ThKarlsen Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hei! Jeg og en venn har nå hatt en ganske lang diskusjon om det faktisk er lov for mopeder (50ccm) å kjøre på E6 fra Hamar og utover retning Oslo. Etter det jeg har hørt, så er dette en klasse b motorvei som mopeder faktisk kan kjøre på ( dette er da 80km/t grense). Det min venn har da sagt , og bevist altfor godt egentlig, er da at mopeder ikke har lov til å kjøre på en motorvei, uansett hva! Etter det jeg har HØRT så er det lov for mopeder å kjøre der. Jeg VET ingenting, men tror. Derfor vil jeg vite om det er noen som kan komme med kilder som henviser til om dette er lov / ikke lov? Hadde vært veldig fint (det er ikke det at jeg har ett problem med å kjøre andre veier, er bare nysgerrig) -Karlsen Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 I trafikkreglene står det: Moped må ikke kjøres på motorveg eller motortrafikkveg. Du må altså se på skiltene. Fra Gardermoen til Oslo er det i hvert fall motorveg. Hva det er mellom Hamar og Gardermoen husker jeg ikke. Men jeg vil anta at det er delvis motortrafikkveg og delvis vanlig vei. Motorveg: Motortrafikkveg: Motorveg klasse A og B gikk ut av bruk for mange år siden. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Nå ja, ikke så mange år siden. 1. juni 2006 for å være nøyaktig. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 nei moper kan ikke kjøre, de kan men ikke unge moppeder 50cc men hvis over 50 cc og kan holde fartsgrense nogenlunde så ja btw post no. 400 Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Takker for alle svar her. Får vel bare ta meg til rette med gamleveien da:) Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Unngår å stenge denne tråden, da den kan være til interesse og videre diskusjon for andre.. Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Okei, daså Men hvis det er noen fra området som vet om E6 som går forbi Hamar faktisk ikke blir bereget som motorveg eller motortrafikkveg så er det bare å rope ut Endret 4. april 2008 av ThKarlsen Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Som alternativ strekning kan du jo kjøre RV4 nedover. Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Ah, ja det er jo også en mulighet Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Eller så kan du kjøre ned til Årnes, omtrent som dette her: Link til kart på Gule sider Er litt unøyktig den ruta. RV 2 mellom Årnes og Kløfta er delvis motorvei og ikke tillatt for mopeder. Endret 15. april 2008 av spøkelse Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Er det definert som motorvei (motortrafikkvei), eller har den bare fire felt? Er ikke automatisk forbudt for mopeder dersom det er fire felt. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Det er godt mulig den bare er vanlig vei. Siden RV2 Kløfta-Nybakk er nybygget og med bompenger antok jeg at det var motorvei. Har aldri kjørt der selv. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 hvor gammel er du a? kan jo evntelt ta lappen for lett-mc da kan du kjøre på motorvien Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Det er godt mulig den bare er vanlig vei. Siden RV2 Kløfta-Nybakk er nybygget og med bompenger antok jeg at det var motorvei. Har aldri kjørt der selv. Veien er såvidt jeg vet med flerplanskryss, midtdeler osv. Det er litt vanskelig å se for seg at en slik vei vil være "lov for alle". Og uansett vil det nok neppe være noe særlig hyggelig å kjøre med moped på en slik vei da det er ganske høy fartsgrense og bilister som er innstilt på å komme seg fram fortest mulig. Men gamle riksvei 2 går etter det jeg kan se på kartet parallelt med den nye, så den er sikker bra for moped og lignende. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg tror nok den er lovlig for alle. Er nok fordi jeg har kjørt moped i Oslo i mine yngre dager at jeg ikke syntes det er merkelig å se en moped på firefelts vei. Etter min mening, så er det ofte tryggere enn på en tofeltsvei. Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 Tee-Zee : Det er ikke 4felt, det er bare 2 Nightmeare : jeg er 17. Angrer på at jeg ikke tok lett-mc lappen, men gidder ikke stresse med det nå som det ikke er lenge igjen til jeg får bil Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Vel, når jeg kjører fra Elverum - Oslo så er hvertfall deler av veien motorvei. Og det blir stortsett den samme veien. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Tee-Zee : Det er ikke 4felt, det er bare 2 Nightmeare : jeg er 17. Angrer på at jeg ikke tok lett-mc lappen, men gidder ikke stresse med det nå som det ikke er lenge igjen til jeg får bil RV2 vi snakket om der, og den er firefelts nå. Er vel ikke så fryktelig lenge siden den ble ferdig. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 den blir vel ferdig i november 2009 ? eller snakker du om et annet stykke ? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 den blir vel ferdig i november 2009 ? eller snakker du om et annet stykke ? De bygger den etappevis, første etappe er vel ferdig allerede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå