Gå til innhold

Hvordan få sparket lærer?


Anbefalte innlegg

Heisann,

På skolen vår har vi en lærer som ingen av elevene holder ut. Alle gruer seg til timene hennes (matte og naturfag). Nå har hun vært borte en stund, kommer tilbake, og gir oss plutselig en prøve i matte. Den beste karakteren var 3-, og en stor del av klassen strøk. I mellomtiden hadde vi ingen fullstendige timer, og måtte isåtilfelle lest alt selv på fritiden. Det er en ting. Når det gjelder meg personlig er det en annen. Hun har klart og tydelig sagt fra, selv om jeg har vært i alle timene (stortsett, bortsett fra nå i det siste) at jeg stryker. "Du gidder ikke, eg ikkje orke bruke tid på deg. Du stryker i matte." Av andre kommentarer jeg får er at jeg skal holde kjeft og ikke snakke, og da trenger jeg ikke gjøre noe. Selv om matte er et fag jeg sliter i, er jeg rustet over en slik uakseptabel oppførsel fra en lærer. Men, på grunnlag av at ikke jeg, eller noen andre medelever liker henne, i tillegg til det overnevnte lurer jeg på om vi har noe myndighet til å få henne sparket. Vekk fra skolen. Er det mulig? Hvordan går vi frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at elevene trenger mer disiplin på skolen, slik som det er nå er det nesten ikke eksisterende. Nå får vi også bare sett en side av saken så det er ikke så enkelt å komme med en egen mening.

 

Er det noe jeg ikke liker er det lærere som gir ufortjente høye karakterer for å være venn med elevene enda dem ikke fortjener det.

Lenke til kommentar

Sannsynet for at rektor tek ein elev alvorleg er vel kanskje ikkje alltid so stor. Ta det opp med foreldreutvalet på skulen, dersom de har det.

 

Om det er vidaregåande du går, so er det vel ikkje foreldreutval der. I so fall kunne det vore ein idè å ta det opp på fylkesnivå. Men prøv no rektor/rådgjevar/studieleiar fyrst i alle fall.

Lenke til kommentar

Skriv ned alle hendelser dere har med henne, der hun ber dere "holde kjeft" og slike episoder, med klokkeslett, tilstedeværende osv. Sørg for å ha rikelig med dokumentasjon, send tillitsvalgt til rektor, og ta opp problemet. At hun blir sparket kan dere se langt etter, men dere kan (om dere er heldig) få en annen lærer.

Lenke til kommentar

Jeg går også i denne klassen. Steffen, trådstarter, blir syndebukk uansett hva som skjer i klassen. Bare han åpner kjeften blir han kastet ut av rommet. Uansett hva det er snakk om. En medelev, av motsatt kjønn faktisk, fikk tilsnakk fordi hu sa at "en blokk og en bok er ikke det samme". Læreren er av utenlandsk opprinnelse og kan ikke så veldig bra Norsk. Jeg er heller ikke noe god i matematikk, men jeg prøver i alle fall å følge med. Når jeg ikke forstår noe, nytter det ikke å spørre læreren - da hun aldri har klart å få meg til å forstå noe. Da er det andre, mattekyndige, i klassen som hjelper meg.

 

Jeg, Steffen og en elev til har prøvd å snakke med rektor. Han sa alt var vår feil, og at det var VI som måtte jobbe mer med matte hjemme (sjokkert over det svaret.....). Han skulle snakke med henne, men har han gjort det? Nei. Dette var et par uker før påske.

 

Helt til slutt, du som nevner disiplin kan bare gå å legge deg. Jeg er så lei av å høre den der. Dette har ingenting med disiplin å gjøre, men at vi ikke klarer å forstå hvordan læreren tenker. Vi klarer rett og slett ikke å lære noe av henne, for hun forklarer kun formler! Vi vet jo såvidt hvordan figurene ser ut.

 

Den prøven Steffen nevnte, var en prøve etter pensum. Der var det som sagt beste karakter 3-, og resten fikk 2- eller stryk. I dag fikk vi ikke prøven tilbake igjen, fordi vi skulle få en "enklere" prøve neste uke. Altså, hun gir oss en enklere prøve enn det vi skal ha - vi får bedre karakterer og rektor/resten av skolen blir fornøyd?? Det er karakter på feil grunnlag etter hva vi SKAL kunne der vi står nå.

 

Jeg har aldri vært borti en så elendig lærer, merk mine ord!

Lenke til kommentar

Vi hadde et lignende problem på u-skolen, der vi hadde en idiot av en lærer.

Vi ble kvitt vedkommende i slutten av 9. klasse, etter skriftlige og muntlige klager og til slutt et avgjørende foreldremøte som skoleledelsen ikke ville at skulle finne sted.

 

Mas hele tiden, send skriftlige klager. Skjer det ikke noe purr på klagene. Og ikke ta nei som et svar. Skjer det ingenting. Få hele klassen til å skulke timene hennes.

 

Hvilken klasse er det btw?

Lenke til kommentar
.......og måtte isåtilfelle lest alt selv på fritiden.

 

Gitt at ikke du og resten av klassen din har et høyere antall kromosoner enn gjennomsnittet ser jeg overhode ingen grunn for å ikke ta ansvar for egen læring.

Og det bør være et minstekrav når du søker informasjon om din og resten av klassen din sin legitimitet og myndighet for å avskjedige en person.

Hvilket som kan klart klassifiseres som et stort inngrep i privatlivet til din lærer. ;)

 

Mtp. de komentarene du har fått for ditt nivå, så ville det vel være mest naturlig å ha en samtale med ledelsen på skolen, gjerne fulgt av dine foresatte.

Hvor du forhåpentligvis kan få avklart om læreren faktisk mente det du hørte.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Nå er det slik at lærere har et utrolig sterkt oppsigelsesvern i norge. Noen ganger er det for det gode- der det blir rettet usaklig kritikk mot lærere, men som regel hindrer det inkompetente lærere i å bli fjernet fra sine stillinger.

 

Vi hadde en lærer i første på videregående, som egenhendig plukket ut meg og en annen, tok oss ut på gangen og sa til oss at det var vi som var skyld i at ingen fulgte undervisningen hennes. (hun var litt den type lærer som skissert ovenfor- og klarte aldri formidle noe, og satt opp strenge regler om hvordan vi skulle sitte, drikke og spise.) Det som skjedde var at jeg brøt sammen når jeg kom hjem- og det endte opp at min mor, far, rektor og læreren satt seg sammen i et møte for å diskutere situasjonen.

 

I tillegg til dette sendte klassen inn konstante klager (noe som også var blitt gjort i årene før oss), og kom i samtale med rektor. Likevel ble hun ikke fjernet fra undervisningen- men klassen fikk i det minste formidlet sitt synspunkt, samt at rektor var på vår side. Det hjalp. mye.

 

Så kan ikke si noe annet enn å prøve å få klassen samlet om en klage- purr, og gå i konstant dialog med ledelsen. Av og til funker det.

 

-Damen til Jonnar :).

Lenke til kommentar
Jeg er litt redd for å komme skeivt ut med ledelsen/læreren, de har faktisk makt over fremtiden til de som vil gå på andre skoler til høsten. Undertegnede vil inn på IKT-Servicefag, noe som kan bli så og si umulig med stryk i matte :ermm:

Får du en karakter du syntes er urimelig, så klager du jo. Da må også læreren svare på hvorfor du har fått den karakteren, og ikke en høyere en. Har du da fått stryk på alle matteprøvene, er jo karakteren hans reel, men hvis du har fått 5-ere på matteprøvene, så er det jo tydelig at læreren har et problem.

Lenke til kommentar

vi har det samme på vidregående skolen min. mattelærer der også faktisk, men ahn underviser også i elsystemer og n&m.

her er de beste karakterene aldri over 3, selv med mønsterelevene. vi får prøver i ting vi ikke skal gjennomgå før måneden etter, og beskjeden "dette har vi gjennomgått, så dette skulle du ha kunnet" og ikke noe hjelp, om det er noe du lurer på.

 

det er også hauger av kommentarer rektor ble sjokkert over å høre ble brukt av en ansatt, og klager hvert år. kom et år tilogmed så langt at en mann fra fylket måtte komme og vøære med og se i alle timene hans i flere uker, men lett og endre seg når du vet det er noen der for å ta deg. læreren kan det han skal, men kan abselutt ikke å lære noe bort.

 

det har vært masse klager til ledelsen ved skolen, elever som kalger hjemme, og 2-3 elever som har sluttet på grunnkurset fordi de ikke skjønner noe og stryker, og rett og slett ikke orker læreren der.

 

dette resulterte i flere foreldre som sendte skriftlige klager til rektor, møte med foreldre, rådgiver og rektor på skolen, og sendt en brev med datoer, timer og hendelser.

 

men, hva fikk vi ut av dette? ingenting! ledelsen kan rett og slett ikke gjøre noe, med oppsigelsesvern, og ingen til å ta jobben. så vi sitter der nå med læreren enda.

 

 

idiotisk at de ikke kan gjøre noe, og foreldrene må pushe så på for at 30 elever i delt klasse skal bli trodd på skriftlige og muntlige klager. læreren har også måttet være borte fra jobben i noen måneder et år før, for å ha slått ned en elev.

 

kort fortalt: dette er et problem ved mange skoler, som skolene helst vil at skal glemmes om det blir tatt opp, og veldig få kommer noen vei med. lykke til til neste kullet med 1. klassigner sier jeg bare, de får prøve de også, som oss, og alle klassene før oss.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg igjen i det du sier, trådstarter.

Eneste forskjellen er at hun favoriserer noen få, enkelte elever i klassen. Dette går jo selvfølgelig også ut over dem, som blir hersjet med av og til. Jeg plager dem selv, også, for å være ærlig.

Jeg, og mange andre har mange ganger fått lyst til å slå henne ned. Hun er bokstavelig talt hatet av sikkert 90 % av elevene på skolen. Irriterer meg også at de andre lærerne ikke bryr seg.

Går i 8. klasse foresten.

Lenke til kommentar
Jeg går også i denne klassen. Steffen, trådstarter, blir syndebukk uansett hva som skjer i klassen. Bare han åpner kjeften blir han kastet ut av rommet. Uansett hva det er snakk om. En medelev, av motsatt kjønn faktisk, fikk tilsnakk fordi hu sa at "en blokk og en bok er ikke det samme". Læreren er av utenlandsk opprinnelse og kan ikke så veldig bra Norsk. Jeg er heller ikke noe god i matematikk, men jeg prøver i alle fall å følge med. Når jeg ikke forstår noe, nytter det ikke å spørre læreren - da hun aldri har klart å få meg til å forstå noe. Da er det andre, mattekyndige, i klassen som hjelper meg.

 

Jeg, Steffen og en elev til har prøvd å snakke med rektor. Han sa alt var vår feil, og at det var VI som måtte jobbe mer med matte hjemme (sjokkert over det svaret.....). Han skulle snakke med henne, men har han gjort det? Nei. Dette var et par uker før påske.

 

Helt til slutt, du som nevner disiplin kan bare gå å legge deg. Jeg er så lei av å høre den der. Dette har ingenting med disiplin å gjøre, men at vi ikke klarer å forstå hvordan læreren tenker. Vi klarer rett og slett ikke å lære noe av henne, for hun forklarer kun formler! Vi vet jo såvidt hvordan figurene ser ut.

 

Den prøven Steffen nevnte, var en prøve etter pensum. Der var det som sagt beste karakter 3-, og resten fikk 2- eller stryk. I dag fikk vi ikke prøven tilbake igjen, fordi vi skulle få en "enklere" prøve neste uke. Altså, hun gir oss en enklere prøve enn det vi skal ha - vi får bedre karakterer og rektor/resten av skolen blir fornøyd?? Det er karakter på feil grunnlag etter hva vi SKAL kunne der vi står nå.

 

Jeg har aldri vært borti en så elendig lærer, merk mine ord!

 

Kjenner til en lignende sak der elevene benyttet seg av skjult video-opptak i en periode for å kunne dokumentere de faktiske forhold.

Det holder ikke som bevis i retten, men viser foreldre, og etatene som er overordnet rektor og skolen (eventuelt pressen) hvor ille det faktisk er.

I den saken vant elevene frem og det ble ryddet opp umiddelbart da videoene ble kjent for skolen.

Lenke til kommentar

En matematikklærer skal være hatet, er ikke læreren hatet gjør ikke læreren jobben sin.

 

Det største problemet er virker dere. Læreren prøver å vise dere hvordan dere skal regne med abstrakter, noe som er nesten deni eneste måten å lære matematikk på, men dere nekter å sette dere inn i det.

 

Det er ikke lærerens oppgave å gi dere svaret på en oppgave dere ikke forstår, det er lærerens oppgave å få dere til å forstå oppgaven.

 

Problemet her virker som at dere ikke har lagt ned det nødvendige grunnarbeidet og ligger nå bak både pensum og det læreren underviser. Du kan vel kanskje skylden for dette på læreren, siden det er lærerens avsnvar at dere gjør leksene dere o.l., men læreren er uansett nødt til kunne dokumenter at hun har undervist i hele pensum (eller kan det i verste fall bety at dere ikke får godkjent faget for året). Siden det er på slutten av året, må læreren da rase gjennom det siste av stoff, et stoff som en del av klassen ikke klarer å forstå.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått rett så er det snakk om en u-skole klasse her og problemet er at læreren ikke er flink til å lære bort, men gir rettferdige prøver. Da hadde jeg prøvd å ligget lavt og lært matta uten hjelp fra læreren, men fra en eller annen elev i klassen som faktisk kan matte. Skjønner at det er mange som sliter med matte, men det må vel finnes noen i klassen din som greier litt på egen hånd..? Har du formelen så skal du greie å finne ut av det og formeler står jo i boka. Matte er kun formler.

Det dårlig at lærere skal være sånn, men det er ikke alltid man kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...