Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til turbo'en på min Saab 900 mod84

Anbefalte innlegg

Hei! :D Har en Saab 900 turbo, motoren mener jeg faktisk er 1980 modell og karosseriet er 84 modell, den har fungert utmerket etter en del overhalinger og en del mekking og har brukt mye tid på den :cool: men nå er den begynt å ryke fra eksosanlegget, det har tatt helt over, tåkelegger bak meg jo!! :blush: Noen mener dette er turboen som begynner å bli sliten, kan dette stemme? Han lader godt fremdeles og slik som han skal, men idag kom det også en slags vislelyd når jeg gasset på, altså akkurat som noe metall lå å ristet i motoren.. Hva kan jeg gjøre? Er dette turboen? :cry:

Noen som har noen innspill? Uansett? Erfaringer eller noen som har opplevd det samme? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fylte olje på bilen forrige onsdag, peilet nå i helgen og da var det olje opp til max merket.. Bilen begynte å ryke tidlig i forrige uke, og frostvæskenivået har ikke forandret seg, men når jeg peilet idag hadde oljenivået sunket drastisk helt ned til minium, det var ikke olje under bilen og nederst på peilepinnen var det kommet noe tykt hvit væske? :cry:

HELP!!!!!!! :ohmy:

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg å tenkte :hrm: Men er det ikke rart at det har vært så ekstremt røykutslipp fra motoren siden tidlig i forrige uke og at det er først nå jeg ser det hvite i oljen? :dontgetit: Kan jeg kjøre bilen hjem fra jobb (ca 5km) selv om toppakningen skulle være ødelagt? :ermm:

Lenke til kommentar

Det viser seg at pakkningene til turboen er ødelagt og at oljen lekker inn i turboen som har en temperatur på ca 1500 grader som igjen gjør slik at oljen brennes opp og blir til ekstremt tykk, hvit røyk som blåses ut i lag med eksosen :ph34r: Har nå bestillt en ny overhalet turbo fra Norgesturbo, så da blir alt ordnet :D

Det hvite i oljen er fremdeles et mysterium da frostvæske nivået ikke har sunket, men det er nok i forbindelse med turboen, så vi får vente å se.. ;)

Lenke til kommentar

De fra begynnelsen av 80-tallet er vel 8-ventilerte og skal trykke 140-145hk. Går sånn passe greit. 16v har 170-175hk. Ladetrykket styres via APC-systemet. Ladetrykket stiger til tenningsbank og senkes så litt. Du kjører da selvsagt ALLTID 98 octan for å oppnå høyest mulig ladetrykk :)

Lenke til kommentar

Min skal gå med en 177hk nå, ca 455nm med 4500oms :D Men nå har jeg ikek så alt for mye oeiling, hehe.. Octan 98?? Kan jeg kjøre med det?? Jeg kjører med octan 95 jeg, er det som står i vognkortet? :dontgetit:

Hva koster snurra?

De bilene der går vel ganske bra(som et helvette) gjør dem ikke? hvor mye lader du?

Har ikke fåt bekreftet pris på den enda, men regner med ca 2000 kr ;)

Lenke til kommentar

Oktantallet du kan bruke avhenger av bilen din. Har du APC (mener dette kom i '82), så vil denne automatisk justere ladetrykk og fortenning etter bankefastheten på drivstoffet, slik Leo_ sier. Bankefasthet betyr hvor lettantennelig drivstoffet er, og octanverdien angir bankefastheten. Jo høyere octanverdien er, desto mer bensin og luft kan du presse inn uten at bensinen selvantenner og ødelegger motoren. Har man ikke en motorstyring som justerer seg automatisk etter bankefastheten, så kan motoren utsettes for tenningsbank om man fyller bensin med lavere octanverdi enn det som står i instruksjonsboka (ikke omvendt).

Har du ikke APC, så skal du fylle 98 octan. Har du APC, så kan du fylle hva du vil fra 91 til 98, men bruk de ekstra ørene 98 octan koster, så får du mest mulig ut av bilen.

Har du forresten femtrinnskasse på bilen, så anbefaler jeg at du tar det med ro i første og andre gir. Girkassa er svakheten på turbomodellene, spesielt når de trimmes over 175 hester, og de fleste mener det er hard kjøring i første og andre som virkelig tar knekken på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...