Jesper Karsrud Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Er ikke Safari en del av MacOS på samme måte som at IE er en del av Windows. Lær deg fakta. Safari er en egen applikasjon utviklet av Apple, men er ikke integrert i hele OSet slik IE er på Windass. Ditt første svar tyder også på at du aldri har prøvd OS X, klassisk "Windowsbruker som ikke skjønner at det finnes andre alternativer som kanskje er bedre"-svar. Respect lost. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Det med brukermasse på 21% er vel på nye solgte maskiner i allfall. Men at hver 5 nye maskin i USA i dag er en mac stemmer nok bedre(dette virka jo mye, men men). Når sant skal sies så er de vanskeligere og få root tilgang i mac os X, siden du da må skrive inn brukernavn og passord for å kunne endre systemkritiske filer. Men sikkerhetshull vil jo alltid forekomme i alle programmer/systemer, men er jo ikke like lett og finne slike hull og da bruker en ofte tiden på og finne hull til programmer og systemer som er mest aktraktive. Lenke til kommentar
MPC Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Hehe, eg starta ein trådd for å berre lure på korfor dei klarte å bli hacket, uten å seie noko stygt om noko av OSa, men skulle vist ha aldri lagd denne topicen. Folk her er for barnselig for å ta ting seriøst, eks. er Jersper Karstad som seier Windass istede for Windows. Admin please sett ein stopper for denne topicen. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Er ikke Safari en del av MacOS på samme måte som at IE er en del av Windows. Lær deg fakta. Safari er en egen applikasjon utviklet av Apple, men er ikke integrert i hele OSet slik IE er på Windass. Ditt første svar tyder også på at du aldri har prøvd OS X, klassisk "Windowsbruker som ikke skjønner at det finnes andre alternativer som kanskje er bedre"-svar. Respect lost. Du kan meget godt fjerne IE fra Windows også, noe jeg har gjort. Jeg bruker utelukkende FF. Safari kommer bundlet med OSX akkurat som IE gjør i Windows. Hvor mange Mac-brukere tror du er istand til å velge en annen nettleser? MItt inntrykk av Mac-brukere er at det er de som kan minst om noe som helst annet enn å åpne å lukke programmer. Selv så har jeg driftet Windows og Linux i flere år, har også hatt noen særinger i disse miljøene som har brukt Mac, jeg kan ikke se noen fordeler med Mac OS sammenliknet med Windows og forskjellige Linux-distribusjoner, snarere tvert imot. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hvor mange Mac-brukere tror du er istand til å velge en annen nettleser? MItt inntrykk av Mac-brukere er at det er de som kan minst om noe som helst annet enn å åpne å lukke programmer. Idiotisk ting å si. Majoriteten av Windows-brukere bruker fremdeles IE 6 og det sier sitt. Om Mac-brukere velger å holde seg til Safari, så sitter de hvertfall på en av browserne i toppsjiktet. Etter WinXP, brukte Microsoft godt og vel 5 år på å lage og tette hullene i Vista. På den samme tiden har Apple lansert 5 fullgode OSX. Den siste versjonen, som nå ble hacket på 2 dager, Leopard, er fremdeles et relativt ungt OS og det er dessverre naturlig at det vil ha noen barnesykdommer nå i starten. Jeg krysser fingerene for at sikkerhetsoppdateringer vil få tettet disse så fort som mulig, for det er jo selvsagt ikke gøy å lese om slikt. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hele greia her er jo at hackeren visste om dette sikkerhetshullet, og hadde i forkant av konkurransen lagd denne siden. Så ble linken sendt på mail, og brukeren gikk inn på siden. For at hackeren skulle utnytte dette hullet måtte brukeren skrive inn administratorens navn og passord, noe som gir hackeren full tilgang til hele systemet. Med andre ord må brukeren godkjenne dette, men media blåser det opp som at Mac blir hacket ved å gå inn på en side. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hvor mange Mac-brukere tror du er istand til å velge en annen nettleser? MItt inntrykk av Mac-brukere er at det er de som kan minst om noe som helst annet enn å åpne å lukke programmer. Idiotisk ting å si. Majoriteten av Windows-brukere bruker fremdeles IE 6 og det sier sitt. Om Mac-brukere velger å holde seg til Safari, så sitter de hvertfall på en av browserne i toppsjiktet. Etter WinXP, brukte Microsoft godt og vel 5 år på å lage og tette hullene i Vista. På den samme tiden har Apple lansert 5 fullgode OSX. Den siste versjonen, som nå ble hacket på 2 dager, Leopard, er fremdeles et relativt ungt OS og det er dessverre naturlig at det vil ha noen barnesykdommer nå i starten. Jeg krysser fingerene for at sikkerhetsoppdateringer vil få tettet disse så fort som mulig, for det er jo selvsagt ikke gøy å lese om slikt. Du la ikke merke til at søppelsystemet Vista ikke ble hacket? Vista er rævva, men det ser ut som at Vista har bedre sikkerhet enn Mac OS som fanboys har skrytt av. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Du la ikke merke til at søppelsystemet Vista ikke ble hacket? Vista er rævva, men det ser ut som at Vista har bedre sikkerhet enn Mac OS som fanboys har skrytt av. Vistas sikkerhet er sikkert bedre enn xp sin, men så på trynet den er også "er du sikker på at du vil flytte musa en pixel til venstre" argh! Lenke til kommentar
MPC Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Så du veit det, du kan slå det av Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Så du veit det, du kan slå det av Men du vet at når du gjør det er ikke Vista noe sikrere enn XP? Endret 10. april 2008 av Yaricks Lenke til kommentar
MPC Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 bryr meg ikkje om den dritten er slått på så må eg godkjenne kvar dings eg gjer, Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 bryr meg ikkje om den dritten er slått på så må eg godkjenne kvar dings eg gjer, Jeg skal ikke si at jeg har studert denne sikkerhetsmekanismen i Vista, jeg vet ikke engang hva den kalles, men jeg vil tro at problemet med at du må godkjenne alt mellom himmel og jord vil bli mindre når programutviklerne tar hensyn til den. I XP var det vanlig at vanlige brukere var administrator, så filer som berøres av programmet under kjøring ble plassert i kataloger som bare administrator har tilgang til. Nå som brukere ikke kjører som administrator, men en form for sudo-bruker, så medfører det at brukeren må godkjenne hver jævla gang et program berører filer som bare admin har tilgang til. Regner jeg med i hvert fall. Hvis ikke er det latterlig elendig design fra Microsofts side. De fleste *nix-varianter som Linux og OS X har hatt lignende funksjoner i en årrekke uten at det har irritert vettet av brukerne. Det er svært sjeldent jeg må taste inn passordet mitt for å få gjort noe på OS X, det samme gjelder Linux distribusjoner med sudo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå