abene Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Forskere i USA utvikler et nytt musikkformat som byr på svært god komprimering. Les mer Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Uansett hvor bra det måtte være tar det nok tid før alle de som har brukt MP3 i alle år får høre om, og begynner å bruke dette. Det er tross alt snakk om maaange millioner personer. Lenke til kommentar
Iceythe Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Kanskje det burde gå frem at vi snakker om datagenererte toner og gjenskapning av en melodi eller sang med et spesifikk instrument, og ikke en ekte opptak som mp3 består av? Slike har vi sett før som f.eks 60(?)Kb-demoene som var så populære på programmeringskonkurransene. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Enkelt forklart går metoden ut på å lage en datamodell av fysikken til en klarinett, og måten en musiker spiller på klarinetten. På den måten har de laget et virtuelt miljø som på en måte simulerer "ekte" musikk. Det er med andre ord snakk om datagenererte toner. Og hva med instrumenter som ikke er analoge, eller analoge instrumenter som er mer komplekse enn en klarinett, stemmer/vokal, forskjellene på teknikk mellom forskjellige musikere, osv... Dette ser mer ut til å være et forsøk på å finne opp MIDI på nytt på en bakvendt måte, enn å være noe som kan brukes til ekte opptak av musikk/lyd. Kompleksiteten til en evt. enkoder og dekoder blir jo også uhyre stor. Endret 3. april 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Denne artikkelen var litt mer edruelig enn Itavisen sin i alle fall Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Trenger vi egentlig mindre filer? Vi får jo bare større og større lagringskapasitet på enhetene som kan spille av MP3 uansett så... Lenke til kommentar
rallveird Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Noen som har hørt om APRILSNARR!!! Festlig at hardware.no går på denne. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Jeg har faktisk prøvd å lage en klarinettlyd vha av å programmere en funskjon som fyller en matrise. Jeg var veldig stolt av hvor virklighetstro den var, men andre var ikke like imponert Akkurat klarinett er jo på mange måter en relativt(?) enkel lyd å modellere skulle man tro. (odde harmoniske osv). Slike formater er jo interessante, fordi de er annerledes, det er jo nærmest som midi+en (primitiv?) synth bakt innn i et format. Men den vanvittige nytten av det ser jeg ikke. og en tusendel er nok i helt spesielle tilfeller. AtW Endret 3. april 2008 av ATWindsor Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 1) Formater som dette er mange år gamle. .mod og .mid. been there done that. Tåpelig. 2) Bortsett fra 1), lurer på hvordan de skal simulere Kaizers Orchestra med denne nye teknologien... tønner og felger endrer jo form og tone for hvert slag.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Noen som har hørt om APRILSNARR!!! Festlig at hardware.no går på denne. Les artikkelen en gang til du og fremforallt, sjekk datoen... Lenke til kommentar
Howard Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Noen som har hørt om APRILSNARR!!! Festlig at hardware.no går på denne. Vel, det ble holdt et foredrag om dette på et IEEE-møte nylig: http://www.icassp2008.org/Papers/AbstractS...asp?show=search (søk på "mark bocko") Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Dekoderen til dette må jo bli uhyre kompleks og resursskrevende, så jeg tviler på at det kommer til å bli en arvtaker til mp3. Og ettersom spillerne får større og større plass ser jeg ikke bort ifra at lossless kan begynne å komme inn i bildet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Dessuten så skal det godt gjøres å få med seg alle lydene, isolere dem og "reverse engineere" alt, spesiellt stemmer... Dette er nok ett nytt "midi" format om det blir noe av det, ikke noen avtager til MP3 nei, hvilket er hva jeg siktet til da jeg sa at denne artikkelen var litt mer edruelig en ITavisen sin (men seriøst, det er heller ikke vanskelig ) Lenke til kommentar
ninjacrap Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 FLAC ftw. flac.sourceforge.net. - Bevarer all kvalitet, a.k.a lossless i motsetning til MP3, OGG, VMA som er lossy formater. - Tar mye plass, men hva er problemet? Harddiskplass er ikke et problem lenger. - Åpent format = kan lett implementeres i alle hardwaredevicer hvis produsenten bare hadde tillatt det. Kvalitet > kvantitet. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Det høres jo ut som flere har vært inne på som samme prinsipp som MIDI/General MIDI, eller det å sende tekst + talesyntese istedetfor tale. Problemer: 1. Dekoder må fysisk modellere alle lydkilder. Dyrt. 2. Enkoder må ha tilgang på "MIDI" (noteinformasjon) + fysiske modeller for alle instrumenter ELLER være i stand til å utlede dette direkte fra rå audio. For en vanlig pop-mix så må i praksis hele opptaks-studio + mastring-studio gjenskapes digitalt hos mottaker. Digital romklang, dynamikk-prosessering, etc. For piano og trommer er det forholdsvis enkelt å registrere spillerens utøvelse og skape type "MIDI-informasjon" (note-on, note-off, anslag, etc). For vokalister er det ikke like enkelt.Man kan selvsagt ha hybrid-codecer hvor f.eks vokalen er vanlig komprimert med noe ala AAC, mens andre intrumenter er fysisk modellert, men da tror jeg de forespeilede reduksjonene i bitrate fort forsvinner. En annen utfordring er at dette i prinsippet åpner for at hvem som helst kan "cracke" en utgivelse og remikse den, hente ut enkelt-instrumenter eller belyse steder hvor Britney synger litt surt. http://sound.media.mit.edu/mpeg4/audio/faq/mpeg4.html "MPEG-4 Audio provides tools for coding of both natural and synthetic audio objects. It permits to represent natural sounds (such as speech and music) and to synthesize sounds based on structured descriptions. The representation for synthesized sound can be derived from text data or so-called instrument descriptions and by coding parameters to provide effects, such as reverberation and spatialization. The representations provide compression and other functionalities, such as scalability or play-back at different speeds. ... Synthesized Sound Decoders are also available for generating sound based on structured inputs. Text input is converted to speech in the Text-To-Speech (TTS) decoder, while more general sounds including music may be normatively synthesized. Synthetic music may be delivered at extremely low bitrates while still describing an exact sound signal. ... Score Driven Synthesis: The Structured Audio tools decode input data and produce output sounds. This decoding is driven by a special synthesis language called SAOL (Structured Audio Orchestra Language) standardized as a part of MPEG-4. This language is used to define an "orchestra" made up of "instruments" (downloaded in the bitstream, not fixed in the terminal) which create and process control data. An instrument is a small network of signal processing primitives that might emulate some specific sounds such as those of a natural acoustic instrument. The signal-processing network may be implemented in hardware or software and include both generation and processing of sounds and manipulation of prestored sounds. MPEG-4 does not standardize "a method" of synthesis, but rather a method of describing synthesis. Any current or future sound-synthesis method can be described in SAOL, including wavetable, FM, additive, physical-modeling, and granular synthesis, as well as non-parametric hybrids of these methods. Control of the synthesis is accomplished by downloading "scores" or "scripts" in the bitstream. A score is a time-sequenced set of commands that invokes various instruments at specific times to contribute their output to an overall music performance or generation of sound effects. The score description, downloaded in a language called SASL (Structured Audio Score Language), can be used to create new sounds, and also include additional control information for modifying existing sound. This allows the composer finer control over the final synthesized sound. For synthesis processes which do not require such fine control, the established MIDI protocol may also be used to control the orchestra. Careful control in conjunction with customized instrument definition, allows the generation of sounds ranging from simple audio effects, such as footsteps or door closures, to the simulation of natural sounds such as rainfall or music played on conventional instruments to fully synthetic sounds for complex audio effects or futuristic music. For terminals with less functionality, and for applications which do not require such sophisticated synthesis, a "wavetable bank format" is also standardized. Using this format, sound samples for use in wavetable synthesis may be downloaded, as well as simple processing, such as filters, reverbs, and chorus effects. In this case, the computational complexity of the required decoding process may be exactly determined from inspection of the bitstream, which is not possible when using SAOL. " -k Endret 3. april 2008 av knutinh Lenke til kommentar
rallveird Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Noen som har hørt om APRILSNARR!!! Festlig at hardware.no går på denne. Les artikkelen en gang til du og fremforallt, sjekk datoen... Datoen på pressemeldingen er 1. april. Hvilken annen dato bør jeg sjekke? Lenke til kommentar
rallveird Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Noen som har hørt om APRILSNARR!!! Festlig at hardware.no går på denne. Vel, det ble holdt et foredrag om dette på et IEEE-møte nylig: http://www.icassp2008.org/Papers/AbstractS...asp?show=search (søk på "mark bocko") Og foredraget ble holdt den 1.april. Joda, det er mulig, isåfall veldig festlig. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Kan ikke se at dette nødvendigvis er noe nytt. Det virker som om de har implementert en klarinett som et software-instrument ved hjelp av fysisk modellering og bruker MIDI (el. tilsvarende) til å lagre selve musikkinformasjonen. Enhver musiker som har lekt seg med softsynther benytter seg av dette, så dette er i mine øyne en ikke-nyhet. Fysisk modellering av f.eks. piano, orgler og andre elektromekaniske eller strengbaserte instrumenter har jo eksistert en stund (blåseinstrumenter ble først modellert på 70-tallet, strengeinstrumenter på 60-tallet), og funker etter min erfaring meget bra. Pianoteq dukker opp som et fint eksempel på et fungerende og veldig godt gjennomført produkt. Endret 3. april 2008 av jorgis Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Å kalle dette komprimering er som å kalle fly for biler. Dette er syntesering. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Ser heller ikke på dette som en reel konkurrent til MP3. Tviler på at denne metoden vil gjenskape et kompleks lydbilde og stereoperspektiv på samme måte som et vanlig opptak, enten om det er MP3, OGG, WMA, FLAC eller whatever. Detaljer i lyden, romfølelse, bredde og høyde, tilstedeværelse... dette er ting som datagenerert lyd sliter med å gjenskape like troverdig som en vanlig innspilling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå