Titanic Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hei. Jeg er medisinstudent og har nettop hatt forelesning om treningsfysiologi. Et studium utført av Jan Hoff og Jan Helgerud, som begge er professorer i medisin og eksperter i treningsfysiologi, har vist at man oppnår maksimal hypertrofi (dvs. vekst) av muskelvev ved 10-12 reps i 5-6 serier med belastning på 60%-80% av 1RM (maksløft). Artikkelen med forskningsresultatene finner du her http://sportsmedicine.adisonline.com/pt/re...#33;8091!-1 Husk at det i tillegg er viktig med minst 2g proteiner per kg kroppsvekt per dag. Gledelig at noen kommer med forskningsbaserte utsagn her Blir litt mer troverdig da. Det er ikke dermed sagt at det ikke finnes gode råd fra andre, men det blir gjerne sånn "jeg har lest X her, men Y der, hva skal jeg tro på"? Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) 4. Seriøsitet innen forskning - Trening er en bransje med store muligheter for å tjene penger. Mye av forskningen tar jeg med en klype salt fordi man vet aldri hvilke hensikter rapporten har. Et eksempel er nettopp Jan Hoff. Han skriver artikler for Tech Nutrition og da er det vel ingen tvil om hvem som finansierer forskningen Jeg er enig i at man skal stille kritiske spørsmål, spesielt til reklame av kosttilskudd, men her snakker vi om antall reps. Et firma kan ikke patentere en treningsprinsipp for antall reps, så på hvilken måte kan TN trene penger på at Jan Hoff kommer frem til at 10-12 reps er bedre for å bygge volum enn 4 reps? Dessuten jobber Jan Hoff ved NTNU, og en sikker måte å ødelegge forskerkarrieren din på er å finne opp egne forskningsresultater. Endret 12. november 2009 av selters Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Store armer fort? da er d vel bare å ta silikon som de andre kvinnfolka da bare d er i armene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå