Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ubetalte telefonregninger i febuar 2007 - nå kommer reaksjonene?

salah

Anbefalte innlegg

Æsj, dette må være en av de mer grusomme dagene jeg har hatt. Idag blir jeg ringt opp av broren min og han sier "hvis pappa lurer, si at telefonen er ute av service pga. tekniske feil". Fort som faen ante jeg ugler i mosen:

Jeg ringte kundeservice i Telio og får svar: Vi har ikke betalt noen telefonregninger siden febuar 2007. Og summen: 25 000 kr som har gått til namsmannen fordi vi ikke har svart på noen av inkassoene som har kommet fra dem. Alt jeg har å si til saken er hva i huleste er det som foregår her? Jeg har rett og slett ikke mer å si. Hva kommer dette av? Vi har ikke fått en eneste brev om noen verdens ting, og telefonen fungerte til idag tidlig.

Det jeg lurer på er, hvordan kan vi ikke ha fått noen brev? Ikke en eneste brev har havnet hos oss - ingenting - none. Og jeg lyver ikke, for jeg trenger virkelig hjelp her. Plutselig sitter jeg med en gjeld på 25 000 kroner jeg ikke har noen anelse av.

Så kommer vi til problemet: Vår navn er registrert på en gate som vi ikke bor i - en annen familiemedlem som ikke har noe med oss å gjøre, bor der. Og regninger har blitt sendt som epost til han. Og han har tydeligvis ikke brydd seg alt for mye.

Spørsmålet er: hvordan kan Telio ikke ha sperret telefonen vår i 14 hele måneder mens denne saken pågår? Hvorfor har ikke en eneste person, brev eller noen ting kommet fram? Hvorfor skal telefonen sperres først etter 14 måneder.. ?

Hva skal jeg gjøre? Jeg sitter virkelig fast i synkende gjørme - og den synker fort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når dere bruker en telefon, og ikke får en eneste regning, så burde dere vel fattet mistanke om at noe er galt?

Jeg tror at dere selv er ansvarlige for å endre til riktig adresse.

Fikk Telio riktig adresse ved bestilling?

Er folkeregisteradresssen riktig?

Hadde dere avtale om giro sendt via epost?

Men jeg har ikke noen gode svar på hvorfor telefonen aldri ble stengt.

De må da ha ganske dårlige rutiner.

Mitt råd er dialog. Kontakt inkassoselskapet og namsmannen og fortell deres versjon om saken.

Lenke til kommentar

Selskapet har plikt til å sende regning på betryggende måte, etter forarbeidene er dette en adresse de regner med å få kontakt med dere på.

Hvis dere har oppgitt riktig adresser til selskapet, og de har sendt på feil adresser så ville jeg nok bestridt omkostningene og rentene. Men vær obs på at du må bevise at du oppgav rett adresse.

Uansett så betal så fort som mulig, slik at inkassoen ikke går til tvangsinndrivning. Det er da det blir dyrt. Og mener dere at regningene er feilsendt, så send også en mail til selskapet om at betalingen kun er å se som aksept av hovedkravet mens omkostningene og rentene skal anses omtvistet.

Uansett så er det viktig å snakke med inkassoselskapet, de er ikke urimelige.

Holder selv på med en sak for en bekjent der et telefonselskap sendte regning på en adresse vedkommende oppgav på et annet abbonement og avsluttet lenge før det nye ble opprettet. Vi har også kvittering på som bekrefter våres påstander om at vedkommende aldri oppgav den gamle adressen ved nyopprettelsen. Dessuten så sendte de alle regninger uten om en til den riktige adressen, og vedkommende fikk først nyss om at regningen hadde gått til inkasso når vedkommende skulle si opp abbonementet.

Dere har selv plikt til å etterlyse regninger om dere ikke har hørt noe fra leverandøren...

Inkassoloven slår bare fast at kravene skal være sendt på en betryggende måte, og ikke noe mer enn det.

Selvfølgelig er det i egeninteresse å begynne å etterlyse regninger som ikke har dukket opp på et halvtår osv.

Uansett så ikke lyv til faren deres heller, bare være ærlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...