Gå til innhold

Hvordan få sparket lærer?


Anbefalte innlegg

Noe som virkelig skremmer meg. Majoriteten av elevene på skolen her gidder verken gjøre lekser eller noe annet, man skulle tro de gikk her kun for ikke å bli kastet ut i arbeidslivet. De sitter på MSN/Facebook og andre duppeditter time inn og time ut, og nærmer seg 2'er i snitt når det kommer til karakterer. Vet ikke om dette er noe fenomen på andre skolen, men her i gården råder det i alle fall sterkt. Ødelegger skolen for mange av de andre som er der for å gjøre skole og å bli noe.

 

Når det gjelder kunnskapen er det ikke så veldig mange som kan vanlig algebra engang, skremmende. (sånn algebra som jeg selv lærte rundt 5.klasse) Internett er et jævla herk for skolen, og den har det mye bedre om Internett ble begrenset på en mye bedre måte.

 

Når det gjelder lærere så har jeg også vært borti både det ene og det andre. Jeg hadde en lærer i Matte i fjor, teoretisk VG1 matte, var et helvete gjennom hele året, jeg lærte knapt noe som helst, og jeg fikk ikke noe som lignet på oppfølging engang. Forøvrig synest jeg urettferdigheten rådet da karakterene ble sluppet. Nå i år går jeg Samfunnsfaglig matte (S1) som har cirka samme pensum og jeg mener jeg har fått en mye bedre lærer, tar seg god tid til å hjelpe de som henger etter, og vi kommer oss gjennom pensum på en mye bedre måte.

 

Vi fikk også en lærer ''sparket'' i fjor, eller ''overført'' er vel ett mer passende ord. Er flyttet til en annen avdeling av skolen vår, og mange tåler ikke trynet hennes. Hun fakka halve klassen (ikke meg) i å jukse første prøven og da brøt helvete løs. Selv synest jeg hun var en av de bedre lærerne jeg har hatt, men hva hjelper det når 80% av elevene hater henne? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dere datamaskiner i timen? Noe jeg ikke har fått med meg de siste årene?

Da er det noe du ikke har fått med deg :p

 

Ivvertfall på vgs, så skal vel alle fra høsten av ha pc-er de skal kunne bruke i undervisningen. dvs laptopper til alle elever. Men pc-er kan jo være et genialt verktøy hvis man har de rette begrensningene.

 

Men så har man de høyere herrer, som bestemmer hvordan ting skal være. Har nå hørt at til eksamen, så skal elevene ha tilgang til internett, men de skal ikke ha lov til å kommunisere med hverandre... Hvem tror at en gammel pensjonist av en eksamensvakt skjønner forskjell på Word og MSN?

Lenke til kommentar
Har dere datamaskiner i timen? Noe jeg ikke har fått med meg de siste årene?

Da er det noe du ikke har fått med deg :p

 

Ivvertfall på vgs, så skal vel alle fra høsten av ha pc-er de skal kunne bruke i undervisningen. dvs laptopper til alle elever. Men pc-er kan jo være et genialt verktøy hvis man har de rette begrensningene.

 

Vi er nok ikkje komne so lang at alle skal ha det. Her i Sogn og Fjordane får ein ikkje PC i næraste framtid i alle fall. Vi må kjøpe sjølve om vi skal ha. Og då kan skulen heller ikkje leggje inn sperrer og liknande på den ;)

Endret av Kalvegodt
Lenke til kommentar
Jeg tipper de blokkerer portene MSN o.l. bruker. Helt feilsikkert er det ikke, men det holder ute 90% av elevene.

Intressant teori. Stemmer ikke i praksis.

Vi har alt åpent, sett bort fra porter til spill (counter strik, world of warcraft o.l, men jeg vet om flere som spiller gjennom) og klokken ett åpnes alle portene.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hjå oss er i prinsippet alle portane stengde, men nokon av portane er opne, og WoW sin port er ein av dei ...

 

Heldigvis kjem vanlegvis ikkje dei som ikkje gjer noko skulearbeid seg vidare, så jo lengre ein kjem opp i systemet, jo betre er det når det gjeld arbeidsmoral og samarbeidsvilje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men så har man de høyere herrer, som bestemmer hvordan ting skal være. Har nå hørt at til eksamen, så skal elevene ha tilgang til internett, men de skal ikke ha lov til å kommunisere med hverandre... Hvem tror at en gammel pensjonist av en eksamensvakt skjønner forskjell på Word og MSN?

 

OT: Jeg som jobber som IT-ansvarlig ved en videregående skole merker dette idiotiet på kroppen. Det er faktisk delte meninger om dette også ser du, her hos oss skal de ikke ha tilgang til internett, men de skal ha tilgang til det lokale nettet. Det hadde selvfølgelig vært null problem hvis vi hadde hatt ferdige maskiner til dette formålet, men neida, de skal kunne benytte sine private maskiner også. Problemet er at de som sitter og bestemmer eksamen og eksamensformen ikke har peiling på hvordan slikt skal kunne løses i praksis og teknisk.

 

Det jeg sa når ledelsen ved skolen her fortalte hvordan eksamen skulle foregår var mitt svar: "Javel, det er en måte jeg kan garantere at elevene har tilgang til det lokale nettet, men ikke internett - det er å ta ned internett for hele skolen i eksamensperioden. Datamaskiner og bærbare maskiner spesiellt er laget for kommunikasjon. De har bluetooth, WWAN, WLAN, LAN, IR osv som alle er laget for at maskinene skal kunne prate med hverandre."

 

En av ledelsens høye herrer: "De løser da dette helt fint på andre skoler."

 

Meg: "Hva de tror de løser på andre skoler får være opp til dem, jeg kan fortelle deg at det er naivt å tro at du kan gi en elev tilgang til vårt lokale nett, men ikke til internett under forutsetning av at de skal a) kunne bruke sin personlige datamaskin eller b) en maskin som ikke er klargjort av meg personlig på forhånd.

 

At andre skoler lurer seg selv er ikke mitt problem, jeg forteller dere sannheten og at jeg ikke kan garantere eller på noen som helst måte være i nærheten av å forhindre slik kommunikasjon, hadde jeg sagt noe annet hadde det vært direkte løgn."

 

Lederskikkelse på nytt: "Jeg har jobbet ved **** og der var det ikke noe problem."

 

Meg: "Problemet er vel kort og godt at dere ikke var klar over problemet og at elevene sannsynligvis brukte MSN, IRC, ICQ, Yahoo Messenger eller en av de andre kommunikasjonsmuligheter for IM eller kanskje ganske enkelt e-post. "

 

Jeg må få påpeke at denne fyren ikke ga opp. Som dere forstår så er det ikke jeg som IT-konsulent som kan noe om IT, det er pedagogene og de som sitter på administrativt ansvar. Det er så deilig at folk som ikke har peiling i det hele tatt skal fortelle deg hvordan ting på ditt kompetansefelt fungerer. Det er derfor jeg bestandig ringer til den lokale bakeren når det er noe galt med det elektriske hjemme hos oss. :wallbash:

Lenke til kommentar

Jeg hadde en lærer som gav 5 til en elev med rundt 90% fravær. Læreren visste ikke at fravær skulle ha innvirkning på karakteren. Dette var i et kroppsøvingsfag og eleven smilte mye men var lite aktiv.

 

Karaktersystemet kan være blodig urettferdig, hvor flink du er til å late som at du liker faget er viktig og hvor flink du er til å late som at du liker læreren er viktig. Dette virker også omvendt, hvis du ikke er flink til dette synker karakteren.

Lenke til kommentar

Er annerledes her da i alle fall. Lærerene gir egentlig god faen i hvem som følger med og ikke følger med, men gjør det klart at når hun/han underviser, og de som vil lære noe får følge med. Det eneste som skal telle ifølge læreplanen (?) er alle prøvene og lignende, så du kan praktisk talt gå gjennom året og ikke gjør noe som helst, for så å ende opp med 6'er fordi du kan alt på alle prøvene.

 

Stryker lett om man er over 15% (?) fravær her i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...