Gå til innhold

GPS til Båt, anbefalinger!


Anbefalte innlegg

Heisann:O)

 

Jeg har bestemt meg for å innvestere i en GPS til min tresjekte. Planlegger kjøp mot slutten av Mai.

 

1. Kart - Når man kjøper GPS her i norge, får man med kart? Hva slags kart isåfall? Skal jo bruke i båt, så trenger med skjær og slikt.

2. Bærbar eller stasjonær - Hva er deres anbefallinger/erfaringer? Trenger ikke den bærbare funksjonaliteten, kommer bare til å ha gps´n i båtens styrehus.

3. Antenne - Skal jo ha gpsn inni styrehuset, vil den få kontakt med satelittene inne der, eller må jeg ha noen ekstra antenne?

4. Anbefalinger - Har dere noen anbefaling av gps enhet og/eller kart til båt? (kommer an på om kart følger med).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ihvertfall kjøpt stasjonær. Da får du større skjerm som er lettere å se på osv.

 

Vi har bare hatt Garmin sine, og har vært veldig fornøyd med de.

 

Kart kommer helt ann på hvor du skal ha kart av. Mener det ikke følger med et "Norgeskart".

 

Antenne tror jeg hadde vært lurt, selvom du ikke trenger de største sakene.

Lenke til kommentar
Jeg ville ihvertfall kjøpt stasjonær. Da får du større skjerm som er lettere å se på osv.

 

Vi har bare hatt Garmin sine, og har vært veldig fornøyd med de.

 

Kart kommer helt ann på hvor du skal ha kart av. Mener det ikke følger med et "Norgeskart".

 

Antenne tror jeg hadde vært lurt, selvom du ikke trenger de største sakene.

 

 

Er snakk om kart til den norske skjærgården her i sør. Hvor kjøper man det isåfall?

Lenke til kommentar
Jeg ville ihvertfall kjøpt stasjonær. Da får du større skjerm som er lettere å se på osv.

 

Vi har bare hatt Garmin sine, og har vært veldig fornøyd med de.

 

Kart kommer helt ann på hvor du skal ha kart av. Mener det ikke følger med et "Norgeskart".

 

Antenne tror jeg hadde vært lurt, selvom du ikke trenger de største sakene.

 

 

Er snakk om kart til den norske skjærgården her i sør. Hvor kjøper man det isåfall?

 

Hvis du ser på feks komplett.no så har de kartbrikker til Garmin sine GPSer og sånt.

Lenke til kommentar
Heisann:O)

 

Jeg har bestemt meg for å innvestere i en GPS til min tresjekte. Planlegger kjøp mot slutten av Mai.

 

1. Kart - Når man kjøper GPS her i norge, får man med kart? Hva slags kart isåfall? Skal jo bruke i båt, så trenger med skjær og slikt.

2. Bærbar eller stasjonær - Hva er deres anbefallinger/erfaringer? Trenger ikke den bærbare funksjonaliteten, kommer bare til å ha gps´n i båtens styrehus.

3. Antenne - Skal jo ha gpsn inni styrehuset, vil den få kontakt med satelittene inne der, eller må jeg ha noen ekstra antenne?

4. Anbefalinger - Har dere noen anbefaling av gps enhet og/eller kart til båt? (kommer an på om kart følger med).

1. De fleste få`s ikke med kart nei. Må kjøpes i tillegg

2. Selv har jeg hatt begge typer, både håndholdt og nå fastmontert.

Anbefaler fastmontert, pga større skjerm, og mulighet for tilkobling av annet eksternt utstyr.

Fastmonterte få`s også med ekkolodd. Fastmonterte, er også hurtigbraketter som du ta med enheten hjem.

3. Siden du har sjekte, så har du nok da styrhus og tak. Vil da anbefale utvendig antenne så du ikke får store misvisniger på gps/kart.

4. Selv har jeg garmin 420s (med ekkolodd)med bluechart v2 kart og er meget godt fornøyd på alle måter.

 

Maritim.no har de fleste typer her http://maritim.no/default.aspx?id=1&mnuId=53 så får du bare se litt og vurdere og heller komme tilbake hit for flere spørsmål

 

Men, hvor mye penger er du ut etter å bruke? skal du ha med ekkolodd? hvor stor skjerm skal du ha? og har du annet utstyr som skal kobles opp imot? (motordata,radar, ais osv)

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Jeg har ikke behov for ekkolodd. Planen var å bruke et sted rundtom 3-4000 kroner. Stor skjerm er bra (4" eller noe slikt), men har bra syn, så klarer jo lett å se på mindre skjermer også. Nå ser jeg riktig nok at bare kart koster jo svin, så tror budsjettet må økes litt. Er det virkelig slik at jeg må betale 3000 kroner for bare kart over sør-norge?

Lenke til kommentar

tror jeg kjøper 420s med ekkolodd, men kjøper fra ebay eller amazon, da det er halv pris når jeg betaler med dollar. Mister den norske kjøpsloven, men pris er viktig for meg;)

 

Men når jeg da kjøper 420s med ekkolodd, må jeg itilegg kjøpe en slik hekksvinger for å få ekkolodd delen til å virke?

 

edit. tror jeg glemmer ekkolodd delen, kjøper bare den vanlige 520, uten s'en på slutten.

Endret av mingebretsen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

uffsann.

Du skal ha bluchart vision G2 til denne plotter serien her.

 

Merkelig at ikke shappa der du kjøpt sa fra/ringt deg opp når du skulle ha plotter i den serien.

 

Så her må du nok returnere brikken og legge i noen kroner ekstra til bluchart vision G2

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
uffsann.

Du skal ha bluchart vision G2 til denne plotter serien her.

 

Merkelig at ikke shappa der du kjøpt sa fra/ringt deg opp når du skulle ha plotter i den serien.

 

Så her må du nok returnere brikken og legge i noen kroner ekstra til bluchart vision G2

 

Crap... Jaja, får bare returnere, null problem. Blir denne riktig da? http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS...d%2DStr%F8mstad

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...