audunbra Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Mulig dette er et übernoobie spørsmål, men here goes: Hvorfor har det seg sånn at det er forholdsvis dårlige blenderverdier på de fleste vidvinkelzoomene? Slik jeg har forstått det, er blenderverdi brennvidde dividert med størrelsen på åpningen som slipper inn lys. Ettersom brennvidden er liten, trengs jo også kun en liten lysåpning for å lage lave blenderverdier..?? Noen som kan forklare? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Antakelsen din stemmer nok kun for symmetriske optiske konstruksjoner. På grunn av speilboksen en finner mellom objektivfatningen og sensoren på speilreflekskamera, kommer ingen glasselementer nærmere sensoren enn omtrent 35-40mm unna. I praksis må en derfor i objektiver med kortere brennvidde enn 50mm til speilrefleks bruke retrofokusprinsippet. Dette vil si at man tar utgangspunkt i f.eks en 50mm-konstruksjon med blenderen man vil ende opp med og legger til optiske konstruksjoner tilsvarende vidvinkelkonverterne til videokamera foran til man er nede på ønsket samlet brennvidde. For 10mm f4 vil man da kunne begynne med en 50mm f4 og legge til en 0.5x konverter (som gir samlet brennvidde 25mm), enda en 0.5x (for en samlet brennvidde på 12.5mm) og til slutt en konverter på 0.8x for å komme i mål. Hver konverter må ha stor nok diameter til å gå utenpå konstruksjonen under for å holde blenderverdien og unngå vignettering. Jo større faktor det konverteres med i hvert trinn jo lavere optisk kvalitet, og jo flere steg jo større fysisk størrelse.. Søk opp en hvilken som helst 14mm f2.8 for å se hvilke parabolantenner en ender opp med (og da med minimal mulighet for bruk av filtre..) Og dette er den enkle matten, men vi vil jo gjerne gå zoom også? :-) Lenke til kommentar
audunbra Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Tusen takk for informativt svar! Da var det ett mysterium mindre i speilrefleksverdenen Edit: leif Endret 4. april 2008 av audunbra Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg har sikkert henvist folk til denne lenken før. men det gir ofte folk en realitycheck på hva de skulle ønske seg av lysstyrke på ekstreme drømmeobjektiv. Nikkor 6mm f2.8 Fisheye Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 To meget populære vidvinkelobjektiver er Sigma 10-20mm og Canon 10-22mm De fleste som eier disse bruker de i 95% av tilfellene på 10mm. Ville de ikke vært bedre optisk, evt hatt bedre lysstyrke om man laget en fast 10mm? Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 To meget populære vidvinkelobjektiver er Sigma 10-20mm og Canon 10-22mm De fleste som eier disse bruker de i 95% av tilfellene på 10mm. Ville de ikke vært bedre optisk, evt hatt bedre lysstyrke om man laget en fast 10mm? Det er mulig, men tviler på at det ville vært store forskjellen, og sannsyligvis ville det blitt minst like dyrt. Denne er jo ganske så liten: http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/digital/45_28.htm Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) To meget populære vidvinkelobjektiver er Sigma 10-20mm og Canon 10-22mm De fleste som eier disse bruker de i 95% av tilfellene på 10mm. Ville de ikke vært bedre optisk, evt hatt bedre lysstyrke om man laget en fast 10mm? Jeg tror veldig mange som stort sett bruker den på 10mm, egentlig burde ha denne. Jeg mistenker at 95% er vel høyt - 50-60% høres mer sannsynlig ut. For å bruke meg som eksempel, så regner jeg med å skaffe meg Canon 10-22mm (eller Sigma 12-24mm), og kommer da til å bruke hele området. Dette fordi jeg skal ta mye bilder i trange gater (gamle byer), men også noe landskap. Men ikke nødvendigvis imponatorbilder med stranda i forgrunnen . Tom Endret 4. april 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg tror veldig mange som stort sett bruker den på 10mm, egentlig burde ha denne. Eller denne: http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/digital/10_28.htm Men disse er jo fiskeøyne, og det er jo litt spesielle greier. Fordelen med Canon's 10-22 er jo at den er helt rettegnende på 14mm, og derfor er ypperlig til arkitektur og lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå