Timeo Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Fikk en telefon fra en mann i cappelen i dag, han sa han skulle gi meg en pakke med bøker til en verdi av 2000 kroner, og etter jeg hadde spurt om dette var noe telefonsalg tull så sa han at nei, det var det ikke, og det var heller ingen bindene avtaler, men i slutten av avtalen fikk jeg inntrykket av at jeg på en eller annen underlig måte hadde sagt ja til å være medlem i to bokklubber og at han skulle sende to pakker som jeg måtte betale hundre kroner for hver. Så da er det jo ikke gratis og jeg vil heller ikke være medlem i noen bokklubb. Så kan jeg bare la være å hente pakken som blir sendt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Men det er lett å bevise om en skriftlig avtale har funnet sted. Det er mye vanskeligere å bevise en muntlig avtale, om den da ikke er tatt opp på teip. Du må ringe kundeservice og spørre hva denne avtalen går ut på. Kanseller den om du mener den ikke er riktig. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Du har uansett angrefrist på telefonsalg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Vær obs på at å unnlate å hente pakken på postkontoret ikke er det samme som benytte seg av angreretten. Ta kontakt med Cappelens kundesørvis; vil de mot alle odds gi deg produkter fullstendig gratis kan du ta imot, dersom de krever betaling gir du dem beskjed om at du vil benytte deg av angreretten. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...001221-105.html Her kan du for øvrig reservere deg mot telefonsalg. Endret 3. april 2008 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Takk for nyttig info, men hva hvis jeg aldri sa ja takk til noen bindende avtale da? Jeg sa jo bare ting som "javel?" og "jaha?" Kan jeg ikke da bare hente pakken og saksøke de dersom de krever penger? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Takk for nyttig info, men hva hvis jeg aldri sa ja takk til noen bindende avtale da? Jeg sa jo bare ting som "javel?" og "jaha?" Kan jeg ikke da bare hente pakken og saksøke de dersom de krever penger? Du bor etter all sannsynlighet i Norge, ikke USA, så det er bedre å forholde seg til de rettighetene du har istedet for å gjøre ting verre enn de trenger å være. Om du henter pakken og ikke kontakter selskapet for å si at du ikke ønsker å beholde den om du må betale.vil det anses som at du har godtatt eventuelle krav om betaling. Dersom du da lar være å betale vil saken gå til inkasso, Forliksråd og til slutt Namsmann. Alt mens du får vite at man faktisk trenger grunnlag for å saksøke noen i Norge. Så jeg anbefaler deg å si at du ønsker å benytte angreretten, returnere pakkene og glemme saken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Takk for nyttig info, men hva hvis jeg aldri sa ja takk til noen bindende avtale da? Jeg sa jo bare ting som "javel?" og "jaha?" Kan jeg ikke da bare hente pakken og saksøke de dersom de krever penger? Om dere har inngått en avtale eller ikke vil bero på en tolkning av samtalen mellom deg og selger - du må ikke alltid si "jeg kjøper den!" for å være bundet. Er det ikke inngått avtale, kan de heller ikke kreve deg for penger. Men dersom du får varen, må du uansett belage deg på en telefonsamtale - og når du først må det, er nok det enklere å kontakte Cappelen i dag enn advokat i morgen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Mener du deg utsatt for negativt telefonsalg, eller at du har blitt lurt til å gå med på noe du ikke ville, klag her (JA, dette funker!): http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...573&subid=0 Anyway, du har 14 dagers UBETINGET angrerett, dvs at du skal få pengene du evt har betalt igjen, returporto refundert og hele avtalen kansellert. Endret 3. april 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Ring de, si "jeg ønsker å benytte meg av angreretten". da trenger du heller ikke å hente pakken, fordi selger skal uansett betale returporto ved telefonsalg. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Fikk en telefon fra en mann i cappelen i dag, han sa han skulle gi meg en pakke med bøker til en verdi av 2000 kroner, og etter jeg hadde spurt om dette var noe telefonsalg tull så sa han at nei, det var det ikke, og det var heller ingen bindene avtaler, men i slutten av avtalen fikk jeg inntrykket av at jeg på en eller annen underlig måte hadde sagt ja til å være medlem i to bokklubber og at han skulle sende to pakker som jeg måtte betale hundre kroner for hver. Så da er det jo ikke gratis og jeg vil heller ikke være medlem i noen bokklubb. Så kan jeg bare la være å hente pakken som blir sendt? Heisann Ja, en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Det er vanlig at telefonsalg tas opp, enten hele samtalen eller bare selve "avtaleinngåelsen". Avtalens gyldighet forutsetter selvsagt at du har blitt gjort kjent med hva du faktisk har takket ja til, og at de ikke har prakket på deg katta i sekken. Endret 5. april 2008 av Jurist Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå