Gå til innhold

Hva er forskjell på 32 og 64 bit Vista?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe ny pc og lurer på hva slags Vista jeg skal velge. Alternativa er:

MICROSOFT Windows Vista Home Premium 32-bit

MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit

Hva er egentlig forskjellen? Noen venner sier at jeg vil få problem med å kjøre gamle 32 bit program på Vista 64 bit. Er dette sant? Er det noe ulempe med 64 bit?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per idag er kompabilitestsproblemene minimale, det er kun noen få sære programmer og drivere som ikke vil under Vista X64, altså det meste fungerer. Kjører du over 4GB minne er X64 anbefalt, men det er så absolutt ikke noe problem å kjøre X64 med 2GB minne, det gjør jeg selv men nå skal jeg oppgradere til 4GB.

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Det er veldig, veldig, veldig få 32bit programmer som ikke funker på 64bit Vista. Etter min erfaring er det ikke noe å bekymre seg over. Man kan ofte få et annet inntrykk av rykter spredt av folk som ikke bruker 64bit. Skikkelig gamle 16bit spill derimot fungerer ikke (men de kan du som oftest få kjørt gjennom dosbox feks).

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Ja, sikkert et dumt spørsmål, men er 32-bit eller 64-bit best?

Det kommer helt ann på mengden minne du har, skal du kjøre 4GB RAM så bør du ha 64-bit for å utnytte alt, med 32-bit får du utnytta ca 3,2GB (hvis du har skjermkort med bare 256MB ca).

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Altså det er jo ikke bare minnehåndtering som er forskjellen på 32 og 64 bit da, så å si at det kommer helt an på mengden minne man har blir feil. Men det er kanskje det man merker tydeligst nå om dagen. For eksempel vil programmer laget for 64bit kjøre raskere. Og det er jo ikke sånn at 64bit er tregere enn 32bit på vanlig basis heller. Så å velge 32bit bare fordi man ikke skal ha 4gb minne blir litt feil.

Lenke til kommentar

Ifølge stikcyen skal 64-bits Vista ha bedre sikkerhet og være raskere når man kjører 64-bits programvare. Men, her mangler det jo kilder, så det blir litt vanskelig å si noe mer sikkerhet.

Jeg ser ingen grunn til å ikke velge 64-bits Vista selv om man bare skal ha 1-2 GB RAM. 64-bits er kommet for å bli, det fungerer mer eller mindre smertefritt med 32-bits programvare, og dersom det stemmer at sikkerheten og ytelsen er bedre i 64-bits Vista er jo dette et fint pluss.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

32 bit:

-Godt utvalg av drivere, også til trådløse nettverkskort

-bakoverkompatibelt med 16 bit

-Krever mindre ressurser

-Kan ikke ha mer enn ca. 3,3 GB minne tilgjengelig

-Noe mindre stabilt en 64 bit, fordi ingen krav til drivercertifisering

-Med tiden vil man gå over til 64 bit, bl.a vil kommende windows kun være 64 bit

64 bit:

-Greit utvalg av drivere, men lite til trådløse nettverkskort

-ikke bakoverkompatibelt med 16-bit. (Noen programmer bruker 16-bit til å innstallere seg, dvs du vil ikke få innstallert alle programmer selv om programmet i seg selv ville funket)

-Krever noe mer ressurser

-Kan ha mer minne tilgjengelig, f.eks får man utnyttet 2x2Gb kit fullt ut

-Mer stabilt, på grunn av sertifisering av drivere

-Fremtidsrettet, spesielt etter hvert som man får 64 bit programmer (f.eks bør en video rendering ta kortere tid med at 64 bit redigeringsprogram på et 64 bits os)

Hvis du skulle gått for 64-bit ville jeg først sjekket at det fantes drivere til hardwaren din, spesielt det trådløse nettverkskortet, og deretter sjekket at det fantes 64-bits versjion av brannmurer og antivirus som du liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...