Gå til innhold

Er alt bestemt?

Anbefalte innlegg

Ja jeg vet... enda en idiot tråd som er vanlig fra meg.

Jeg hadde sånn prøve i fysikk i astro greier. også dette med big bang etc.

liksom bang! atomer og annet shit går utover, og her er vi! hvis det er slik. også.. jeg skriver her. er liksom alt dette bestemt da?

Alle tankene mine er bestemt? Det skal skje? Lever jeg egentlig selv?, det er jo bare en haug med atomer i huet mitt som gjør masse rart?

Alt virker jo bestemt når jeg tenker. hehe.. æsj, dette blir så rart! forstår dere hva jeg mener?

Hva "tenker" du? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er med på tanken din. Jeg tror at det stemmer nok at alt egentlig er bestemt, men siden man må ned på atom-nivå og kartlegge alt for å kunne vite hva som kommer til å skje i fremtiden gjør det hele altfor omfattende, så vi vil nok aldri kunne spå fremtid f.eks. Alt som skjer i verden kommer av årsak-virkning, så jeg kan godt forstå at alle naturens byggeklosser oppfører seg på samme måte.

Noe sånt...

Lenke til kommentar

Her sitter vi å regner mattestykker som er logisk! Når jeg tenker på dette så virker alt ulogisk! Hva er logisk, jeg får virkelig bekrefta at det er en MENNESKE ting! :p

Det at vi ser liksom, alt føles virkelig! Jeg blir seriøst rar i huet av dette! Og dette føles så dumt også :p, men det er godt å få høre andres meninger.

Lenke til kommentar

Mennesket har jo "fri vilje". Men alle tanker vi har, og ting vi gjør er jo på bakgrunn av ting som har skjedd tidligere, eller ting vi har tenkt tidligere... Så skulle jo tro, at om vi går dypt nok, så burde vell alle tanker og hendelser kunne spores tilbake til big bang som startet alt her i universet...

Jeg tenker ivartfall at fri vilje er noe vi menesker tror vi har, og noe vi liker og tro vi har. Slik at vi alle sammen er spesielle :)

Lenke til kommentar

Våre teorier om hvordan fysikk fungerer er jo ikke absolutte, så vi kan ikke med sikkerhet si noe om det. Men vi kan jo allikevel prøve :)

Basert på partikkelfysikk vil alt være bestemt, siden alt følger strenge lover. Men det vil selvfølgelig være så komplisert at det er umulig å forutsi fremtiden.

Med kvantefysikk derimot, har vi også med usikkerheter å gjøre. Da er det ikke lenger sikkert at alt er bestemt, men det vil heller ikke være helt ubsetemt. Å synse på hvor stor grad av valgfrihet vi egentlig har, er imidlertid langt utenfor min fatteevne.

Uansett hva som er tilfellet så utgjør det vel egentlig ikke så stor forskjell. Vi vil jo aldri vite hva som er bestemt, og alt vi opplever vil derfor være like spennende for oss uansett.

Lenke til kommentar

Vel, både og. Det ser ut til å gå på sannsynlighet på det aller mest grunnleggende nivået. Der er med det rimelig å anta at alt handler om sannsynlighet. Dvs.: Hvis x antall identiske mennesker med identiske erfaringer og identiske forutsetninger ellers blir stilt overfor to valg hvor man pga. alle disse faktorene heller nøyaktig like sterkt mot hvert valg, vil man etter alle x personene har foretatt sitt valg sitte igjen med en valgsfordeling på nærmere 50% jo høyere x er.

Alle våre erfaringer, tro, kunnskap og mye, mye, mye, mye mer samt utenforstående faktorer, påvirker sannsynligheten for at vi foretar et gitt valg. Dette gir illusjonen av fri vilje, fordi vi foretar som oftest alle våre valg i tråd med en følelse (som generelt sett representerer summen av alle faktorene).

Lenke til kommentar

Klassisk fysikk er deterministisk, det vil si at ingenting kan skje uten en forutgående årsak. I et slikt deterministisk system finnes det egentlig ingen reell fri vilje.

Kvantemekanikken er derimot åpen, forutgående hendelser gir opptil flere muligheter, noen av de er mer sannsynlig, andre er mindre sannsynlig, men alle kan i utgangspunktet skje. I et slikt system kan fri vilje være dråpen som gjør en de mindre sannsylige mulighetene til den som vinner. I et slikt kvantemekanisk system er den frie viljen derfor reell.

Lenke til kommentar
Klassisk fysikk er deterministisk, det vil si at ingenting kan skje uten en forutgående årsak. I et slikt deterministisk system finnes det egentlig ingen reell fri vilje.

Kvantemekanikken er derimot åpen, forutgående hendelser gir opptil flere muligheter, noen av de er mer sannsynlig, andre er mindre sannsynlig, men alle kan i utgangspunktet skje. I et slikt system kan fri vilje være dråpen som gjør en de mindre sannsylige mulighetene til den som vinner. I et slikt kvantemekanisk system er den frie viljen derfor reell.

Ja, spørsmålet koker ned til om man mener verden er determinstisk, er den den det har vi ikke fri vilje i ordets klassiske forstand. Og hva bestemmer om verden er deterimmnistisk? Om det finnes tilfeldigheter. Og det tyder kvantemekanikken i dag på at det gjør.

AtW

Lenke til kommentar
Våre teorier om hvordan fysikk fungerer er jo ikke absolutte, så vi kan ikke med sikkerhet si noe om det. Men vi kan jo allikevel prøve :)

Basert på partikkelfysikk vil alt være bestemt, siden alt følger strenge lover. Men det vil selvfølgelig være så komplisert at det er umulig å forutsi fremtiden.

Med kvantefysikk derimot, har vi også med usikkerheter å gjøre. Da er det ikke lenger sikkert at alt er bestemt, men det vil heller ikke være helt ubsetemt. Å synse på hvor stor grad av valgfrihet vi egentlig har, er imidlertid langt utenfor min fatteevne.

Uansett hva som er tilfellet så utgjør det vel egentlig ikke så stor forskjell. Vi vil jo aldri vite hva som er bestemt, og alt vi opplever vil derfor være like spennende for oss uansett.

Nå er vel partikkelfysikk basert på kvantefysikk...

Lenke til kommentar

Fri vilje er ekstremt skjeldent. Vi er et resultat av den eksterne og interne (hjernen) verden i kontinuerlig samspill. Å ha fri vilje vil si at man både er bevisst på hvordan alt i den eksterne verden virker og hvordan sin egen hjerne virker. Svært få mennesker er så intelligente og kunnskapsrike. Enklere blir det ikke av at vi lever i et samfunn der den fri viljen er til salgs uansett hvor man er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...