Gå til innhold

Hjelp til ny PC. DinSide tilbud.

Anbefalte innlegg

Hei!

Beklager så meget med at jeg lager enda en 10 000kr PC tråd, men jeg har noen spørsmål jeg håpet å få svar på. Håper noen får lyst å hjelpe meg. :)

Saken min er at jeg ikke helt tør å bygge PC selv. Derfor har jeg sett en del på DinSide Februar PC-tilbudene. De jeg tenker mest på er Komplett og NetShop sine tilbud.

Det er ting jeg vil endre ved disse tilbudene. Det første er å bytte skjermkort på begge til et Asus GeForce 8800GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP, 600MHz. Dette pga. at jeg har sett at det har fått en del gode anmeldelser. Imotsetning til XFX som mangler viftekontroll på sine 8800GT kort. Så den saken er vel klar. Asus 8800GT på meg.

billig og grei

Når det gjelder kabinett så har jeg valgt et Cooler Master Centurion 534. Det er kanskje ikke så veldig pent, men det gjør jobben sin bra har jeg hørt. Komplett sin Antec Nine Hundred virker jo bra (altså kaldt), men jeg er redd alle de viftene kan gjøre meg døv.

Mus og tastatur fjerner jeg fra PCen og kjøper dem andre plasser. Så der er jo ca. 150kr spart. Skjermen jeg vil ha er en Asus 22"W skjerm (Den til ca 1950kr.). Den virker billig og grei, og billig nok til at det kanskje blir en ekstra skjerm i fremtiden. Hos Netshop kan man jo velge den skjermen, s¨det er greit, men hos Komplett kan man ikke. Kjøper jeg fra komplett må jeg vel bare bestille den fra en annen plass. Greit nok.

Resten av tingene syns jeg er greie og har valgt å la stå som de er. Untatt hovedkortet. jeg vil ha et hovedkort som støtter SLI. Hos Komplett kan man velge SLI hovedkort, men alle navnene forvirrer meg litt. Har lest at nForce 680i (eller noe) ikke helt støtter E8400 prosessoren helt. Derfor tenkte jeg på noe nyere som 750i. De støtter vel prosessoren skikkelig og kan gi meg SLI. 8800GT i SLI virker fristende, og spørsmål til det; er 500Watt eller 550Watt nok til to 8800GT skjermkort?

Vel, tilbake til hovetkort problemet. 780i er jo ganske fristende. En ekstra PCI Express port og støtte for 3xSLI. Det funker jo bare på Top of the Range skjermkort, så er jo ikke aktuellt med det første, men greit med en ekstra plass. Eller har de "gamle" eller "vanlige" hovedkortene også plass til to skjermkort og f.eks. et lydkort (til et senere kjøp)?

Til nå har jeg valgt Asus P5N-D, nForce-750i SLI hos komplett. Er dette ok eller bra? Tenker til skjermkortet i SLI og til daglig bruk da.

Hos NetShop derimot kan man ikke velge andre hovedkort enn det som allerede er satt på. Et Foxconn X38 hovetkort. Det er jo, så langt jeg vet, et ganske bra hovedkort. Det dumme er jo at det ikke støtter SLI, men CrossFire. Og selvfølgelig følger det et 8800GT med. Sendte mail til dem og spurte om det gikk ann å endre hovedkort, men det gikk dessverre ikke. Hadde det gått, ville nok NetShop sitt tilbud vært et sikkert kjøp.

Håper dette ikke ble for mye, og at noen tar seg til til å svare på spørsmålene mine. Dette er min første stasjonære PC og har bare hatt laptoper før. Så jeg har bare følgt med i den aller siste tiden. Og denne posten her er jo bare tankene mine skrevet ned.

Vel, takk for alle svar! :)

Mvh,

Patrick.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Off.. Jeg som skal bygge selv på lørdag pga. tråden din "/.. Jaja.. Hvorfor tør du ikke?

Nå ble jeg litt forvirret. :p

Grunnen til at jeg ikke tør å bygge er at jeg er redd for å ødelegge noe. Har selvfølgelig lest skrekk historier om statisk elektrisitet osv. Så aner jeg heller ikke hvordan jeg skal begynne. Vet, eller husker at det var en PC-Bygger guide en eller annen plass her, men. Jeg er livredd for å ødelegge noe.

Lenke til kommentar
Off.. Jeg som skal bygge selv på lørdag pga. tråden din "/.. Jaja.. Hvorfor tør du ikke?

Grunnen til at jeg ikke tør å bygge er at jeg er redd for å ødelegge noe. Har selvfølgelig lest skrekk historier om statisk elektrisitet osv. Så aner jeg heller ikke hvordan jeg skal begynne. Vet, eller husker at det var en PC-Bygger guide en eller annen plass her, men. Jeg er livredd for å ødelegge noe.

Om du vet hvor de forskjellige kablene skal stå å du faktisk har litt peil er det ingenting å være redd for :-) Bare bygg på et teppe, da minsker du sjansen for statisk elektrisitet, ellers er det veldig viktig og feste avstanshylsene på kabinettet, slik at hovedkortet ikke går atti, da kan det kortsluttes. *Du snakker med en med erfaring, hehe :D*

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på det punktet heller for å være helt ærlig. Kan nok kalle meg pyse. jeg vet at det å bygge en PC for første gang er spennende, lærerikt og setter et personlig preg på PCen, men jeg er så redd for å ødelegge noe. :(

Skulle ønske det var et "Lær å bygg PC"-kurs i området. :p

Men kunne noen her hjulpet meg med å finne et passende hovedkort? Vil ha et som holder bra. Takk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...