mamobr Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Mornings folkens Fikk meg en datamaskin med Intel Q6600 for en stund siden, og har installert standard intel-vifte. Men så kom jeg på at jeg monterte en Thermaltake Golden Orb II vifte på min gamle data en stund før den døde. Og så fant jeg t.o.m. de nødvendige deler for å montere vifta til intel socket 775 som på min nye. Link for å se vifta som enda er i salg : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311763 Noen som vet om det kan være hensiktsmessig å installere Golden Orb II til en Q6600? Vil den kjøle mer effektivt enn standard vifte? Syns egentlig den standard vifta er fin, men hadde jo vært greit med litt mer overklokking og bittelitt mindre støy når jeg allerede er i besittelse av viften. Ser forresten også at intel vifta og hovedkortet har 4pin plugg, mens Golden Orb II har 3pin. Men siste skal vel ikke være noe hinder? Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Dette kan nok funke, er jo bare å prøve ? 3pin vs 4pin vifte er ikke noe problem, bare sett viftekontroll i bios til DC istedetfor PWM. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Den kjøler nok bedre enn originalkjøleren, men ikke regn med noen mirakler, til overklokking duger den nok dårlig. Lenke til kommentar
mamobr Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Takk for svar da . Får vurdere å montere greien en dag da. Men hvordan sette viftekontroll i bios til DC i stedet for PWN egentlig? Klarte ikke finne noe sånn på biosen til mitt Asus P5N-D hovedkort. Men vifta går i det minste om jeg prøver å koble den på 4pin-kontakten på HK. Er dette noe man nødvendigvis må gjøre når man monterer 3-pin vifte til HK med 4-pin? (Edit: skjønner jeg kanskje er litt sein med dette innlegget, men reiste bort i helga ) Endret 7. april 2008 av mamobr Lenke til kommentar
mamobr Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 ja.. måtte bare si at når jeg endelig tok meg tid å installere Golden Orb II'en ble resultatet aldeles utmerket! Ifølge speedfan gikk temp ned fra ca. 40 grader til 20 i 'hvile', mens CPU temp gikk ned fra ca. 60 til 35 på hardware monitor i bios. Vet ikke om noen av dem er riktig, men tolker ihvertfall det som det kjøler nesten dobbelt så effektivt ;P. Angående å endre fan control i bios gjorde jeg ingenting. Mulig den går for fullt konstant, men den er så stille likevel:). Jeg oppfordrer folk til å gjøre det samme. Bytt ut standard vifte! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Ikke stol på Speedfan, hent ned Core Temp - den viser riktig temp. Og, ja - det skal ikke dyre kjøleren til for å at den skal være mye bedre enn orginalkjøleren - har man en quad cpu så burde man så absolutt bytte. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Du kan legge inn offset i Speedfan, er somregel fast 15C feil, og da er det bare å legge inn dette så er det riktig... ... Det er uansett ikke kritisk, trådstarter har utført bytte og er strålende fornøyd med lavere temperaturer, og maskinen er stabil, da har det heller lite å si om temp er 25 eller 40C. Endret 12. april 2008 av Wibla Lenke til kommentar
mamobr Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Ble litt høyere med Core temp ja. (Takk for tipset da!). Viser ca. samme som bios stabilt 36-38. Tipper den ville lagt på nesten 60 med standardviften. Endret 12. april 2008 av mamobr Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Skal mase litt mer på deg - last ned Prime95 v25.6 og kjør det ei stund på Small FFT (sammen med Core Temp, selvfølgelig)- da får du se makstemp. Husk å gå til "advanced" og kryss av "round off checking" i Prime95 etter testen har startet. Lenke til kommentar
mamobr Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Ser ut som det gir seg med 2 av kjernene på 61, to andre på 59. idletempen var jo nesten så høy med standardviften:P. Men nå er det akseptabelt eller? Ca. når begynner det å bli kritisk for ting? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Neida, rundt 60 er en helt grei maks temp med Prime95, har du klokket noe forresten? Ikke slipp tempen over 70grader, regner med det er en Q6600 G0? Endret 12. april 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
mamobr Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Har ikke klokket enda nei, så har vel 2.4 GHz. Ca hvor mye kan jeg klokke opp til tror du? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Vet ikke om jeg ville klokket med den kjøleren, du kan prøve å se hvor høyt du kommer uten å øke vcore - for det vil ikke kjøleren takle - Blue Orb II gjør ikke det, og det er en bedre kjøler. Du kan godt kommer over 3ghz for det - vanskelig å si - husk å kjøre Prime 95 for å teste stabilitet, et-par tre time på Small FFT, og går det kjører du minst 12 timer på Blend. Lenke til kommentar
BoC_SantaCruz Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Thermalright Ultra120 Extreme Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Thermalright Ultra120 Extreme Helt klart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå