Strukt Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) En ting som jeg irriterer meg litt på er følgende, jeg har et lite banklån i Sverige (38 000 SEK) siden jeg bodde der, renten på lånet ligger på runt 8,6%. Jeg har kikket litt runt her i Norge etter plasser der jeg kanskje kan få refinansiert dette lånet sånn at jeg har det i Norge isteden. Jeg gikk da inn på bank norwegian der de påstår med stor tekst på fremsiden at de tilbyr lån opp till 350 000 kr fra 7,99% nom rente og 8,49% eff rente. Jeg gikk in på skjemaet, fyllte ut alle felt helt ærlig og får som svar at de kunne innvilge lånet til 20% EFF RENTE!! Jeg fikk også et valg om å låne mer enn det jeg søkte om fordi tallene var gode og i samsvar med de opplysninger de henter in per automatikk. Jeg valgte selvsagt å avslå dette "lånet". Men hvorfor reklamerer de da med så lav rente, men så viser det seg at det ikke stemmer ? Det var jo ikke snakk om så mye penger heller, 35 000 norske på to år liksom... Jeg har også snakket med min egen bank der de kunne tilby meg lån men da till 15% eff rente... avslo dette også selvsagt. Det som er mest lønnsomt for meg er jo å beholde det som jeg har nå. Endret 4. april 2008 av Skagen Treordsregelen. Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Jeg gikk da inn på bank norwegian der de påstår med stor tekst på fremsiden at de tilbyr lån opp till 350 000 kr fra 7,99% nom rente og 8,49% eff rente. Jeg gikk in på skjemaet, fyllte ut alle felt helt ærlig og får som svar at de kunne innvilge lånet til 20% EFF RENTE!! Det er ikkje villedande marknadsføring, i og med at det står «fra 7.99% ...». Legg spessielt merke til «fra». Det er berre dei «beste» kundane, dei kundane som gir lågast risiko som får så god rente. Lenke til kommentar
KS Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Bare for å gjøre det helt klart; du søkte om et forbrukslån. En effektiv rente på 20% er faktisk ikke så ille for et forbrukslån. Boliglån som er sikret med pant derimot er en helt annen historie. Individuell prising kommer mer og mer. Fra-priser er ganske vanlig. Noen eksempler: - Flysete fra 299,- (yeah right, trs stk kanskje, resten selges til full pris kr 3.500,-) - Forsikringer (tenk på bilforsikring, svært liten sannsynlighet at du betaler det samme som naboen selv om dere har samme modell). Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Egentlig var jeg klar over at det kunne bli mer enn 7,99% rente. Ettersom det sto FRA 7,99%, men 20% er litt vel drøyt vel?. Hva er det som egentlig avgjør hva du får i rente? Årsinntekt? Hvis jeg hadde hatt over 600 000 i årsintekt hadde jeg vel strengt tatt ikke trengt å ta opp et forbrukslån heller .... Nåvel, jeg får vel styre med å sette over penger til Sverige hver måned en stund til da Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Inntekt, sikkerhet, betalingsvilje, betalingsevne, betalingshistorikk, annen gjeld, utdannelse, alder, geografisk beliggenhet osv. Er du en 55 år gammel finansdirektør med nedbetalt hus på Slemdal og betydelig formue vil du få beste rente. Saken er selvsagt den at 55 år gamle finansdirektører ikke trenger forbrukslån og at idiotene som tar opp forbrukslån (evt. stakkarene som sliter så mye at de må ta opp forbrukslån) får en betydelig høyere rente. Det er her snakk om risikable lån til personer som ved å ønske å ta opp forbrukslån viser så dårlig økonomisk teft at man må ta høy rente for å tørre å låne ut penger til dem. Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Det er nok mulig å få 7,99% nominell, jeg fikk tilbud om 8,99% på 50 000. Har ikke ekstremt høy lønn, men ordnet økonomi. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hentet fra Bank Norwegian i skrivende stund; Rente fra 7,99% (8,49% eff.) til 16,99% (18,56% eff.).[....] Terminbeløp per måned* Lån 3 år 5 år 10 år 50.000,- 1721,- 1174,- 784,- 100.000,- 3411,- 2318,- 1538,- 200.000,- 6793,- 4606,- 3046,- 350.000,- 11865,- 8038,- 5308,- *Basert på 13,25% nom. rente, som for tiden er vår gjennomsnittsrente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå