning for hver dag som går.

Lenke til kommentar

Opphavsretten vil garantert ikke forsvinne. Den kanskje viktigste årsaken til dette er at den som prinsipp er beskyttet av menneskerettighetserklæringen. I tillegg er den beskyttet av en rekke internasjonale avtaler.

Men jeg mener at den må, og tror at den vil, endre seg drastisk. Man må gå vekk fra eksemplarmodellen og innskrenke monopolet, slik at det kunstige markedet kan fungere.

Jeg tror også helhjertet at folk flest vil betale, så lenge de blir tilbudt en tjeneste på linje med den piratene tilbyr. Men jeg har vanskelig for å se at det vil skje uten å endre loven

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...