Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva regnes som slitasje og skade i en utleid bolig?

Timeo

Anbefalte innlegg

Husverten som jeg leier leilighet av har et par ganger hentydet til at dersom parkettgulvet her blir fullt av riper, så koster det en hel del å slipe det ned å lakkere på nytt. Og i husleieboken står det at utleier kan kreve dekket alle skader på boligen. Men hvor går egentlig grensen mellom skade og slitasje. Har en liten gutt som er veldig aktiv, og det er jo ikke til å unngå at det blir noen riper i parketten. Kan dette regnes som en skade? Dessuten var det andre som bodde her før meg og han har ingen dokumentasjon på eventuelle riper som var her før jeg flyttet inn, siden jeg flyttet inn samme dag som de forrige flyttet ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville tro dette hadde noe med uaktsomhet å gjøre. Altså at noe som blir ødelagt grunnet grov uaktsomhet (eller forsettelig) er skader. Alt annet blir vel å regne som "normal slitasje"

Litt uenig, hvis du snubler i beina dine og kjører handa gjennom en vegggipsplate i fallet, er det jo et uhell, men kan vel ikke akkurat anses som normal slitasje.

Til trådstarter: hvis gutten din hamrer med ting i parketten og lager hakk gjentatte ganger mener jeg det går ut over normal slitasje. Du kunne bidratt til å redusere omfanget av dette ved å legge teppe på gulvet eller lignende. Om det ikke er laget en protokoll ved innflytting har du kanskje mindre å frykte, men det kan uansett være en nyttig øvelse å tenke deg hvordan du ville sett saken om du var utleier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...