Gå til innhold

Problemer med oppløsninger!

Bornslip

Anbefalte innlegg

Har en 2-3 år gammel Dell 21" skjerm som jeg kjøpte brukt.

Den fungerer helt fint og kan kjøre 1600x1200@75hz, jeg kjører den på 1280x1024@85hz...

Uansett, problemet mitt er at skjermen ikke vil "tilpasse" seg nye skjermoppløsninger automatisk...

Vet ikke om dette har noe med skjermen eller skjermkortet å gjøre, men det gikk helt greit på min gamle 17" med det samme kortet... (kjører et gammelt Ati Radeon 32 DDR)

Det som skjer er at når jeg f.eks spiller starcraft som har en default oppløsning på 800x600 blir selve bildet mindre enn skjermen, og på f.eks Serious sam i 1024x768 blir en liten del av den venstre delen på bildet borte, den forsvinner liksom ut av skjermen, denne kan jo fikses på med skjerminnstillingene, men det er bare utrolig irriterende å måtte gjøre dette hver gang jeg skal skifte oppløsning i f.eks spill... :cry:

Noen som har noen råd?? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste skjermer kan bare lagre en innstilling av gangen (bredde, høyde, osv, osv). Dermed MÅ du stille for hver gang du skifter oppløsning.

Noen få skjermer (tydeligvis din gamle 17") har derimot minne for flere innstillinger på en gang.

Det er altså en skjerm-egenskap, og kan ikke endres ved å skifte skjermkort.

Lenke til kommentar
Joda, oppløsningen i windows lagrer seg slik at 1024x1280 blir default, men den vil ikke tilpasse seg andre oppløsninger i spill uten at mye av bildet blir plassert utenfor skjermen, eller at f.eks bildet blir for lite i forhold til skjermen...

Ehh 1024*1280 har du Widescreen oppover?

Lenke til kommentar
De fleste skjermer kan bare lagre en innstilling av gangen (bredde, høyde, osv, osv). Dermed MÅ du stille for hver gang du skifter oppløsning.

Noen få skjermer (tydeligvis din gamle 17") har derimot minne for flere innstillinger på en gang.

Dette kan umulig være riktig. Alle skjermer jeg har vært borti de siste 7-8 årene, lagrer innstillinger for mange kombinasjoner av oppløsning/refresh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...