Gå til innhold

Siste AMD/ ATI-driverne gode nok?

Anbefalte innlegg

Er de siste driverne gode nok til spill og slikt? F.eks. Enemy Territory - Quake Wars som kan kjøre på både windows og linux? Skal trolig nå snart gjøre en liten oppgradering av den stasjonære PC-en og AMD/ ATI ser ut til å ligge best an når det gjelder pris/ ytelse på skjermkort-fronten og skal ha en Linux-variant på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ufrie driveren til amd/ati (fglrx) har blitt ganske kraftig forbedret i det siste den å, men de fleste venter nok på den frie driveren som ganske sikkert vil funke mye bedre igjen. Men det tar tid å skrive god skjermkortdriver fra bunn. Mitt neste kort blir ihvertfall helt garantert ett amd/ati kort. Må jo støtte underdogen å da ;)

Les litt om driverne på phoronix

Lenke til kommentar

Om den er fri eller ei bryr meg ikke - bare en av de virker bra :) Får kanskje satse litt på at Skinney snart tar en test med den siste AMD/ ATI-driveren på både Linux og Windows. Jeg tror også driverne blir langt bedre etterhvert men nVidia har jo også tradisjonelt sett vært flinke til å skrive drivere som etterhvert tyner mye ut av kortene så kanskje de kommer med et "frieri" til Linux-miljøet de óg?

Men ser ut til at jeg er relativt trygg om jeg går for et AMD/ ATI-kort da selv med litt 3D-spilling. Har tenkt å ta opp igjen videoredigering også og tidligere erfaringer (på windows) tilsier at ATI da var bedre på dette enn nVidia. Er det slik i Linux også nå som AMD/ATI har kommet med bedre drivere?

Lenke til kommentar

Tviler egentlig, det hjelper ikke å bare frigi informasjon. Et annet problem er lisenser og teknologier, de fleste kommersielle spill avhenger av patentert/lisensiert teknologi som for det meste bare fungerer i de ufrie driverene. ATI vil nok bli bra, men det vil ta tid (vi snakker da år, ikke måneder).

Lenke til kommentar
Et annet problem er lisenser og teknologier, de fleste kommersielle spill avhenger av patentert/lisensiert teknologi som for det meste bare fungerer i de ufrie driverene.

Hva slags teknologier er det du referer til? Og kan du gi eksempler på noen av disse?

Lenke til kommentar
Tviler egentlig, det hjelper ikke å bare frigi informasjon. Et annet problem er lisenser og teknologier, de fleste kommersielle spill avhenger av patentert/lisensiert teknologi som for det meste bare fungerer i de ufrie driverene. ATI vil nok bli bra, men det vil ta tid (vi snakker da år, ikke måneder).
Nå må du ikke være så konservativ olear. Phoronix har testet spillet trådstarter spør om med flere av de nyeste ATI kortene, og det yter meget godt. AMD har ikke bare frigitt spesifikasjoner, de har også frigitt programvare, og sjansen er til stede for at de vil frigjøre store deler av koden sin. Ta deg en tur over til Phoronix og sett deg inn i status. Nvidia er bra, men de er da på ingen måte problem frie. Du kan bytte ut driver med en enkel xserver restart, hvilket gjør at du kan bruke den proprietære og åpne driveren om hverandre. Jeg kjøper garantert AMD/ATI neste gang, og det blir vel i løpet av et par måneder tenker jeg, og da med AMD brikkesett. Klarer rett og slett ikke å se på hvor billig AMD cpu'ene har blitt uten å kjøpe :)
Lenke til kommentar

Tja, jeg kjører Nvidia (billig, "vifteløst" kort (dvs. jeg måtte montere en kabinettvifte like vedsidenav så det ikke skulle overopphete og krasje X ved bruk av 3d...)) på den stasjonære og Intel på lappisen.

Meget godt fornøyd begge steder!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...