-Teddy- Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Vel, Mærsj'n ruller fremdeles rundt på ett sett piggfrie vinterdekk. Slik kan jeg jo ikke ha det, og selv om mønsterdybden i sommerdekka fremdeles er innenfor hva som er lovlig er det nok på tide å bytte... Har jo ikke peil på dekk i det hele tatt, kan ikke engang syntaksen på størrelse. Er i alle fall 195 / noe og 15" på dekka som mugner i kjelleren for øyeblikket. Har ikke feilhjulstrekk. Bilen trykker fra bak med andre ord. Planlegger å bruke stålfelgene jeg har, vil beholde de flotte orginale MB pyntefelgene. Det som er viktig for meg er at jeg ikke sklir av i første sving når det regner, og om mulig at dekka ikke høres ut som et godstog. Sikkerhet og dekkstøy, hhv. høyest mulig og lavest mulig. Har jo ikke all verdens av budsjett, men dekk er vel ikke stedet å spare. En kar mente at Goodstone var fantastisk, men jeg har jo ikke anelser. Dekkene kostet vel 590 eller noe i den duren, syns det hørtes (farlig) billig ut. Noen som kan hjelpe meg på rett vei med dekkvalg? Lenke til kommentar
Hiromika Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Finnes en masse tester på nett som; http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1144154338.77 (besti i test) http://www.motor.no/tester/dekk/article58790.ece (beste brukte dekkene) http://www.motor.no/tester/dekk/article218053.ece (ikke kjøp de billigste) http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=28...mp;WT.svl=title (mere best i test) Er bare å søke sommerdekk, best i test e.l.(google) Har mb190e og har kansje tenkt å gå for Nokian Hakka H eller Goodyear HydraGrip, ingenting bestemt enda ... edit: mener www.interdekk.no har greie priser Endret 3. april 2008 av Hiromika Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Du har jo all verdens muligheter her. Vil tro at du blir fornøyd nesten uansett om du ikke velger de aller billigste eller de aller dyreste. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Takk! Syns Nokian Hakka H dekkene virket fine jeg. Endret 4. april 2008 av -Teddy- Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Og husk å få dekk med: -Riktig dimensjon -Riktig hastighetskode -Riktig belastningskode Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Vel, Mærsj'n ruller fremdeles rundt på ett sett piggfrie vinterdekk. Slik kan jeg jo ikke ha det, og selv om mønsterdybden i sommerdekka fremdeles er innenfor hva som er lovlig er det nok på tide å bytte... Har jo ikke peil på dekk i det hele tatt, kan ikke engang syntaksen på størrelse. Er i alle fall 195 / noe og 15" på dekka som mugner i kjelleren for øyeblikket. Har ikke feilhjulstrekk. Bilen trykker fra bak med andre ord. Planlegger å bruke stålfelgene jeg har, vil beholde de flotte orginale MB pyntefelgene. Det som er viktig for meg er at jeg ikke sklir av i første sving når det regner, og om mulig at dekka ikke høres ut som et godstog. Sikkerhet og dekkstøy, hhv. høyest mulig og lavest mulig. Har jo ikke all verdens av budsjett, men dekk er vel ikke stedet å spare. En kar mente at Goodstone var fantastisk, men jeg har jo ikke anelser. Dekkene kostet vel 590 eller noe i den duren, syns det hørtes (farlig) billig ut. Noen som kan hjelpe meg på rett vei med dekkvalg? I og med att motoren sitter i andreenden av drivhjulene så har du feilhjulstrekk. Det merker du ved att alle andre kommer seg fram, mens du står å spinner. Ellers når det gjelder dekk, så spiller det ingen rolle hva du kjøper, når bilen trekker i feil ende. Du har elendig side stabilitet uansett, du får sladd, ferdig med det. Ellers så er 195/65-15 std på de bilene. men det fins mange varianter. kjøp de billigste du finner. ikke kost noe på dekk, på en slik bil. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Fikk uttrykket fra en kompis som brukte feilhjulstrekk om forhjulstrekk. Kan dog ikke si at jeg har hatt nevneverdige problemer i vinter. Ikke koste på noe på dekk? Selv om jeg har rwd så er det jo forskjell på dekkstøy, bremselengder, kjørefølelse osv. Ser at Nokian Hakka H og V er stort sett det samme, men H er en lavere hastighetskode og dermed også billigere. Ser de har et Hakka i3 dekk som egentlig holder (190km/t), men dette har forskjellig mønster osv i forhold til H og V dekkene. Regner vel med at det er lov å kjøre på H utgaven selv om bilen kun gjør (eller gjorde i '92) 184km/t eller noe i den duren... Shark: Riktig belastningskode? Dette har jeg ikke hørt noe om før. Bilen har vel forsåvidt ikke spesielt høy hverken total- eller egenvekt. EDIT: Klarer forøvrig ikke å finne noen priser på dette dekket på nett, selv etter intensiv googling og leting hos norske dekkselgere. Noen som kan si en villedende pris? EDIT2: Etter mye att og fram har jeg funnet en pris; 670kr per dekk. Må jo få de montert på felg og avbalansert dem, men jeg syns det var en grei pris for dekk som visstnok skal være ganske gode. Ser jo at det finnes billigdekk til 400kr, men hører overalt at slike skal man styre unna. Er man oppe i 500kr + så skiller det uansett ikke mer enn en tusing på fire gode dekk kontra fire (kanskje) ikke fullt så gode dekk... Endret 5. april 2008 av -Teddy- Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Fikk uttrykket fra en kompis som brukte feilhjulstrekk om forhjulstrekk. Kan dog ikke si at jeg har hatt nevneverdige problemer i vinter. Ikke koste på noe på dekk? Selv om jeg har rwd så er det jo forskjell på dekkstøy, bremselengder, kjørefølelse osv. Ser at Nokian Hakka H og V er stort sett det samme, men H er en lavere hastighetskode og dermed også billigere. Ser de har et Hakka i3 dekk som egentlig holder (190km/t), men dette har forskjellig mønster osv i forhold til H og V dekkene. Regner vel med at det er lov å kjøre på H utgaven selv om bilen kun gjør (eller gjorde i '92) 184km/t eller noe i den duren... Shark: Riktig belastningskode? Dette har jeg ikke hørt noe om før. Bilen har vel forsåvidt ikke spesielt høy hverken total- eller egenvekt. EDIT: Klarer forøvrig ikke å finne noen priser på dette dekket på nett, selv etter intensiv googling og leting hos norske dekkselgere. Noen som kan si en villedende pris? EDIT2: Etter mye att og fram har jeg funnet en pris; 670kr per dekk. Må jo få de montert på felg og avbalansert dem, men jeg syns det var en grei pris for dekk som visstnok skal være ganske gode. Ser jo at det finnes billigdekk til 400kr, men hører overalt at slike skal man styre unna. Er man oppe i 500kr + så skiller det uansett ikke mer enn en tusing på fire gode dekk kontra fire (kanskje) ikke fullt så gode dekk... Mange hevder att drivenehjul skal sitte i den enden bilen er lettest, det er selvsagt tullete, klart det drivende hjulet skal sitte under motoren, der bilen er tyngst. Og denne vinteren kunne en kjøre med sommerdekk, selv de værste dagene uten problemer i det heletatt. Jeg har hatt 230E med sperre og kjørt det som Taxi, vet hva det er fornoe. Din bil skal ha 195/65-15 88H men du får som oftest kun kjøpt 195/65-15 91H Og dette med dekk anbefallinger, så ville jeg ikke kosta på dyredekk på en slik bil. Støy problem får du ikke, da billige dekk ofte er mykere, og derfor helt topp. Du snakker sommerdekk ikke vinterdekk?? Du er ung, så sommerdekk er utslitt på kort tid uansett. Hadde kosta på maks 400,- pr dekk på en slik bil. Endret 6. april 2008 av KJLHGKJYHTGDF Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Forøvrig er jeg enig i at bakhjulstrekk ikke er noe særlig med motor foran, det var bare ment som en spøk. Snakker om sommerdekk ja. Kjører pent, er ikke den rånete typen som driver med burnouts og sliktno'. Er vel forøvrig nesten umulig å få til en burnout med 1.8 på tørr vei. Hadde jeg vært på jakt etter hester hadde jeg gått for Cosworth'n. Komfort er viktig her. Forøvrig er Hakka dekkene jeg tittet på 95H, men at de er beregnet på mer vekt kan vel ikke være noe problem lovmessig? Eller må jeg ha 91H eller 88H? Skal se litt på noen billigmerker og, men jeg hører jo så mye overalt om hvor forferdelige billigdekk er på kjøreegenskaper, vannplaning m.m.. Trodde dekk var dyrere enn det de tydligvis er, så har budsjettert bort langt mer enn det jeg egentlig trengte. Dermed ble "dyrere" dekk plutselig mer aktuelt. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Forøvrig er jeg enig i at bakhjulstrekk ikke er noe særlig med motor foran, det var bare ment som en spøk. Snakker om sommerdekk ja. Kjører pent, er ikke den rånete typen som driver med burnouts og sliktno'. Er vel forøvrig nesten umulig å få til en burnout med 1.8 på tørr vei. Hadde jeg vært på jakt etter hester hadde jeg gått for Cosworth'n. Komfort er viktig her. Forøvrig er Hakka dekkene jeg tittet på 95H, men at de er beregnet på mer vekt kan vel ikke være noe problem lovmessig? Eller må jeg ha 91H eller 88H? Skal se litt på noen billigmerker og, men jeg hører jo så mye overalt om hvor forferdelige billigdekk er på kjøreegenskaper, vannplaning m.m.. Trodde dekk var dyrere enn det de tydligvis er, så har budsjettert bort langt mer enn det jeg egentlig trengte. Dermed ble "dyrere" dekk plutselig mer aktuelt. Du har en veldig gunstig dimensjon, og ja, du kan lovlig bruke 95H (gjerne V også) Mange billidekk er ok på våtvei, selv om motor sier noe annet i sine tester. Motor forteller att Toyo i dimensjonen 17" er dårligst på våtvei. Det er tull. Har kjørt mye av dette dekket, og har det i dag også, men i 15" bedre dekk på våtvei skal du leite lenge etter, Conti og Nokian er nok like bra, men ikke mye bedre. Men du forteller att du ikke børner mye, og att du tar det ganske med ro. Dette endrer veldig mye av hva jeg har antatt. Altså dyrere dekk kan nå svare seg, da du trolig har dekk mer en 1 sesong. Men dyre dekk er jo bare 4 000,- på din bil, billige dekk er mellom 2 500 - 3 000,- de helt billigste er vel 1 800,- ferdig på bil. men da må du kjøpe over innternett og finne en gunstig verksted å få dem på felg. De beste dekka jeg hadde på min 230E var Conti 95H husker ikke hele navnet sorry. Ellers så er jeg også meget fornøyd med Toyo CF1? (litt hukommelse svikt) men nå kjører jeg FWD. Forsto att du tok det som en spøk, men jeg bare sitter her med kun meg selv da madammen har stikki på ferie aleine Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Heheh, jeg hadde ikke sett etter "dyre" dekk om jeg visste at jeg skulle legge dem igjen på asfalten i løpet av en sesong. Fra dekkonline blir jo Hakka-dekkene regnet som billig i din rangering såfremt jeg får satt de på felg og avbalansert dem gratis, noe som kanskje kan la seg gjøre. Kommer på drøyt 2700kr for fire. Ellers hadde de Conti dekkene vært spennende, men trenger vel nesten litt mer enn "Continental 95H". Har har dog møtt på et problem, skulle se hvordan bestillingsprosessen var på dekkonline.com, men jeg finner ingen måte å registrere meg som kunde på. Lagde en tråd om det her under butikkerfaring, her. En annen ting jeg lurer på er hvordan leveransen foregår. Sender de med vanlig postvesen så er jeg skeptisk til om den lokale mix-sjappa (også kalt postkontoret) har plass til fire sommerdekk på bakrommet... Er takknemlig for hjelpen. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Heheh, jeg hadde ikke sett etter "dyre" dekk om jeg visste at jeg skulle legge dem igjen på asfalten i løpet av en sesong. Fra dekkonline blir jo Hakka-dekkene regnet som billig i din rangering såfremt jeg får satt de på felg og avbalansert dem gratis, noe som kanskje kan la seg gjøre. Kommer på drøyt 2700kr for fire. Ellers hadde de Conti dekkene vært spennende, men trenger vel nesten litt mer enn "Continental 95H". Har har dog møtt på et problem, skulle se hvordan bestillingsprosessen var på dekkonline.com, men jeg finner ingen måte å registrere meg som kunde på. Lagde en tråd om det her under butikkerfaring, her. En annen ting jeg lurer på er hvordan leveransen foregår. Sender de med vanlig postvesen så er jeg skeptisk til om den lokale mix-sjappa (også kalt postkontoret) har plass til fire sommerdekk på bakrommet... Er takknemlig for hjelpen. hjelper lite med bare continetal 95H sant det. men alle utgaver oav continetal er jo bra, ett gammelt conti, blir jo Barum eller noe slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå