noddyen Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hei! Jeg deltar på et kort kurs på et universitet i Tyskland, ang. bilindustrien. Vår gruppe har fått en liten og uhøytidelig oppgave, nemlig å designe en Crash Box som kan oppta mest mulig kraft over lengst mulig tid. En ordentlig crashbox er gjerne plassert foran i nesa på racingbiler og skal komprimeres over lengst mulig tid for å absorbere slaget for føreren ved et evt. kræsj. (Se gjerne side 1 og 2 i dette dokumentet: http://congress.cimne.upc.es/complas05/adm...ePaper/p167.pdf ) Våre restriksjoner er en dimensjon på Lengde: 200mm Bredde: 150mm Høyde: 140mm og den skal bli lagd av papir (og teip). Vi har 14 A4 ark til rådighet, samt en rull med teip. I slutten av neste uke skal boksen bli utsatt for et jevnt fordelt trykk i topp og bunn og det vil bli målt hvordan den opptar energi (slik som grafen på side to i dokumentet viser). Så jeg lurer på om dere kanskje har noen innspill eller gode idéer til hva slags design som vil kunne absorbere mest mulig trykk over tid. Jeg har tenkt på en del forskjellige måter å konstruere denne på, men jeg vet ikke helt hva som vil være best. Jeg har tenkt på søyler av forskjellige dimensjoner på forskjellige nivå i boksen, men også liggende halve sylindere. På forhånd takk for innspill. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 For noen år siden fikk jeg oppgaven å myklande ett ukokt hønseegg, sluppet 3m over et hardt steingolv. Eneste hjelpemiddel var ett (1) A4-ark (80-gramspapir), og minst mulig lim/teip. Min løsning var å lage en enkel papirkon (jeg brukte ikke opp hele A4-arket) og legge egget oppi denne konen. Konformen (med spissen ned) virket som en styrende bremseskjerm og spissen fungerte som en krasjsone i sammenstøtet med gulvet (spissen brettet seg sammen i seg selv på en svært vakker og symmetrisk måte). Egget overlevde uten en eneste sprikk. Så mitt tips er å lage en rekke papirkoner og stable disse inne i konstruksjonen, vekselvis hver vei med spissene vendt mot de sidene der belastningen skal komme. Det kan være lurt å gjøre noen tester selv på forhånd for å se om det virker, det gjorde jeg, første gang med modelleire som egg (for å slippe søl hvis det ikke fungerte). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå