torbjoas Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Jeg er i ferd med å skulle lage en side fra grunnen av. Jeg har endel kjennskap til CSS og HTML fra før. Min fremgangsmåte er at jeg først vil lage en layout i Photoshop(Gimp) og dermed kutte det opp og gjøre det til en CSS-basert layout. Siden jeg ønsker å lage layout med endel grafiske elementer regner jeg med å bruke en fast bredde. Det jeg lurer på er om det er noen som har gode råd i denne prosessen? Jeg kunne ha gjort dette for hånd og sakte men sikkert tilpasset alle elementene slik at de gjengir layouten på riktig måte. Jeg forestiller meg imidlertidig at dette kan bli ganske komplisert, og lurer derfor på om det er noen med lignende erfaring som kan anbefale verktøy og ressurser til nettopp dette? Jeg tenker å drive siden med et open source CMS, fortrinnsvis MODx eller Drupal. Hvis det blir alt for komplisert bruker jeg gjerne joomla, men jeg opplever at det er vanskeligere å ha en sømløs integrering av joomla i en egen layout. Lenke til kommentar
iernie Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Det eneste jeg kan komme med er at du bør prøve å lage alle grafiske elementer av designet som er mulig å lage i CSS, å lage det nettopp i CSS, sånn som borders og sånne ting, og prøv å bruk minst mulig bilder, slik at siden lastes ned fort. Ellers bare kutte ut de bildene du må ha, og sette dem inn via CSS. Se på kildekoden til sider og se hvordan de har gjort det (så klart siden du ser på har gjort det riktig). Kommer ikke på noe mer nå. Lenke til kommentar
semafor Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Du har gode forutsetninger, du, men du må lese litt! Der står de fleste rådene du ville ellers fått i denne tråden her. Tørrtren litt i starten, ikke hopp rett på CMS (og hvertfall ikke Joomla). Lenke til kommentar
torbjoas Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Du har gode forutsetninger, du, men du må lese litt! Der står de fleste rådene du ville ellers fått i denne tråden her. Tørrtren litt i starten, ikke hopp rett på CMS (og hvertfall ikke Joomla). Takk Prøvde å lese gjennom gamle tråder, men fikk ikke med meg den viktigste av dem alle.. Ja, jeg må jo tørrtrene, men målet med dette er å nettopp kunne drive siden med et CMS. Da er det jo greit å skrive siden slik at det er lettere å implementere alle modulene. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Anbefalar deg, uansett bruk av CMS eller ei, å lage ein ferdig mal av alle typar undersider du vil ha (Forside, artikkelvisning, gjestebokside osv.) i enkel HTML og CSS. Malen du har laga må sjølvsagt fungere slik du vil i dei nettlesarane du vil for å minimere etterarbeid. Då blir jobben med å integrere CMSet svært mykje lettare sida du allerde veit korleis ting skal vere, og ting i stor grad blir sette saman med template-tags etc. Angåande verktøyet du brukar; samma det igrunn, koden må skrivast uansett. Sjølv brukar eg Aptana studio og synest det er heilt superdupert. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Jeg vil anbefale deg å bruke Firebug (e.l.). Det som er så genialt med dette pluginet er at du kan endre hva som helst og se resultatet umiddelbart i nettleseren, noe som gjør det utrolig enkelt å teste ut CSS, men også sitte og endre eksisterende CSS til resultatet blir slik du ønsker det. Når du begynner å skal lage CSSen vil jeg anbefale deg å begynne med å definere stilen de største "kroppene" i siden din. Deretter jobber du deg oppover, fra body og oppover til de minste "kroppene", slik som a, span, osv. Det er også veldig kjekt å dele opp f.eks menyen, hovedinnholdet, osv, i egne "kropper" og gi disse navn som er semantisk riktige. Det vil si at f.eks div-taggen forklarer hvilken type informasjon den inneholder. Dette gjelder også når du begynner å ta i bruk eksisterende HTML-tagger. Det er bedre å bruke de allerede definerte taggene i HTML istedet for å lage f.eks klasser for ting HTML allerede har tagger for. Eksempelvis er det bedre å definere stilen på en h1-tag istedet for å lage en ny klasse som heter f.eks ".overskriftStor". Å ha semantikken i orden gjør det mye, mye enklere å videreutvikle siden din, samt å lese og forstå koden i siden din. Endret 3. april 2008 av Skagen Lenke til kommentar
torbjoas Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Takk for gode innspill! Jeg er fortsatt litt i vurderingsfasen om jeg skal prøve å lage en fluid/elastic layout eller ikke. Kan noen si noe om arbeidsmengden i forhold til å lage en fixed? Ser for meg at det må være vanskelig og tidkrevende å lage en flytende layout når man ønsker å bruke endel grafikk og fresht design.. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Er meir tidkrevjande å få til ein god flytande layout enn ein "fixed" layout, ja - spesielt om du skal ha med ein del grafiske element. Samtidig er det vanskeligare å få innhaldet til å passe sidan du vil få svært store flater når folk har store skjermar/høg oppløysing. Lenke til kommentar
torbjoas Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Er meir tidkrevjande å få til ein god flytande layout enn ein "fixed" layout, ja - spesielt om du skal ha med ein del grafiske element. Samtidig er det vanskeligare å få innhaldet til å passe sidan du vil få svært store flater når folk har store skjermar/høg oppløysing. Hvis valget falt på en flytende layout måtte den begrenses med en max-width. Det er så aalt for mange muligheter! Det viktigste er vel å finne en ok layout og ta det derfra. Jeg skal liksom vurdere alle utveier FØR jeg går løs på det grafiske. Når det gjelder selve grafikken så er jeg på utkikk etter fine paletter og patterns som kan brukes for å lage stilfulle knapper, litt sånn web2.0 stil, men ikke too much. Og en annen ting - Aptana? Skjønner ikke helt hva det er jeg? *grønn* Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 www.aptana.com Last ned og test. Digg utviklingsmiljø Lenke til kommentar
torbjoas Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 www.aptana.com Last ned og test. Digg utviklingsmiljø Så det er beregnet for utvikling, er altså ikke et publiseringsverktøy? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Du kan bruke det til å laste opp og organisere filer på eit webområde, men nei, det er ikkje eit publiseringssystem. Not quite its intention. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå