Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tåkelys til Renault Laguna

Anbefalte innlegg

Hei

Har vært oppe med denne problemstillinga før, men prøver igjen.

Sånt plutselig så sluttet tåkelysene mine å slutte å virke, og har skiftet sikringen. Men det jeg ikke har prøvd er å skifte rele, men jeg klarer ikke å finne ut hvilket rele som tilhører tåkelysene fremme. Jeg finner det heller ikke ut i instruksjonsboka. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvilket rele det kan ver?

Håper på all hjelp folk kan tilby :=)

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare å trekke dette relet ut, eller sitter det fast med en skrue eller noe? Er det noe rele til sentrallåsen? Den fungerer heller ikke, så skal teste å se om det er relet. Kan jo også ver sentrallåsenmotoren.

Lenke til kommentar

Det er bare å trekke ut ja. Du kan forsøke å bytte det med det relèet som står ved siden av (kjørelysrelè) siden det er samme type for å finne ut om det er relèet som er feil med.

Sentrallåsen er noe vrien pga. det er mye elektronikk i det systemet. Består bl.a av en lukket boks som jeg ikke ville anbefalt å kødde med.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Forutsetter at vi fortsatt snakker om samme type bil:

Lyset i panelet står etter både relè og sikring, så, nei, det er ikke relèet.

Det ligger en kobling rett bak det venstre tåkelyset. Den fordeler spenningen fra sikringsboksen til begge lysene. Det er en plugg som kan tas ut. På min bil var denne svidd, sansynligvis som følge av at det har kommet dritt fra veien inn i den.

Lenke til kommentar

Hei, takker for rask tilbakemelding!

Jeg demontert begge tåkelysene, da fikk jeg endelig målt spenningen (12,42 V), det virker som så snart jeg belaster uttakene så blir det ett spenningsfall, det kan forklare dårlig eller svidd kobling.

PS! Du som har sett koblingen, hvor er det lettest å komme til den, oven-i-fra eller demontere innerskjermen?

/mvh

Christian

Lenke til kommentar

Du kan komme til den ved å stikke hånda inn i hullet den venstre lykten står, og delvis ved å stikke den over dekslet som står på undersiden dersom dekslet i midten av motoren er borte (jeg tror det skal være et deksel der originalt). Ellers må nok den plata som står rett under lykten fjernes.

Du klarer ikke å komme til den ovenfra, det er rett og slett umulig uten å fjerne mye av "motoren".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...